اخبارخراسان رضویگفتگوها

چهار محور مهم برای تقویت حس حضور امام در زندگی

روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، به مناسبت نهم ربیع، سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) گفتگوی اختصاصی با خانم مداحان، مدرس حوزه و مبلغ در دانشگاه و مراکز مختلف که حدود ۱۷ سال سابقه تبلیغ داشته در زمینه مهدویت فعال است، داشته که این گفتگو به شرح ذیل است.

– چرا نهم ربیع، به عید بیعت با امام زمان(عج) مشهور شده است؟

نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(ع) در حقیقت امتداد غدیر بلکه خود غدیری دیگر است چرا که ولایت امام زمان(عج) رکن و اساس دین و راهنمای مسلمانان در همه ابعاد دین است.

تجدید عهد و بیعت برای جریان امامت امام زمان(عج) امر جدیدی نیست، آغاز امامت هر امامی هم‌ زمان بعد از شهادت امام قبلی است، لذا شیعیان با حالتی محزون نزد امام جدید می‌آمدند، ابتدا شهادت امام قبلی را تسلیت گفته و سپس با امام جدید بیعت می‌کردند و از اینکه امام جدید را دریافته و گمراه نشده‌اند خوشحال بودند؛ لذا تجدید عهد و بیعت با امام سابقه داشته است.

– بیعت با امام عصر(عج) به چه معناست؟

بیعت با امام به این معناست که بدانیم امامی داریم که واسطه فیض الهی به ماست؛ ناظر بر اعمال ماست؛ پدری است که همواره به یاد ما و مددکار ماست و ما نیز در برابر ایشان وظایفی داریم.

این معرفت، محبت و ولایت امام(ع)، زمینه‌ساز عهد و پیمان با ایشان است. لذا تلاش کنیم تا گفتار، طرز رفتار، سبک زندگی و برخورد و معاشرت و … همه به سمت او و رضایت او متمایل شود چراکه عشق و ولایت بدون مسئولیت پذیری، هوسی بیش نیست و بیعت یعنی ما در عهد و عقد با امام پیمان می بندیم و ملتزم به آن پیمان هستیم.

– بیعت با امام چه مصداق هایی می تواند داشته باشد؟

بیعت با امام به این معنا است که تمام وجودم در عهد با امام است بنابراین خواست امام را بر خواست خودم ترجیح می دهم. بیعت با امام به معنای انتظار راکد نیست بلکه به معنای حرکت کردن در مسیر امام است و زمینه سازی برای حکومت حضرت است.

فابذل نَفسی و مالی و وَلَدی و أهلی و جَمیع ما خَوَّلَنی ربّی بَینَ یدیک و التصرف بین أمرک و نهیک و هُوَ عهدی إلیک؛ پس جان و مال و فرزندان و خویشان و هر آنچه که پروردگارم به من داده به پیشگاهت و در راه تو و آرمان ها و فرامین تو، تقدیم می کنم و این همان عهد من با توست

– چطور می توانیم بیعتی مستمر و ماندگار و فراموش نشدنی با امام داشته باشیم؟

۵ عامل  برای استمرار عهد لازم است. عامل اول عشق است، عشق و اظهارمحبت به امام،مهم‏ترین شرط مأنوس شدن با امام زمان(ع) است. به این معنا که عاشق از همه قید و بندهاى خود محورى و دنیاگرایى و سایر حجاب ها خود را برهاند.

عامل دوم،  پارسایى است، تقوا یعنی دلبسته و وابسته به دنیا نباشیم،تا در لحظه یاری امام،از قافله عشق عقب نمانیم.

عامل سوم، دین مدارى و تکلیف گرایى است،  یکی از وظایف اصلی ما بخصوص در عصر غیبت، انجام واجبات و دوری از محرمات الهی است؛زیرا انسان‏ها در عصر غیبت بیشتر در معرض آفات و آسیب‏ها قرار گرفته، نیاز به پشتوانه قوى دارند، و انجام وظایف دینى کارآمدترین عامل آسیب زدایى است.

عامل چهارم، انتظار فرج است، پیامبر خدا (ص) فرمودند: «أفضل أعمال أمتى أنتظار الفرج من الله عزوجل».انسان منتظر همیشه آماده پذیرایى از مهمانى است که انتظار او را مى ‏کشد. از روایت، معلوم می شود انتظار،عمل است.لذا با تمام وجود بایستی زمینه ساز ظهور باشیم.

عامل پنجم، دعا و توسل به اهل بیت(ع) است، استمداد از اهل بیت (ع) بویژه خود امام زمان(ع) برای استمرار و ثبات در عهد و بیعت

– چه کنیم تا حس حضور امام در زندگیمان تقویت شود؟

برای این کار چهار محور مهم وجود دارد. بالا بردن سطح معرفت و شناخت نسبت به حضرت :اگر او را واسطه فیض خدا و سبب همه نعمت های الهی بدانیم، درمی یابیم که همه عالم به برکت وجود او زنده اند و روزی می خورند. پس حضور حضرت در کنار هر نعمت کوچک و بزرگ مادی و معنوی و در دفع هر بلای فردی و اجتماعی قابل لمس و مشاهده خواهد بود..

محور مهم دوم این است که باید تلاش کرد که یاد و نام او پیوسته در زندگی ما جریان یابد. در زندگی فردی،اجتماعی و…در هر شغل و جایگاهی که هستیم، ظهور او را صدر نیازهای خود بدانیم و در راستای اهداف امام قدم برداریم.

محور سوم  ایجاد سنخیت با امام زمان علیه السلام است منتظران واقعى وضعیت روحى و فکرى و عملى خود را به گونه اى سامان مى دهند که سنخیت کاملى از لحاظ ایمان،فضائل اخلاقی و… با امام زمان علیه السلام داشته باشند. طبیعى است که هر چقدر سنخیت با امام بیشتر باشد، محبت آن حضرت به انسان بیشتر خواهد شد

و محور چهام ارتباط با منتظران دیگر است منتظر امام زمان(عج) مى داند که برنامه آن حضرت یک برنامه جهانى است و باید یاوران زیادى داشته باشد تا حرکتش پیروز شود. بنابراین به فکر گسترش یاران و منتظران آن حضرت بوده و با ارتباط با آنها، به تقویت روحیات ایمانى خود و دیگران خواهد پرداخت تا بر اساس دستور قرآنى «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى »  به کمک مؤمنان منتظر، خود را آماده ظهور حضرت نماید.

– چطور می توان سبک زندگی خود را مورد پسند امام قرار داد؟

زندگی مهدوی بر پایه سه محور اصلی استوار است. دقت به این سه محور طبق رضایت امام، زندگی ما را منتظرانه خواهد کرد:

۱- اعتقادات : شناخت صحیح و دقیق اصول دین ( هستی شناسی،انسان شناسی،خداشناسی ،راهنما شناسی، دشمن شناسی ، فرجام شناسی) از جمله مسائلی است که باید در سبک زندگی مهدوی به آن پرداخته شود.

۲- بایدها و نبایدهای دین (احکام): انسان پس از کسب شناخت صحیح، اعتقاد و ایمان به شناخته هایش در گام بعد وارد مرحله عمل می شود: «الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات»تکلیف مداری در زندگی اسلامی و به طور اخص در زندگی مهدوی فقط شامل مسئولیت پذیری فردی نمی شود و مسئولیتهای خانوادگی و اجتماعی را نیز در بر می گیرد.

۳-فضائل اخلاقی: روایتی است معروف به حدیث مکارم الاخلاق که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است. إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق (من از آن جهت برانگیخته شدم که شرافت‌های اخلاقی را کامل کنم) د مکارم اخلاق را به اخلاق بزرگوارانه معنی نموده‌اند و در منابع حدیثی خصلت‌هایی همچون صبر، شکر، غیرت، قناعت، شجاعت، صله رحم، حیا و اخلاق نیکو از مصادیق آن شمرده شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا