آیات مهدوی

آیات مهدوی – آیه ۲۶۹ سوره بقره

یُؤْتِی الْحِکْمَهَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ‏

موضوع: معرفت امام زمان (عج)، مصداق بارز حکمت

«[خداوند] حکمت و بینش را به هرکس بخواهد [و شایسته ببیند] مى‏دهد و به هر کس حکمت داده شود، همانا خیرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان [از این نکته] متذکر نمى‏گردند.»

نکته­ ها:

  1. حکمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقایق و رسیدن به حق دانسته‏اند که خداوند آن را به بعضى از افراد، به خاطر پاکى و تقوا و تلاششان، عطا مى‏کند تا آنان وسوسه ‏هاى شیطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این، خیر کثیر است.
  2. امام صادق راجع به این قول خداى عز و جل: وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً فرمود: «مراد از حکمت، اطاعت خدا و معرفت امام است».
  3. همه‏ دنیا متاع قلیل است، ولى حکمت، خیر کثیر است؛ پس اگر همه امکانات مادى در راه دست­یابى به حکمت و بینش صحیح استفاده شود، ارزش دارد. فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً
  4. حکمت، هدی ه‏اى کلیدى و مادر همه‏ خیرات است. هرکه آن را به دست آورد، چیزهاى بسیارى خواهد داشت. وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً
  5. هر کسى به ارزش حکمت پى نمى‏برد: ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْباب دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادى تکیه مى‏کنند و سود و زیان را بر اساس مادیات مى‏سنجند، ولى دوراندیشان عاقل و راه‏شناسان اندیشمند، از بُعد دیگرى محاسبه مى‏کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا