جهت سفارش کتاب با شماره 02537254840 تماس حاصل فرمایید.
نویسنده: محمدعلی جلالی طلب
ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
تعداد صفحه: 423
قطع کتاب: رقعی
نوع جلد: شومیز
شابک: 6-02-7120-600-978
شماره کتابشناسی ملی: ۳۲۴۱۶۰۱
500,000 ریال Original price was: 500,000 ریال.350,000 ریالCurrent price is: 350,000 ریال.
جهت سفارش کتاب با شماره 02537254840 تماس حاصل فرمایید.
نویسنده: محمدعلی جلالی طلب
ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
تعداد صفحه: 423
قطع کتاب: رقعی
نوع جلد: شومیز
شابک: 6-02-7120-600-978
شماره کتابشناسی ملی: ۳۲۴۱۶۰۱
۱- مفهوم لغوی اعتکاف
اقبال به چیزی، به صورتی که چهره از آن برنگردد. اقبال به چیزی به طوری که از آن منصرف نشد.[۱]
رویارویی و زندانی کردن، اقبال به چیزی به طوری که از آن منصرف نشد.[۲]
اقبال به چیزی، به صورتی که مواظبت ﻣﻲشود تا چهره از آن برنگردد. ماندگار شدن بر چیزی یا مکانی و پایبند شدن به آن مکان. حبس شدن و ماندن در اطراف چیزی و دور زدن حول آن.[۳]
روی آوردن بر چیزی و ثبات بر آن به صورت بزرگداشت و تعظیم.[۴]
نگه داشتن خود از کارهای عادی روزمره.[۵]
دور زدن حول چیزی، زندانی کردن، نگه داشتن و توقف کردن.[۶]
اقبال به چیزی، به صورتی که چهره از آن برنگردد. ماندن اطراف چیزی.[۷]
بازداشتن از چیزی، بند نمودن کسی برکاری، دور چیزی را گرفتن، کناره گیری از مردم، منزوی شدن، مشغول کاری شدن، سرگرم شدن، خود را بند کردن و بازداشتن و گوشه نشین شدن، مقیم شدن در جایی، اقبال و روی آوردن، ملازمت نمودن به چیزی برسبیل تعظیم، ملازم مکانی شدن، اقامت در مسجد، محبوس کردن.[۸]
ماندن در جایی و گوشه گیری نمودن.[۹]
اقبال به چیزی و پایبند بودن بر آن، همراه با احترام به آن.[۱۰]
اقامت و ملازمت جایی، حبس و وقف خود در مکانی، در مسجد مقیم شدن برای عبادت و بازداشتن خود را از خروج به غیر ضرورت از مسجد، اقامت داشتن و احتباس، مصدر باب افتعال از عکف، پیوستگی بر چیزی داشتن و حبس کردن، درنگ کردن و ادامه دادن. پیوستگی کردن بر چیزی (زمخشری). انتظار چیزی کشیدن، خود را بازداشتن، گوشه نشین شدن (منتهی الارب، ناظم الاطبا). باز ایستادن از چیزی، گوشه نشینی در مسجد (غیاث اللغات).[۱۱]
۲- مفهوم اصطلاحی اعتکاف
اقامت سه روز یا بیشتر در مسجد به قصد عبادت یا قربت با شرایط مخصوص.[۱۲]
۳- مفهوم اعتکاف از دیدگاه علما
امام خمینیw: ماندن در مسجد و درنگ در آن به قصد اینکه با آن، بندگى خدا نماید و نیّت عبادت دیگرى غیر از ماندن در مسجد لازم نیست به آن ضمیمه شود، اگرچه احتیاط مستحّب است.[۱۳]
آیت الله العظمی صافی: توقّف در مسجد با این قید که در این توقّف قصد و نیّت تعبّد و بندگی را داشته باشد. احوط آن است که نیّت عبادت دیگری مانند نماز و روزه و… غیر از اعتکاف را نیز، ضمیمه کند.
آیت الله العظمی مکارم: توقّف و ماندن در مسجد به قصد قربت. تنها، ماندن در مسجد، بدون قصد، اعتکاف محسوب ﻧﻤﻲشود.[۱۴]
شهید مطهّری: نوعی عبادت که انسان سه روز یا بیشتر در مسجد مقیم ﻣﻲشود و پا بیرون ﻧﻤﻲگذارد و هر سه روز، روزه ﻣﻲگیرد.[۱۵]
[۱] . کتاب العین، ج۱، ص۲۰۵.
.[۲] معجم المقاییس اللغه، ج۴، ص۱۰۸.
.[۴] راغب الاصفهانی، مفردات الفاظ القرآن الکریم، ج۲، ص۶۳۲.
[۵] . المصباح المنیر، ج۲، ص۴۲۴.
[۶]. مجمع البحرین، ج۵، ص۱۰۳.
[۷]. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۸، ص۲۰۱.
[۸] . ترجمه المنجد، ج۲، ص۱۳۲۷.
[۹]. فرهنگ ابجدی، ص۶۲۰.
[۱۰]. قاموس قرآن، ج۵، ص۲۹.
[۱۲]. نجفی، محمّد حسن، جواهر الکلام، ج۱۷، ص ۱۵۹/راغب الاصفهانی، مفردات الفاظ القرآن الکریم، ماده عکف/طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، ماده عکف.
[۱۳]. ترجمه تحریر الوسیله، ج۱، ص۳۴۴ .
[۱۴]. استفتاءات جدید، مکارم شیرازی،ج۲، ص ۱۵۷س۴۵۱/تفسیر نمونه، ج ۱، ص۶۵۳ (بقره: ۱۸۷) .
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.