آیات مهدوی

آیات مهدوی – آیه ۳۷ سوره اسرا

وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً

موضوع: حضرت مهدی (عج) و انتقام­ از قاتلان امام حسین (ع)

«و کسى را که خداوند [قتل او را] حرام کرده است نکشید، مگر به حق. و هر کس مظلوم کشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلط [و اختیار دیه یا قصاص] قرار داده‏ایم، پس نباید در کشتن [و قصاص] زیاده‏روى کند؛ چراکه آن [ستم­دیده به طور عادلانه] یارى و حمایت شده است.»

نکته ­ها:

  1. قتل نفس و آدم‏کشى از گناهان کبیره است. هر کس در غیر موضع حق، کسى را بکشد، گویا همه‏ مردم را کشته است: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً و کیفر چنین کاری، ماندن در دوزخ برای همیشه است: مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها این کیفر، براى کسى که اسلحه بکشد و تهدید به قتل کند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود نیز ثابت است.
  2. در روایات، یکى از مصادیق «ولىّ» در آیه مورد نظر، حضرت مهدى بیان شده است؛ چراکه انتقام جدّ عزیزش، امام حسین را خواهد گرفت. امام محمد باقر در تفسیر آیه وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً… فرمود: «منظور این آیه، امام حسین می‌باشد؛ زیرا آن بزرگوار مظلومانه شهید شد و ما امامان خون­خواه آن حضرت هستیم. هنگامى که قائم ما خاندان قیام کند، خون امام حسین را طلب خواهد کرد».
  3. وقتی امام‏ زمان و یارانش‏ قیام کنند، شعار انقلابشان این خواهد بود: «یا لثارات الحسین»، یعنى ما آمده‏ایم انتقام‏ خونى که از امام حسین ریخته شد را بگیریم.
  4. امام زمان انتقام‏ شهدا را مى‏گیرد. در دعاى ندبه مى‏گوییم: «این طالب بدم المقتول بکربلا» کجا هستى‏ اى کسى که می­آیى و انتقام‏ خون امام حسین را می­گیرى؟ حدیث داریم که خداوند مى‏فرماید: «وَ أَنْتَقِمُ بِهِ مِنْ أَعْدَائِى؛ من توسط حضرت مهدى از دشمنانم انتقام‏ مى‏گیرم».
  5. حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حق قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدم‏کشى است و هم باعث جلوگیری از اسراف در قصاص می­شود. جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً
  6. قرار دادن حق قصاص، براى حمایت از مظلوم است. جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً
  7. در قصاص باید خشم و غضب، مهار، و عدالت مراعات شود: فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ اسلام حتى براى انتقام­گیری از متجاوزان به جان انسان‏ها، عدالت را شرط دانسته است.
  8. خداوند در قرآن مجید خطاب به پیامبر می‌فرماید: وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعالَمین‏ «ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم».
  9. خداوند پیامبر اسلام و دیگر پیامبران: را براى برخوردار ساختن انسان­ها از رحمت خود در دنیا و آخرت مبعوث کرد.‏ اوصیا و جانشینان پیامبر نیز ادامه دهنده راه آن حضرت هستند.

امام دوازدهم، حضرت مهدى نیز جلوه‏اى از رحمت گسترده پروردگار براى همه انسان­ها، به ویژه براى شیعیان و معتقدانش است. در زیارت آل­یاسین ـ­ که از زیارت­هاى امام زمان می­باشد ـ ایشان را «الرحمه الواسعه» می­خوانیم و می­گوییم: «سلام بر تو، اى رحمت گسترده پروردگار».

  1. در حدیثى از جابر، صحابى پیامبر۴، از امام زمان۴ با عنوان‏ «رحمهٌ للعالمین» یاد شده است. آن امام، ذخیره خداوند براى آینده جهان و واسطه لطف و رحمت او در زمین است. خود ایشان در نامه‏اى خطاب به یکى از نمایندگان خاص خود در زمان غیبت صغر‌ى فرمود: «من موجب امان و آرامش اهل زمین هستم» و در جای دیگری فرمود: «وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُم؛ ما لحظه‏اى شما را فراموش نمى‏کنیم‏».

آرى! امام‏ زمان جلوه مهر و لطف خداوند بر اهل زمین است و اگر شمشیرکشیدن و جنگی نیز وجود خواهد داشت، در برابر ستمگران و مستکبرانى خواهد بود که مانع بارش رحمت الهى بر مردم هستند.

  1. شمشیر امام زمان برای کسانى کشیده خواهد شد که جز منطق زور، چیز دیگرى نمی­فهمند؛ مثل اسرائیلى‏هاى امروز. آیا این صهیونیسم قابل نصیحت است؟! آیا سازمان ملل مى‏تواند مهارش کند؟! آیا آمریکا مى‏تواند کنترلش کند؟! اصلاً چه قدرتى مى‏تواند اسرائیل را سرجایش بنشاند؟ اسرائیل جز منطق زور چیزى نمی­فهمد، وگرنه امام زمان سر تا پا مهر است.
  2. در روایت آمده است که امام زمان با شمشیر قیام می‌کند: «یَخْرُجُ بِالسَّیْف» شمشیر یا رمز و نماد خاصی است یا به معنی جنگ عادلانه است؛ چراکه جنگ با غیر شمشیر، عادلانه نیست. در جنگ­های امروز با بمباران، یک شهر را زیر و رو مى‏کنند و آثار بمباران حتی برای نسل­های بعد هم می­ماند. مثلاً در ژاپن بعد از ۵۰ سال هنوز هم آثار بمباران شیمیایی در مردم هست. نسل چهارم و نسل پنجم چه گناهى کرده‏اند؟

جنگ حقیقى، جنگ با شمشیر است. این جنگ­هاى مدرن، همه‏اش وحشى‏گرى است. در این جنگ­ها هیچ انسانیتی مطرح نیست. تعجب­آور است که چرا اسم این­کارها را تمدن گذاشته­اند. حقیقتاً که وحشى‏گرى در هیچ زمانی، از زمان ما بیشتر نبوده است. صد رحمت به زمان جاهلیت! در زمان جاهلیت نسل‏کشى نبود. جنگ واقعى، جنگ تن­به­تن است. مراد از این­که امام زمان با شمشیر ظهور مى‏کند، این است که ایشان با عقل و شناخت و انصاف خواهند جنگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا