اخبارخراسان رضوی

نقش معلم در تربیت نسل منتظر

حجت الاسلام و المسلمین نصوری: دانش آموز را باید عاشق امام حی کرد تا تکلیف او براساس امام حی جهت دهی شود

به گزارش روابط عمومی روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، وبینار«نقش معلم در تربیت نسل منتظر» با حضور بیش‌از ۷۸۰ نفر از فرهنگیان در سطح کشور و به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی شهرستان نیشابور با همکاری کانون های مهدویت دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، مرکز دانشور نیشابور و پردیس شهید بهشتی مشهد به صورت مجازی در بستر اسکای روم همراه با صدور گواهی حضور معتبر و موثر در رتبه بندی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین نصوری بیان داشت: یک معلم هم با رفتار خودش و هم با بیان خودش و نیز با شیوه ها و روشهای که اعمال میکند برای انتقال مفاهیم به دانش آموزان چه در محیط کلاس و چه در خارج آن نقش فوق‌العاده موثری دارد در تربیت نسل منتظری که میخواهد خود را به بلوغ وآمادگی برای یاری حجت خدا و ولی خدا برساند.

این استاد مهدویت گفت: در تربیت نسل منتظر باید به این مرحله برسیم که امام در اعمال و رفتار ما ناظر است و غیبت امام دلیل بر نبود امام نیست.

وی افزود: مورد بعد در تربیت نسل منتظر دوست داشتن ظهور است؛ تلقین نشود که با آمدن امام جنگ و خشونت خواهد بود بلکه زیبایی های دوران ظهور تبیین شود تا حس کند خسارت می بیند با نیامدن ظهور.
لذا زیبایی گرایی را در اندیشه تربیتی دا نش آموزان پیاده کنیم.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهشی بنیاد مرکز دامه داد: مورد بعد نزدیک دانستن ظهور است درست است که ظهور آنی و دفعی و به دست خداست ولی ثمره نزدیک دانستن ظهور این است که دانش آموز از رفتار خود مراقبت می کند تا نقش خود را به نحو احسن انجام دهد.
نصوری همین نزدیک دانستن ظهور را منجر به ۳ مدل تلاش دانست و گفت: تلاش می کند برای اتحاد گرایی جهانی شدن: هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ﴿۳۳﴾ سوره توبه

وی به بیان مصداق عینی در عصر حاضر اشاره کرد و افزود: شهید سلیمانی همین تفکر را داشت. تلاش برا آمدن امام، بسیج همگانی ایجاد می کند با ارتقاء دادن ایمان و امیدآفرینی کردن. دو کلید واژه همهم در بیانات رهبری.

مدیر بنیاد استان مازندارن در ادامه گفت: تلاش بعدی برای مبارزه با جهل و نادانی است که این جهل باعث جدا شدن از امام می شود. مبارزه با جهالت و تلاش برای بیرون آمدن.
مبارزه با جهالت از طریق انس و الفت با قرآن، تدبر و تفکر در آن، حفظ قرآن به گونه ای که قرآن در متن زندکی قرار گیرد. جهالت دیگر جهالت اخلاقی، دوری از مفاسد اخلاقی است
نقش مهم و کلیدی بعد خانواده را معلم را دارد خود باید عامل و بدور از مفاسد اخلاقی باشد تا فرزندانی پاک و زلال تحویل دهد.

نصوری سومین تلاش برای مبارزه با جهالت را جهالت اعتقادی دانست و افزود: یعنی تفکر و اندیشه را بسوی عالم پروری و عقل پروری پیش ببرد. رهبری در بیانیه گام دوم دارند که آمادگی برای ظهور و تمدن سازی یعنی تربیت نسلی که از ابتذال دوری و به فرهنگ انتظار نزدیک شود.

وی مورد بعدی را تلاش در نظام تربیتی دانست و ادامه داد: تلاش در نظام تربیتی یعنی تلاش در جهت مبارزه با جهالت فرهنگی تبلیغی یعنی مبارزه با حرمت شکنی و بی بندوباری. مبارزه یعنی احیاء امر به معروف با ادبیات عالمانه و دلسوزانه که اینجا همراهی و سنخیت دانش آموز با معلم اتفاق می افتد.

نصوری پیرامون تکالیف دانش آموزان گفت: دانش آموز در روز قیامت باید نسبت به امام دوران خود پاسخگو باشد لذا دانش آموز را باید عاشق امام حی کرد تا تکلیف او براساس امام حی جهت دهی شود و از بستر امام شهید مثل ایام محرم و صفر باید به امام حی برسد.
زندگی امروزه باید زندگی منتظرانه باشد تا پاسخگوی امام حی در قیامت باشیم.
جلب رضایت امام برای دانش آموز مهم است با طهارت نفس، دوری از امیال شیطانی و عشق های کاذب صورت می گیرد.
دانش آموز باید ادا کردن حق الله و حق الناس را یاد بگیرد. قدردان نعمتها باشد، معلم لازم است نعمتهای خدا را بشمارد تا ادبیات شکرگزاری را داشته باشد لذا نمارخوان میشود چون می داند شکرگزاری از خداست. باید یاور مظلوم و ظلم ستیز باشد وخدمت رسانی به مردم و هم نوع داشته باشد.معلم خود را مزین کند و در مدل تربیت به ویژگی هایی که یاران امام نیاز دارند که در آیه ۵۴ سوره مائده ذکر شده است، توجه کند.

نصوری در بخش بعدی صحبت خود ویژگی های خاصی در چند حوزه را برای معلم بر شمرد و گفت: یکی در حوزه محتوایی شناختی، یعنی باید توجه کند که در حوزه بینشی تمسک به قرآن تمسک به اهل بیت علیهم السلام التزام به تقوا تمسک به دعا جدی گرفته شود و از نظر اعتقادی برجسته شود و در برابر شبهات محکم بایستد و بتواند از امام زمان ارواحنافداه دفاع کند.

وی ادامه داد: دوم در حوزه اخلاق ارزشها را میفهمد و آنها را جدی میگیرد و از اموری مانند: رفاه طلبی، دنیاگرایی، فخرفروشی و حسادت پرهیز میکند ونگاه مواسات را یاد می گیرد.

این استاد مهدویت ویژگی سوم را در حوزه رفتار دانست و افزود: این موضوع خیلی مهم است. اگر دانش آموزی تناقض در خانواده و مدرسه ببیند، نمی تواند رشد کند در اینجاست که معلم می‌تواند بسیار اثرگذار باشد لذا باید صالحانه و بدون توهین و در یک نگاه بصیرت افزایی حرکت کند. و در اینجاست که تفکر و اندیشه معلم خیلی مهم است و تزکیه نفس او باید در رفتارش دیده شود.

وی افزود: چهارم درحوزه تدبیری و مدیریتی؛ در اینجا معلم باید در حوزه تربیتی خود را ارتقا دهد. امروزه روش ها و ذائقه ها خیلی متفاوت شده است لذا باید در اینجا معلم یک نگاه نظارتی درست داشته باشد و موانعی که پیش رو هست را از بین ببرد.

نصوری در پایان موانع حوزه تربیتی را بیان کرد: این موانع بعضی محتوایی است، مباحث غیر ضروری، ادبیات کهنه گرایی، مثال های نامانوس که اینها جزو موانع محتوایی محسوب می شود و همچنین موانع روشی، متاسفانه در مدل تربیتی رویکرد های عاطفی را بر رویکرد های علمی پررنگ می‌کند، باید از رویکرد های صرفا احساسی و عاطفی پرهیز کنیم و برویم به سمت استدلال و منطق که اگر دانش آموز در تناقضی قرار گرفت بتواند حق و باطل را تشخیص دهد.

۲ دیدگاه

  1. سلام وعرض ادب
    دوره ی بسیارمفیدوآموزنده ای بود، دراین دوره بنده شخصاتجربیات تازه ای یادگرفتم، اژن دورت تاثیرزیادی درنوع تدریس من به دانش آموزان گذاشت وازاین بابت خیلی خوشحال وخرسندم، برای استادوعزیزان این دوره آرزوی صحت وسلامتی راازدرگاه خداوندمنان دارم،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا