جهت سفارش کتاب با شماره 02537254840 تماس حاصل فرمایید.
مؤلف:محسن قرائتی
ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
تعداد صفحه: 200
قطع کتاب: وزیری
نوع جلد: شومیز
شابک:7-76-7120-600-978
شماره کتابشناسی ملی:۴۴۷۹۸۶۵
شرح قرآنی دعای ندبه
Original price was: 1,000,000 ریال.700,000 ریالCurrent price is: 700,000 ریال.
بخشی از کتاب
قبل از اینکه به شرح و بیان متن دعای ندبه بپردازیم بهتر است در مقدمه بحث، درباره جایگاه و برکات دعا برای حضرت ولیعصرf بهطور خلاصه نکاتی را بیان کنیم.
دعا از موضوعات بسیار مهمی است که در اسلام به آن سفارش شده است. دعا غذای روح است، تیرگی دل را برطرف میکند، روح عبودیت است؛ زیرا احساس و بیان فقر و نیاز را با منبع همه قدرتها مطرح میکند. دعا روزنه امید و نجاتبخش از بن بستها است، فشار مصائب را کم میکند، خستگی را برطرف مینماید، انسان را بالا میبرد و یکی از سرچشمههای معارف است؛ ازجمله مسائل اعتقادی و تربیتی، وظایف و مسئولیتها، توجه به کارهای خلافی که باید جبران شود، یاد کرد از کارها و وظایفی که باید انجام گیرد، شمارش نعمتهایی که نباید هدر رود، هشدار درباره خطرهایی که باید پیشگیری شود، توجه به حقوقی که باید رعایت شود، سوز و شوری که باید در جان انسان و جامعه برانگیخته باشد.
درباره دعا، دو آیه در قرآن کریم وجود دارد که بسیار تفکر برانگیز است. ازجمله آیه ۷۷ سوره فرقان که میفرماید:
Gقُلْ مَا یَعْبَؤُاْ بِکُمْ رَبِّى لَوْلَا دُعَآؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَاماً؛ بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگار من براى شما وزن و ارزشى قائل نیست (زیرا سابقه خوبى ندارید). شما حقّ را تکذیب کردهاید و به زودى کیفر تکذیبتان دامن شما را خواهد گرفتF.
کلمه «عَبأ» به معنی وزن و سنگینى است و جمله «ما یعبأ بکم ربّى»؛ یعنى خداوند براى شما وزن و ارزشى قایل نیست، مگر در سایه دعا و عبادت شما.
کلمه «دعائکم» به دو صورت معنی شده است:
الف) دعا کردن به درگاه خداوند، که همین ناله و تضرّع و دعاها سبب عنایت خداوند به انسان میشود. چنانکه در حدیث مىخوانیم: «کسىکه اهل دعا باشد، هلاک نمىشود».[۱] سپس خداوند از گروه مقابل که اهل دعا نیستند، شکایت مىکند که شماحق را تکذیب کردید و به جاى نیایش به سراغ بتها، هوسها و طاغوتها رفتید و کیفرتان را خواهید دید.
ب) دعوت خداوند از مردم؛ زیرا سنّت الهى دعوت از مردم براى پذیرفتن حقّ و اتمام حجّت بر آنان است و اگر این دعوت نباشد؛ «لولا دعائکم» مردم ارزشى نخواهند داشت. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند مىکند، همان پذیرش دعوت خداوند است، ولى شما دعوت الهى را نپذیرفتید و آنرا تکذیب کردید، پس امید خیرى در شما نیست و به کیفر عملتان خواهید رسید.
آیه دیگر دراینباره سوره غافر است، آنجاکه میفرماید:
Gوَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ؛[۲]و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا براى شما اجابت کنم. همانا کسانى که از عبادت من سر باز زده و تکبّر مىورزند، به زودى با سرافکندگى به جهنّم وارد مىشوندF.
این آیه دارای پیامهای مهمی است:
- گفتگو با خداوند، کلید رشد و تربیت انسان است. «قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی» کلمه «رب» به رشد و تربیت اشاره میکند.
- میان دعاى انسان و ربوبیّت خداوند، رابطهاى تنگاتنگ است. (بیشتر دعاهاى قرآن با «رَبَّنا» همراه است): «رَبُّکُمُ ادْعُونِی».
- خداوند از ما خواسته تا به درگاه او دعا کنیم: «قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی». در کلمه «ادعونی» امر به دعا وجود دارد.
- در دعا فقط و فقط خدا را بخوانیم، نه اینکه خدا و دیگران را در کنار هم قرار دهیم. «نی» در کلمه «ادْعُونِی» به این معنی است که فقط خدا را بخوانیم.
- خداوند نیازهاى ما را مىداند؛ ولى امر به دعا کردن نشانه آن است که درخواست ما آثارى دارد: «ادْعُونِی».
- بین دعا و استجابت هیچ فاصلهاى نیست. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ» (حتّى حرف «فاء» یا «ثم» نیامده است. اگر مىفرمود: «فاستجب»؛ یعنى بعد از مدّت کمى مستجاب مىکنم و اگر مىفرمود: «ثم استجب»، یعنى بعد از مدّت طولانى).
- میان دعا و اجابت واسطهاى وجود ندارد: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ».
- استجابت دعا وعده الهى است: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ».
- اگر دعایى مستجاب نشد، لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «أَسْتَجِبْ لَکُمْ»؛ آنچه را به نفع شما باشد، مستجاب مىکنم.
- دعا نکردن، نشانه تکبّر است. در مقابل دعا، تکبر مطرح شده است: «یَسْتَکْبِرُونَ».
- دعا درمان تکبّر است: «یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی».
- استکبار امروز، سرافکندگى فردا را به دنبال دارد. کسانی که امروز مستکبرند، فردا ذلیل خواهند شد: «یَسْتَکْبِرُونَ- داخِرِینَ».
تنها دعایى که بر هر مسلمانى واجب است که آن را در واجبترین اعمال خود- نماز- روزى ده مرتبه بگوید، دعاى «اهدنا الصّراط المستقیم»[۳] است؛ بنابراین، درخواست هدایت به راه مستقیم، مهمترین دعاست. آرى، انسان باید در مقابل راههاى متعدّدى که در برابر او قرار دارد، (راه هوسهاى خود و دیگران، راه وسوسههاى شیطان، راه نیاکان و پیشینیان، راه طاغوتها، راه توقّعات و انتظارات این و آن و راه خدا و اولیاى او) هر لحظه و براى هر چیزى از خدا یاری جوید تا او را به راه مستقیم هدایت کند. صراط مستقیم راه کسانى است که خداوند به آنان نعمت ویژه داده است. «صراط الّذین أنعمت علیهم» و آن افراد مشمول نعمت انبیا، صدّیقین، شهدا و صالحان هستند.[۴] راه مستقیم، راه خدا و اولیاى خداوند و بندگان مخلص خداست. در روایات آمده است که امامان معصومb مىفرمودند: «راه مستقیم، ما هستیم».[۵] یعنى نمونهى عینى و عملى راه مستقیم و اسوه و الگو براى قدم برداشتن در راه، رهبران آسمانى هستند. آنها در دستورات خود دربارهى تمام مسائل زندگى از قبیل کار، تفریح، تحصیل، تغذیه، انفاق، انتقاد، قهر، صلح ، علاقه به فرزند و …، نظر داده و ما را به اعتدال و میانهروى سفارش کردهاند. خلاصه آنکه براى اطمینان به راه خدا، باید پیرو و دنبالهرو اولیاى خدا باشیم، چنانکه در زیارت جامعه مىخوانیم: هرکس به شما (اهل بیت) متوسّل شد، به خدا متوسّل شده است: «مَن اعتصم بکم فقد اعتصَم باللّه».
[۱]. کافى، ج۴، ص۲۲۸.
[۲]. غافر(۴۰)، ۶۰.
[۳]. حمد(۱)، ۶.
[۴]. نساء(۴)، ۶۹.
[۵]. تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۲۰.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.