اخبارپنجمن اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامیچهارمحال و بختیاریگفتگوها

تمدن نوین اسلامی مقدمه و پیش زمینه ای برای تمدن مهدوی است

عادل عظیمی گفت: دانشگاه ها و حوزه های علمیه به طور کلی به عنوان دو نهادی که مسئولیت تربیت و آموزش نسل جوان را به عنوان مهم ترین عنصر تمدین ساز در تمدن نوین اسلامی و تمدن مهدوی عهده دار هستند، نقش مهمی در طراحی الگوی تمدن تراز اسلامی و حکومت مهدوی را عهده دار هستند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان چهارمحال و بختیاری، در راستای تبیین اهداف و اهمیت معارف مهدویت، روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان در آستانه برگزاری پنجمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، با عادل عظیمی معاون پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان بِن، روز شنبه، بیست و چهارم آبان‌ماه گفتکو کرد.

مشروح گفتگو را در زیر بخوانید.

آیا میتوان انقلاب اسلامی را مقدمه ای برای تمدن جهانی مهدوی دانست ؟ چرا ؟

بله، زیرا انقلاب اسلامی ایران بر علیه سلطه طلبی، استعمار گری و زیاده خواهی دولت های غربی رخ داد و با اعتقاد به برپایی اصول اسلامی در حکومت داری به دنبال اجرای عدالت الهی در ارکان نظام می باشد، پس تلاش برای برپایی عدالت در این نظام، مقدمه‌ای برای تمدن مهدوی است که اجرای کامل عدالت را رقم خواهد زد.

اندیشه انتظار چگونه می‌تواند با چالش های فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه اسلامی الهام بخش باشد؟

اندیشه انتظار نه تنها یک ایمان دینی است، بلکه یک نیروی الهام‌بخش و تغییرآفرین در برابر چالش‌های فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه اسلامی است.
اعتقاد به ظهور و مُنجی آثاری دارد که آن‌ها می‌توانند در برابر چالش ها ایستادگی کنند این آثار عبارتند از: امید را در میان تاریکی‌های ظلم و ستم زنده نگه می‌دارد زیرا روزی منجی خواهد آمد و بر این ستم ها پایان خواهد داد، فرد منتظر دارای رویکرد ایجاد تغییر و تحول می‌باشد و این تغییر را همواره برای خود و دیگران ایجاد می‌کند، در برابر فرهنگ غیر الهی و دینی مقاومت می‌کند، ایمان را تقویت می‌کند و اتحاد و همکاری را در جامعه اسلامی ترویج می‌‌دهد.

چگونه می‌توان از تعالیم مهدوی برای تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی بهره گرفت؟

تعالیم مهدوی می‌تواند با ترویج فرهنگ ایثار و گذشت، تقویت ایمان، تربیت فرزندان مسئولیت پذیر و وفادرا به ارزش ها، ترویج روابط زن و شوهر بر اساس احترام متقابل و انجام وظایف الهی در تحکیم بنیان خانواده در برابر چالش های بیرونی نقش بسزایی داشته باشد.

نقش والدین و معلمان در تربیت مهدوی جوانان و نوجوانان چیست؟

اولین نهاد تربیتی و در عین حال مهم‌ترین آن خانواده و والدین هستند، آنان پایه‌ریزی اعتقادی و عاطفی در بحث تربیت می‌باشند که می‌توانند به‌خوبی فلسفه غیبت را متناسب با سن فرزند تبیین کنند و در واقع الگوی عملی ارزش های اسلامی، اخلاقی و عدالت خواهی هستند، معلمان نیز مکمل نهاد خانواده در تعمیق دانش مهدوی و پرورش مهارت های عملی و سازنده در تربیت مهدوی مسئولیت سنگینی دارند.

چه رابطه ای میان تمدن نوین اسلامی و تمدن مهدوی برقرار است؟

اساساً تمدن نوین اسلامی مقدمه و پیش زمینه ای برای تمدن مهدوی است و به نوعی همانگونه که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اشاره کرده اند باید شرایط را به گونه ای مهیا نماییم که به سوی تمدن نوین اسلامی قدم برداریم، این امر مهیا نمی شود مگر با حرکت به سوی آرمان هایی که در یک تمدن ناب اسلامی انتظار داریم. تمدن مهدوی نیز خود همان تمدن نوین اسلامی است و به عبارتی تمدن مهدوی و حکومت جهانی حضرت عصر(عج) مهیا نمی‌شود مگر در صورتی که تمدن نوین اسلامی محقق شده باشد.

نسل جوان چگونه می‌تواند به عنوان «نسل تمدن ساز» در مسیر ظهور نقش آفرینی کند؟

مقام معظم رهبری بارها برای جوانان به مفهوم آتش به اختیار اشاره داشته اند، معنای آتش به اختیار این است که نسل جوان به عنوان مهم ترین عنصر فعال و تعیین کننده در جامعه امروزی، فارغ از شرایط جامعه باید خود به صورت فعال در زمینه سازی برای ظهور نقش خود را ایفا نماید، اساساً در تمدن نوین اسلامی و حکومت مهدوی این جوانان هستند که مسئولیت های مهم این حکومت را عهده دار خواهند بود و نسل جوان نیز در شرایط کنونی با پیروی از منویات مقام معظم رهبری، تحصیل، تولید، کار و تلاش در ابتدا باید شرایط را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی فراهم نماید تا ان‌شاءالله در حکومت مهدوی، خود نقش ها و مسئولیت های مهم را برعهده داشته باشد.

نقش نخبگان، دانشگاه ها و حوزه های علمیه در طراحی الگوی تمدن مهدوی چیست؟

دانشگاه ها و حوزه های علمیه به طور کلی به عنوان دو نهادی که مسئولیت تربیت و آموزش نسل جوان را به عنوان مهم ترین عنصر تمدین ساز در تمدن نوین اسلامی و تمدن مهدوی عهده دار هستند، نقش مهمی در طراحی الگوی تمدن تراز اسلامی و حکومت مهدوی را عهده دار هستند. نخبگان به عنوان عنصر بالقوه باید در دانشگاه و حوزه علمیه تراز اسلامی چنان تربیت شوند و تحصیل کنند که زمینه را برای شکل گیری این تمدن فراهم نمایند،
به عبارتی دانشگاه و حوزه های علمیه باید نخبگان جامعه را که دارای هوش، استعداد و توانایی هستند جهت به دست گرفتن نقش های مهم در تمدن نوین اسلامی و حکومت مهدوی به فعلیت برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا