اخبارفارس

خداوند متعال معلمی را به ذات قدسی خود نسبت می دهد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، حجت الاسلام استاد شیخ علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در آیین تجلیل از اساتید و همکاران بنیاد که به مناسبت ۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شیخ مرتضی مطهری و روز معلم در مهدیه بزرگ شیراز برگزار شد، اظهار داشت: پاداش اصلی زحمات اساتید و معلمان یقینا با حضرت ولی عصر(عج) و پروردگار است.

وی افزود: در برخی از مجالس آیه ای در خصوص نماز قرائت می کند که ذهن مخاطبین به مباحث نماز متبادر می شود و به این کار قاعده برائت استهلال می گویند ازاین رو در کتب نیز، با خوانش مقدمه و توجه به چینش الفاظ، محتوای کتاب پیدا است.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) نقش معلمی را در دوران رسالت خود ایفا کرد، ادامه داد: مرحوم شهید ثانی می نویسد که طبق قاعده برائت استهلال از پنج آیه اولیه نازل شده بر پیامبر گرامی اسلام(ص)، اهداف رسالت ۲۳ ساله ایشان فهمیده خواهد شد از این رو با خوانش ۵ آیه سوره مبارکه علق در خواهیم یافت که رسول الله برای چه اهدافی فعالیت می کردند.

این استاد حوزه علمیه با تفسیر آیات سوره علق، گفت: شهید ثانی می فرمایند که پیامبر(ص) مبعوث شد تا سطح آگاهی انسان ها و جامعه را به سمت علم و معرفت سوق دهد بنابراین جایگاه تعلم بسیار حائز اهمیت است.

استاد حدائق تصریح کرد: خیلی از افراد در برخی از محافل از دانسته های خودشان سخن نمی گویند و در مقابل کفر گویی ساکت هستند درصورتی که باید باتوجه به علم خود پاسخگو باشند اما با بهانه هایی که اثری ندارد و… هیچ چیزی نمی گویند. سید الشهدا(ع) به ما آموخت که عمل به وظیفه کنیم و به دنبال نتیجه نباشیم بنابراین باید از حق سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ سال از بعثت پیامبر(ص) گذشت و عده ای بعد ایمان آوردند، اضافه کرد: بنابراین باید گفت که زمان پذیرش حق باتوجه به ظرفیت انسان ها، تفاوت دارد بنابراین امروز در شرایط موجود تکلیفی که خداوند متعال برای رسول الله تعیین کرد، باید انجام داد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس بر تبیین حقیقت علم تاکید کرد و ادامه داد: نباید فراموش کنیم که همه مخلوق خالق جهان هستیم و همه چیز انسان وابسته به ذات قدسی پروردگار است؛ گاهی اوقات انسان ها دچار غرور می شوند که حجابی برای بشر ایجاد می کند اما باید بدانیم که نسبت به آنچه خداوند متعال به انسان عطا کرده، حسابرسی خواهد شد.

بنابه گفته این استاد اخلاق، کسانی که در خدا شناسی دچار ضعف هستند، ابتدا در خودشناسی دچار مشکل بوده و خود را گم کردند.گاهی اوقات نعمات خداوند را نمی بینیم و ناشکر هستیم در صورتی که وجود ما در این دنیا و موهبت هایی نظیر سلامتی از نعمات خداوند هستند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که با استفاده از قلم به انسان آموخت آنچه که انسان نمی دانست، اظهار داشت: خداوند متعال معلمی را به ذات قدسی خود نسبت می دهد و در بخشی از سوره مبارکه بقره می فرماید که «وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَیُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ» بنابراین معلمی نه تنها از پیامبران فراتر بوده بلکه به خداوند متعال بر می گردد.

وی خطاب به اساتید حاضر در جلسه، بر استفاده بهینه و حداکثری از فرصت پیش آمده در زمینه تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: پر ثواب تر و ارزش تر از تربیت انسان در نظام خلقت کاری نداریم و پیامبر گرامی اسلام(ص) ارزش این کار را بسیار والا می داند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس اضافه کرد: گاهی اوقات برای مسائل اقتصادی تلاش می کنیم اما برای تهذیب و تعلیم فرصتی قرار نمی دهیم که این بسیار خطرناک است.

استاد حدائق با اشاره به اینکه امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند که من علم را در ۴ مطلب دیدم که خدا شناسی، وظیفه شناسی، خطر وآسیب شناسی و خود شناسی است، بیان کرد: در آموزش و پرورش و دانشگاه ها دچار ضعف و کاهش هستیم و هرجا به این سخنان عمل شده به موفقیت رسیدیم بنابراین باید بدانیم که علم جز خداشناسی نیست.

این استاد اخلاق تکالیف انسان ها در قبال یکدیگر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: گاهی امروز در مقابل دیگران و جامعه تکلیف داریم بنابراین باید به این وظیفه خود عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مدارس، حوزه علمیه، دانشگاه ها و سایر مراکز آموزش عالی باید در راستای خداشناسی، وظیفه شناسی، آسیب شناسی و خودشناسی عمل کنند، گفت: چراکه علم بدون معرفت و ایمان کار به جایی نخواهد برد و خداوند متعال، با سواد های بی معرفت را به الاغ و سگ تشبیه می کند بنابراین توجه به معرفت و ایمان در کنار علم بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا