جهت سفارش کتاب با شماره 02537254840 تماس حاصل فرمایید.
مؤلف: رحيم كارگر
ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
تعداد صفحه: 319
قطع کتاب: رقعی
نوع جلد: شومیز
شابک: 8-80-7428-600-978
شماره کتابشناسی ملی: 462/297
500,000 ریال Original price was: 500,000 ریال.350,000 ریالCurrent price is: 350,000 ریال.
جهت سفارش کتاب با شماره 02537254840 تماس حاصل فرمایید.
مؤلف: رحيم كارگر
ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
تعداد صفحه: 319
قطع کتاب: رقعی
نوع جلد: شومیز
شابک: 8-80-7428-600-978
شماره کتابشناسی ملی: 462/297
توجّه و نگرش ویژه به آینده و انتظار تغییرات و تحولات مثبت و روشن در آن، موجب بروز پرسشها و پاسخها و تحلیلهای مختلف از آن شده است. نگرش و نحوه دید نسبت به آینده، معمولاً به شکلهای گوناگون صورت میگیرد. کسی که از دیدگاه دینی یا فرهنگی به آینده مینگرد، میکوشد با مفاهیم و واژههای فرهنگی به آن بپردازد و صاحب نظر سیاسی، از مفهوم سیاسی برای توضیح آینده استفاده میکند و فیلسوف و مورّخ از منظر فلسفیـ تاریخی، آینده را مورد مطالعه قرار میدهد و…. متون دینی نیز به فراخور، از آینده بحث کرده و کتابهای آسمانی، هر کدام درباره آینده، پیشگوییهایی داشتهاند.
در این رابطه دیدگاهها و نظریههای گوناگونی ارائه شده است که مهمترین آنها به فیلسوفان (نظری) تاریخ تعلق دارد؛ ولی باید دید کدام دسته از این نظرات توانستهاند پاسخ درستی به این سؤال بدهند که: آینده جهان چگونه خواهد بود؟ در این رابطه ابتدا باید به چند نکته توجه کرد:
الف. مهمترین مسئله در اینجا «فهم درست آینده است». فهم آینده، یعنی به دست آوردن تصویری از وضعیتهایی که در آینده تحقق مییابند. از آنجا که این وضعیتها بستر عمل فرد هستند، بنابراین، تصویر مزبور در عمل امروز دخل دارد.[۱] درستی فهم نیز بر اساس تحقّق آن است و هر قدر وضعیت پیشبینی شده به واقعیت نزدیکتر باشد، فهم درستتری در اختیار بوده است. بر این اساس نیاز به نگره و آموزهای است که بتواند:
بر اساس فرض پژوهش حاضر، «آموزه مهدویت» این توان و امکان را دارد که بتواند به درستی آینده را توضیح داده و پیشبینی کند و مبنای استراتژی و برنامههای امروزی ما باشد.
ب. توضیح و تفسیر تاریخ بشری و ارتباط مستمّر گذشته با حال و آینده، بر عهده «فلسفه نظری تاریخ» است. انسانها همانگونه که از دیرینهترین دوران زندگی خویش، به محیط پیرامونی و جهانی که در آن میزیستهاند، عطف نظر کرده و کوشیدهاند تا با برساختن تفسیری از آن و پدیدههایش، به پرسشهای خود پاسخ گویند؛ گذشته، آینده و تاریخ خویش را نیز موضوع پرسش و تأمّل قرارداده و با پاسخهای ویژه، دیدگاهها و فلسفههای تاریخ خاص خود را طرح و تولید کردهاند.
بر این اساس «فلسفه (نظری) تاریخ، شاخهای از تحقیقهای فلسفی و اجتماعی است که به تاریخ مینگرد و در پی آن است که از یک سو، منطق حاکم بر تلاش مورخ را دریابد و از دیگر سو، هدف و معنای سیر کلّی تاریخ را کشف کند و چگونگی «آینده» را توضیح دهد.
ج. «آموزه مهدویت»، نظریه کامل و جامع برای تفسیر و اداره زندگی (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و …) بشر و پاسخ اساسی به تمامی نیازهای واقعی و بنیادینِ انسانها است.
و به عبارتی، «آموزه مهدویت، آموزهای اعتقادی، جهانی و بر محور اندیشه مهدویت است که تفسیری راهبردی از عرصههای اساسی حیات بشری ارائه میدهد و در نگرش، انگیزش و کنش انسانها و ساحتهای مختلف زندگی اجتماعی آنها، تحوّلی بنیادین ایجاد میکند».[۲]
حال این آموزه جامع و کامل را میتوان در قالب «فلسفه نظری تاریخ» توضیح داد و بر اساس آن، مؤلّفههای مختلفی را به دست آورد؛ به خصوص آنکه هدف و غایت تاریخ و عوامل حرکت آفرین آن و معنا داری تاریخ، در آن بسیار مهم و بنیادین است. اگر بتوان پیوند میان گذشته، حال و آینده را بر اساس این قالب و چهارچوب درک و فهم کرد و تصویری جامع و کامل از زندگی بشری به دست آورد و آینده را توضیح داد، در این صورت میتوان بعضی از ابعاد مهم «آموزه مهدویت» را بررسی و تبیین کرد و به پرسش همیشگی انسانها (آینده جهان چگونه خواهد بود)، پاسخی درست داد.
د. اصولاً بررسی «آموزه مهدویت»، بدون توجّه به «آموزههای فلسفه (نظری) تاریخ»، ناقص و ناتمام است. درست است که مبنای توضیح آینده در «اندیشه مهدویت» منابع وحیانی است؛ اما وقتی این منابع در قالب فلسفه تاریخ، قرار گیرند و از تجربههای زندگی بشری و برداشتهای عقلی و فلسفی استفاده گردد، میتوان تفسیر و تبیین فراگیر و کاملی از آن ارائه داد. این رویکرد، مبنای شکلگیری «فلسفه متعالی تاریخ» است که با توجه به آموزههای وحیانی اسلام و به کارگیری «تجربه» و «عقل» به دست میآید.
ﻫ. ارائه نظریهها و دکترینها و انجام پژوهشهای علمی، نیاز به روش و چهارچوبهای نظری خاصی دارد. تأمل و پژوهش درباره آینده نیز، از این «قاعده» مستثنا نیست و باید آن را در این قالب نظری قرار داد. مهمترین و رایجترین چهارچوب نظری برای آیندهپژوهی و آیندهنگری «فلسفه (نظری) تاریخ» است.
پس اگر «آموزه مهدویت» در این قالب قرارگیرد، زوایای ناپیدای آن، آشکار و ابعاد مختلف نظری و علمی آن برجسته میشود. بر این اساس ارتباط سلسلهوار حوادث، رویدادها و وقایع و تأثیر آنها بر زندگی بشری و شکلگیری آینده، شناسایی میشود و پاسخهای مناسب به سؤالات اساسی بشر ارائه میگردد و … این کاوش سازمان یافته برای پیشبینی آینده است.
[۱]. نک: درسهای سیاست خارجی، ص۲۷۶.
[۲]. مسعود پورسیدآقایی، فصلنامه انتظار، ش۱۶، ص۱۰.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.