حراج!

دومین همایش ملی مهدویت و انقلاب اسلامی

Original price was: 1,500,000 ریال.Current price is: 1,050,000 ریال.

جهت سفارش کتاب با شماره 02537254840 تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
تعداد صفحه: 256
قطع کتاب: وزیری
نوع جلد: شومیز
شابک: 6-3-93706-622-978
شماره کتابشناسی ملی: ۹۴۸۸۷۷۹

بخشی از کتاب

مقدمه

انقلاب اسلامی ایران زمانی به پیروزی رسید که نیمی از جمعیت جهان، تحت سیطره جهان‌بینی ماتریالیستی و حکومت‌های کمونیستی اداره می‌شد و نیم دیگر، تحت حاکمیت جهان بینی‌های اُمانیستی و سکولاریستی غربی قرار داشت.

این انقلاب در دورانی به ثمر نشست که نگرش‌های دین ستیزانه و دین گریزانه، بخش گسترده‌ای از کره زمین را فراگرفته بود و در این میان، انقلاب اسلامی ایران، قیام علیه این فرایند بود، به عبارتی می‌توان انقلاب اسلامی ایران را قیام دین و دین‌مداران علیه لامذهبی و ظلم و ستم بلوک شرق و غرب به شمار آورد.

امام خمینی؟رح؟ نیز اساس حرکت انقلابی و نهضت خود را دین قرار داد و توجه ویژه‌ای به عنایت‌ها و حمایت‌های معنوی امام عصر؟عج؟ نسبت به انقلاب داشت. ایشان در یکی از سخنان خود می‌فرمایند:

خدا همراه شماست؛ امام زمان ؟عج؟ دعاگوی شماست. از چه می‌ترسیم؟ چرا بترسیم؟ مایی که راهمان راه خداست. [۱]… شما می‌دانید که این پیروزی به دست آمده است؛ لکن این من نبودم که این پیروزی را به دست آوردم، خدای تبارک و تعالی، در سایه امام زمان؟عج؟ ما را پیروز کرد.[۲]

استفاده از دین و موعود باوری در سخنان امام ؟رح؟ چنان گویا است که اندیشمندان غربی درباره ماهیت انقلاب اسلامی چنین می‌گویند:

ایران نخستین انقلاب سیاسی ـ اسلامی موفق را به جهان عرضه کرد. انقلابی که با نام «اسلامی» و با شعار «الله اکبر» بر مبنای ایدئولوژی و نهادگرایی شیعه و رهبری روحانیت و غیر روحانیت استوار بود.[۳]

«برنارد لوئیس» که تأثیر اندیشه‌های او بر جامعه علمی آمریکا غیر قابل انکار است، می‌گوید:

در سال ۱۳۵۷ شمسی، تحولاتی در ایران آغاز شد که تغییرات عمده‌ای را نه تنها در ساختار حکومت، بلکه در تمامی نهادهای اجتماعی آن کشور ایجاد نمود. پیامدهای انقلاب ایران، مرزهای کشور را درنوردید و به فضای خارج از مرزهای ایران رسید. انقلاب‌ها خود را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهند. انقلاب ایران خود را در تعابیر اسلامی مطرح می‌کند؛ یعنی به عنوان نهضتی دینی، تحت رهبری دینی، عمل می‌نماید. نظم گذشته را با ادبیات دینی نقد می‌کند و طرح‌هایی را برای آینده و ایجاد نظم جدید ارائه می‌دهد. انقلابیون مسلمان به نخستین روزهای اسلام به عنوان الگوی عالیه خویش نگاه می‌کنند. [۴]

نگاه دقیق امام خمینی ؟رح؟ به جهان بین‌الملل و استفاده درست از ادبیات دینی باعث شد تا انقلاب ایران، تافته‌ای جدا بافته و الگویی مناسب جهت انقلاب‌های ظلم گریز در جهان باشد و آموزه‌های انقلاب اسلامی فراتر از مرزهای ایران و کشورهای اسلامی رفته و تا قلب اروپا نفوذ کند و برخلاف دیدگاهی که دین را افیون توده‌ها می‌پنداشت، امروز این دین و آموزه موعودباوری آن است که جهان را به سمت معادلاتی نوین هدایت می‌کند.

«جیمز بیل» متفکر و محقق آمریکایی، در فصلنامه مسائل خارجی ـ نشریه وزارت خارجه آمریکا ـ امواج پویای انقلاب اسلامی ایران را چنین توصیف می‌کند:

موجی که از شناخت و بیداری، توده‌های جهان اسلام را فرا گرفته است، از یوگسلاوی و مراکش در غرب تا اندونزی و مالزی در شرق تداوم دارد. این موج، مولود انقلاب اسلامی ایران است.[۵]

این گستردگی نهضت اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران به اندازه‌ای روشن است که حتی آبا ابان، سیاستمدار مشهور اسرائیلی در نشریه «تایمز لندن» زبان به اعتراف می‌گشاید:

انقلاب اسلامی و پیام‌های آن، کوته اندیشی نیست. کسانی که چشمان خود را به روی واقعیت‌ها بسته‌اند و حقایق را نادیده می‌گیرند، باید بدانند که انقلاب اسلامی، فصل جدیدی در تاریخ اندیشه‌هاست. من احساس می‌کنم که این اندیشه‌ها به ویژه در خاورمیانه شیوع یافته اند.[۶]

نظریه پردازان غربی معتقدند که آرام ساختن طوفان اسلام، تنها در سایه استحاله جمهوری اسلامی ایران یا شکست انقلاب اسلامی میسر است.[۷]

از این روی، در طول دهه‌هایی که از گسترش نهضت‌های اسلامی می‌گذرد، هزاران جلد کتاب و جزوه و مقاله درباره انقلاب اسلامی، اسلام گرایی و دنیای اسلام در اروپا و آمریکا منتشر شده است؛ که اکثر قریب به اتفاق آنها به انتقاد و بدگویی از جنبش‌های اسلامی، سرکوبی رهبران این نهضت‌ها و تحقیر قشرهای امت اسلامی که جان و مال خود را فدای اهداف خود کرده اند، پرداخته است.[۸] در همین راستا، رسانه‌های تصویری در غرب به منزوی ساختن انقلاب و بی اعتباری آن به وسیله ابزارهای دروغین اما جذاب، همت گماشته و به تولیدات انبوه دست زده‌اند.

جالب است بدانیم که باوجود تلاش دشمن و غرب سلطه جو، امروز به یاری امام عصر؟عج؟ ، معادلات جهانی به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خورده  است؛ اما نباید فراموش کرد که این الطاف الهی، وظیفه ما را در حمایت از انقلاب اسلامی ایران سنگین تر کرده است. اکنون بیش از پیش می‌توان این سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی را دریافت که اساس نهضت را دینی و تحت حمایت ولی عصر؟عج؟ معرفی کردند و استمرار آن را به اتحاد، همبستگی و اعتماد به حمایت‌های حضرت مهدی؟عج؟ وابسته می‌دانند.

ایشان در این باره می‌فرمایند: «همه آقایان بنا را بر این بگذارند که کارهایشان را از روی وظیفه شان عمل بکنند … ببینند در یک مملکتی هستند که در رأس این مملکت، امام زمان؟عج؟ مراقبشان هست».[۹]

روی موازین مادی، روی موازین عادی، باید با یک یورش، ما از بین رفته باشیم. باید همه ما یک لقمه آنها شده باشیم و لکن قدرت ایمان، پشتیبانی خدای تبارک و تعالی و اتکال به ولی عصر ؟عج؟ شما را پیروز کرد. … این معجزه بود، این امر الهی بود، این وحی الهی بود. این جماعت ایران که با هم شدند، خدا پشتیبان آنها بود و الان هم هست. کاری نکنید که عنایت خدا ـ خدای نخواسته ـ کم بشود. کاری نکنید که برای ولی عصر ؟عج؟ ایجاد نگرانی بکنید.[۱۰]

به هر روی، امروز این انقلاب که امید است زمینه ساز ظهور حضرت مهدی ؟عج؟ باشد، در اختیار ما قرار گرفته و وظیفه ما پاسداری از انقلاب اسلامی با محوریت دین و آموزه مهدویت است.

در راستای تحقق این مهم، و تبیین علمی ارتباط و پیوند انقلاب اسلامی و مهدویت، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود؟عج؟ دومین همایش ملی مهدویت و انقلاب اسلامی را  به میزبانی استان سیستان و بلوچستان در ۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ برگزار  نمود.

این همایش در دو نوبت صبح و عصر و با حضور میهمانان کشوری و لشکری و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و فعالیت میزگرد‌های تخصصی مهدویت  برگزار گردید.

لازم به ذکر است این همایش در محورهای نقش اندیشه و باور مهدوی در همبستگی ملی و وحدت مسلمین، زمینه‌ها و بسترهای مهدوی انقلاب اسلامی، نقش و جایگاه مهدویت در تحقق تمدن اسلامی(رویکرد بیانیه گام دوم)، تبیین نظرات امام خمینی؟رح؟و امام خامنه‌ای در زمینه انقلاب اسلامی و مهدویت، جایگاه مهدویت در تداوم و تعالی انقلاب اسلامی، مهدویت نرم افزار مقابله با کفر و استکبار جهانی و تاثیر مهدویت در پیروزی انقلاب اسلامی برگزار  و ۱۴۸ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال گردید که چکیده آن‌ها چاپ شده است. از این مقالات، تعداد ۳۸ مقاله در مقطع دکترا و سطح ۴ حوزه، ۸۱ مقاله در مقطع کارشناسی ارشد و سطح ۳ حوزه و ۲۹ مقاله در مقاطع پایین‌تر از کارشناسی ارشد قرار دارند. همچنین، ۵۰ مقاله مربوط به بانوان و ۴۵ مقاله نیز مربوط به اهل سنت است.

در این تلاش گزارشی اجمالی از بیانیه‌ها و سخنرانی‌های همایش و همچنین مقالات برگزیده و شایسته تقدیر خدمت علاقه مندان ارائه خواهد شد. امید است که به لطف خداوند و حضرت ولی عصر؟عج؟، توفیقمان در ادامه این مسیر ، حراست از انقلاب اسلامی و زمینه سازی ظهور حضرت چهره مطلوب تری به خود بگیرد.

[۱] . صحیفه نور، امام خمینی؟ره؟ ،ج۱۰، ص۱۳.

[۲] . همان، ج۴، ص۲۳.

[۳] . انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن، جان ال اسپوزیتو، ص۴۹.

[۴] . زبان سیاسی اسلام، برناردلوئیس، ص۲۵.

[۵] . ایران و آمریکا، حسین واعظی، ص۳۲۳.

[۶] . همان، ص۳۱۹.

[۷] . استعمار فرانر، جهانی سازی انقلاب اسلامی، حسن واعظی، ص۳۵۱.

[۸] . ن ک: ظهور و سقوط مدرن، پروفسور حمید مولانا، ص۱۰۸.

[۹] . صحیفه امام، ج۹، ص۱۷.

[۱۰] . صحیفه امام، ج۶، ص۳۱۰.

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دومین همایش ملی مهدویت و انقلاب اسلامی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا