اخبار

جلسه کمیته علمی اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی با آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، آیت الله کعبی در جلسه کمیته علمی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تحسین ابتکار حجت الاسلام قرائتی در راه‌اندازی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، گفت: اجرای همایش‌هایی با رویکرد انقلاب اسلامی و مهدویت یک نیاز قطعی در عرصه تبیین انتظار و تصحیح برخی اشتباهات مرتبط با فرهنگ انتظار است و امیدوارم برگزاری این همایش منشأ خیرات و برکات باشد.

وی با بیان اینکه ظهور امام زمان(عج) یک سنت الهی است و این سنت قطعاً محقق می‌شود گفت: سنت‌های متعددی در دین اسلام است که می‌توان به سنت اختیار، سنت هدایت و سنت ابتلا و امتحان اشاره کرد. هر ملتی نیاز به رهبر و هادی دارد و بدون رهبر هدایت جامعه محقق نمی‌شود از این رو این امامت در مقطعی با حیث نبوت جمع شد و بعد از ختم نبوت، امامت باید استمرار پیدا کند که در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا غیبت اتفاق افتاد که آن را می‌توان با سنت پاسخ داد؛ غیبت امام نیز در سایه سنت الهی اتفاق افتاد از این رو انتظار و ظهور سنت الهی هستند و ما باید سنت‌ها را بشناسیم و بر اساس آن آینده نگری کنیم.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نیز بر پایه سنت الهی اتفاق افتاد، افزود: مردم برای تحقق این انقلاب آماده بودند، امام راحل زمینه را فراهم کردند، وعده الهی محقق شد و تحولاتی نیز در سایه این انقلاب در سطح جهان اتفاق افتاد،
امام راحل نقشه راه انبیا را به دست گرفت و تلاش کرد تا مملکتی را بسازد که مملکت ظهور امام عصر(عج) باشد.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم کلمه “وعده الهی” آمده است که دارای چند مرحله است، افزود: مرحله نخست آن آماده کردن جامعه با ایمان و عمل صالح است که باعث تحقق خلافت الهی می‌شود، بسیاری خلافت خدا را به جانشینی خدا بر روی زمین تعبیر می‌کنند ولی باید بدانیم که خدا مدیریت جهان هستی را بر پایه سنت‌های الهی به اشرف کائنات یعنی انسان سپرده است و انسان به عنوان مدیر هستی و آفرینش بر روی زمین خلافت را بر عهده دارد.

آیت الله کعبی با بیان اینکه این خلافت شروطی دارد که زمینه آن جامعه برخوردار از ایمان و عمل صالح است، تصریح کرد: فلسفه خلافت برخورداری از قدرت اقامه، اجرا و تحقق اهداف دین است.

به گفته وی، تنظیم ارتباط انسان با خدا با محوریت مسجد و اقامه نماز جماعت و جمعه؛ تنظیم مناسبات انسان‌ها با یکدیگر بر پایه عدالت؛ تحکیم پایه‌ها و ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی و مبارزه با فساد چهار پایه‌ حکومت دینی هستند. از این رو فلسفه خلاقت خلافت الهی و برخورداری از نظام سیاسی و اجتماعی و اقامه دین تحقق اضلاع چهارگانه دین است.

وی با یادآوری اینکه انقلاب‌های متعددی در جهان ایجاد شده است ولی از آنجایی که این جریانات یا آزادی را در نظر داشتند یا عدالت را شکست خورده و از بین رفتند ولی انقلابی ماندگار است که بر پایه دین حقیقی که مبشر آزادی، عدالت، کرامت انسانی بر پایه بندگی خدا و کم کردن فاصله‌های طبقاتی و طاغوت زدایی بنا شود که در اینصورت می‌تواند امنیت پایدار را برای انسان به ارمغان بیاورد.

به گفته آیت الله کعبی، اگر امنیت فراگیر محقق شود در سایه این امنیت بستر‌ عبادت برای بشریت فراهم می‌شود، عبادت و نمازی که تمدن ساز است و در مقیاس جهانی محقق می‌شود. که ایجاد این بستر زمینه ظهور انقلاب فرهنگی بر پایه ایمان و عمل صالح خواهد بود و نتیجه آن هم انقلاب سیاسی بر پایه خلافت الهی و امامت و اجرای دین با اضلاع چهارگانه است.

وی اضافه کرد: قدرت اجرای دین بسترساز امنیت فراگیر و پایدار در تمام عرصه‌های سیاسی اجتماعی اقتصادی روحی و روانی می‌شود در این صورت جنگ از بین می‌رود و بشر به سمت امنیت و صلح پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب فرهنگی سیاسی، قدرت اجرای دین، امنیت و تحقق اهداف خلقت با یکدیگر مرتبط هستند، تصریح کرد: این نوع نگاه یک نگاه قرآنی بر خلاف نگاه افرادی است که به آینده نگاه ناامیدانه و عاجزانه دارند و منتظر هستند تا جامعه پر از ظلم و فساد شود و امام زمان یک تنه با دشمنان بجنگد. در حالی که هر چقدر جامعه به سمت تولید عمل صالح برود و اقامه دین در جامعه انجام شود به ظهور نزدیک می‌شویم.

به گفته آیت الله کعبی، مهدویت یک سنت الهی است و بر پایه سنت‌های الهی محقق می‌شود، اگر ادوار تاریخی را نگاه کنیم می‌توانیم اسلام را به چندین دوره تقسیم بندی کنیم که دوره اول تاسیس اسلام ناب محمدی است.
وی ادامه داد: دوره دوم، دوره حفظ، ایستادگی و مقاومت بود که قهرمان این دوره امام علی(ع) بود و با شهادت امام حسین(ع) به اوج خود رسید و ائمه و معصومین نیز ادامه دهنده این راه بودند تا اینکه عصر غیبت رخ داد و در عصر غیبت نیز علمای دین با حفظ و مقاومت این دوره به اشکال مختلف از جمله حفظ میراث ائمه، تبیین امامت الهی و تاسیس مدارس اجتهادی و تعامل با دولت‌های طاغوت و ایجاد تحول در آنها برای سوق دادن به سمت اسلام، تلاش کردند تا اسلام ناب محمدی را حفظ کرد.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه دوره بعدی مربوط به دوره افول و بیماری می شود که به دوران بعد رنسانس در غرب برمی گردد، در این دوره اندیشه سکولار امتداد تمدنی پیدا نمود و پیشرفت کرد که در این زمان نهضت‌های ضد دینی شکل گرفت و افراد معتقد بودند که اسلام باعث عقب‌ماندگی می شود.

وی مرحله بعدی را مرحله بیداری اسلامی عنوان کرد و گفت: مصلحان بزرگ دین در این دوره تاکید داشتند که ذات اسلام مشکلی ندارد و عیب از مسلمانان است، دوره پنجم مربوط به ظهور انقلاب اسلامی بود.

به گفته آیت الله کعبی، انقلاب اسلامی نیز بدون مقدمه اتفاق نیفتاده و پشتوانه آن ۱۴۰۰ سال تاریخ اسلام و نهضت رسول اکرم(ص) و عاشورا و تجربه تاریخی علما بود و مرجعی همچون امام خمینی توانست از تجارب روحانیون استفاده کند و این انقلاب شکل گرفت.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی مرحله پنجم ادوار تاریخی و باز تولید اسلام ناب محمدی بر پایه مکتب اهل بیت در جهان اسلام بود؛ یک انقلاب فکری و توحیدی بر پایه شعار استقلال آزادی
انقلاب اسلامی بود که در عمر ۴۵ ساله عمر خود به شکل تصاعدی علیرغم تمام فراز و فرودها و سختی‌ها توانست خیز بزرگی در تحولات جهانی بردارد و با شعار نه شرقی و نه غربی به منصه ظهور رسید.

وی با بیان اینکه جهان امروز به دو بلوک استکبار به سرکردگی آمریکا و استکبار که رو به اوفول است و بلوک انقلاب اسلامی با پیشتازی محور مقاومت اسلامی تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی برای اینکه زمینه ظهور را فراهم کند باید مراحلی را طی کند که مرحله اول ایجاد جامعه بر پایه ایمان و عمل صالح با دعوت به اقامه نماز، اجرای عدالت و مبارزه با فساد و تباهی است.

آیت الله کعبی افزود: مرحله بعدی امت سازی است و باید مردم را برای ظهور آماده کرد و این بستر در انقلاب اسلامی فراهم شده است و ملت‌ها آماده هستند تا مقاومت را که همچون یک آرمان در جان انسان‌ها نفوذ کرده است را عملیاتی کرده و با طاغوت مبارزه کنند.

وی با بیان اینکه مرحله بعد بر پایه نظامات اسلام تمدن مطلوب اسلامی است که در این صورت بستر برای ظهور فراهم می‌شود، به عوامل موثر در تحولات نیز اشاره کرد و گفت: تبیین درست اسلام ناب محمدی بر پایه آموزه‌های دینی یکی از عوامل است و باید اسلامی را که تلفیق بین دین و ایمان عدالت و آزادی مهربانی و اقتدار کار و تلاش اسلام ضد استکباری و حیات به بشریت معرفی کرد.

آیت الله کعبی دیگر عوامل ایجاد این تحولات را رهبری الهی تمدن ساز در عصر غیبت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر آیت الله خامنه ای، رهبری را برعهده دارد و ما وظیفه داریم از نظر تئوری و عملی این موضوع را در بین مردم نهادینه کنیم. همچنین نخبگان حوزه و دانشگاه و نخبگان عرصه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و مدیریتی باید نظام اسلام و دولت کریمه مهدوی را بشناسد و تلاش کنند در این مسیر همراه با ولایت حرکت کنند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت مردم و حکمرانی مردمی نیز مهم هست مردم کسانی هستند که نه صرفاً مطالبه‌گر بلکه باید آماده اجرا باشند و وارد عمل شوند، مقاومت در برابر سختی‌ها و پایداری در راه مسیر از دیگر مؤلفه‌های تحول هست چرا که عصر ظهور عصر امتحانات الهی هست و باید همه مقاومت کنند.

به گفته آیت الله کعبی، در مورد ظهور دو نوع نگاه وجود دارد اولین نگاه علامت محور است که از آن به عنوان یک نگاه تکلیف گریز یاد می‌کنم و دیگری نگاه بر مدار سنت‌های الهی است که نگاه تکلیف مدار است، انقلاب اسلامی بر دومین نوع نگاه تاکید دارد چرا که تولید قدرت در عرصه فردی اجتماعی بسترساز ظهور است و انقلاب اسلامی یک قدرت تولید شده است که باید آن را حفظ و گسترش دهیم.

جلسه کمیته علمی اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی با آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

جلسه کمیته علمی اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی با آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا