آیات مهدوی

آیات مهدوی – آیه ۵۳ سوره فصلت

سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ

موضوع: تجلی خداوند در جهان آفرینش

نکته ها

  • منظور از آیات آفاقی:
    در تفاسیر، برای معنای آیات آفاقی چند نظر نقل شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

    • مراد، آیات قدرت و حکمت حضرت حق است در خلقت آسمان‌ها و خورشید و ماه و کواکب و زمین.
    • مراد، معجزات صادر شده از پیامبر اکرم(ص) است.
    • منظور، اعجاز قرآن است.
  • مراد از آیات انفسی:
    برخی گفته‌اند مراد از آیات انفسی، آفرینش جسم انسان و نظامی است که بر ساختمان حیرت انگیز آن حاکم است و از آن بالاتر، شگفتی‌های روح انسان می‌باشد که هر گوشه‌ آن، کتابی است از معرفت پروردگار و خالق جهان.
  • مراد از آیات و تبیین حق، در روایات قیام حضرت مهدی(عج):
    در چندین روایت از اهل بیت ع نقل شده است که مراد از (سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ …) آیات و نشانه‌ها و علامت‌هایی است که خداوند، هنگام قیام قائم آل محمد عج به مردم نشان خواهد داد.
    در روضه کافی از امام صادق ع روایت شده است که ذیل آیه (سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ…) فرمود:
    «منظور، فرو رفتن در زمین و منع شدن و هدف سنگ‌های آسمانی قرار گرفتن است.» راوی می‌گوید: «پرسیدم: (حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ) یعنی چه؟» فرمود: «این را فعلاً رها کن. این، مربوط به قیام قائم است.»
    در ارشاد روایت شده است که امام کاظم ع دربارۀ این آیه فرموده است:
    الفتن فی الآفاق و المسخ فی أعداء الحق؛ [منظور، ] فتنه‌هایی است که در آفاق زمین رخ می‌دهد و مسخی که دشمنان حق را نابود می‌کند.
    و در حدیث دیگر نیز این چنین آمده است:
    عن ابی بصیر عن ابی عبدالله ع قال: سالته عن قول الله عزوجلّ:
    (سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ)
    قال: «یریهم فی انفسهم المسخ، و یریهم فی الافاق انتقاض الافاق علیهم، فیرون قدره الله عز و جل فی انفسهم و فی الافاق.»
    قلت له: (حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ) قال: «خروج القائم هو الحق من عند الله عز و جل یراه الخلق لابد منه.»
    ابوبصیر می‌گوید: از حضرت صادق ع پرسیدم دربارۀ گفتۀ خدای متعال (سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا…)حضرت فرمود: «آیت در انفسشان، نشان دادن مسخ آن‌ها است و آیت و نشانه در آفاق، ناسازگاری روزگار است؛ تا قدرت خداوند -عز و جل- را هم در نفس خود ببینند و هم در آفاق.»
    عرضه داشتم: «منظور از (حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ) چیست؟» فرمود: «منظور خروج قائم است و آن، حقی است از سوی خدا. مردم، آن را خواهند دید. و ناچار این اتفاق خواهد افتاد.»
    همچنین در کتاب تأویل الآیات از امام صادق ع در تفسیر آیه (سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ) نقل شده است که حضرت فرمود: «آیات در آفاق، سختی‌های روزگار، بر آن‌ها و مراد از آیات در انفس، نابودی با مسخ است؛ تا این‌که آشکار شود بر آن‌ها که او حق است. منظور از او قائم عج است.»
  • نشانه‌های نزدیک ظهور
    در این حدیث، مراد از « تبیین آیات» نشان دادن نشانه‌هایی از جمله سختی‌ها و بلاها و مسخ‌ها در روی زمین، بیان شده است. در احادیث فراوانی از پیامبر ص نشانه‌های زیادی قبل از ظهور و مقارن آن، برای خروج امام عصر عج بیان شده است.
  • نشانه‌های حتمی ظهور
    نشانه‌هایی که در آستانه ظهور حضرت مهدی عج تحقق خواهد یافت، پنج نشانه است که به آن‌ها علائم حتمی می‌گویند؛ زیرا به طور یقین و حتم، واقع شدنی است.
    امام صادق ع می‌فرماید:
    «پنج نشانه قبل از ظهور قائم می‌باشد: صیحه ی آسمانی، خروج یمانی، فرو رفتن در سرزمین بیداء، خروج سفیانی، قتل نفس زکیه.»
  • زراره می‌گوید:
    از امام صادق شنیدم که فرمود: « قائم ما پیش از قیام خود، غیبتی طولانی خواهد داشت.» عرض کردم: «چرا؟» فرمود: «اگر ظاهر باشد او را می‌کشند»؛ پس فرمود: ‌«ای زراره! او است که انتظارش را می‌کشند و مردم، در ولایتش شک می‌کنند؛ برخی می‌گویند: پدرش از دنیا رفته و فرزندی از خود به جای نگذاشته است؛ بعضی گویند: در شکم مادرش است؛ گروهی می‌گویند: غایب است؛ دسته‌ای گویند: به دنیا نیامده و عده‌ای می‌گویند: دو سال، قبل از وفات پدرش به دنیا آمده است. همان، موعود منتظر است؛ ولی خدای می‌خواهد شیعیان را بیازماید و در این آزمایش دشوار، باطل گرایان دچار تردید می‌شوند.»
    به امام صادق ع عرض کردم: «فدایتان شوم! اگر من در آن زمان بودم، چه کنم؟»فرمود: «اگر آن زمان را درک کردی، پیوسته دل به این دعا مشغول دار: اللهم ! عرّفنی نفسک فانک إن لم تعرفنی نفسک لم أعرف نبیک. اللهم ! عرّفنی رسولک فإنک إن لم تعرّفنی رسولک لم اعرف حجتک. اللهم! عرّفنی حجتک فإنک إن لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا