اخبارفارس

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصوری: تقابل حق و باطل، ریشه‌ی تاریخ اسلام است

یه گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا نصوری معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در مراسم دعای ندبه که در روز بیست و سوم خرداد ماه در مهدیه بزرگ شیراز برگزار شد، با تأکید بر تداوم تقابل میان جریان حق و باطل در طول تاریخ اسلام، شهادت ائمه اطهار(ع) و یاران باوفای ایشان را نتیجه این ستیز ازلی دانست و آن را مقدمه‌ای برای استقرار حکومت عدل جهانی حضرت مهدی(عج) برشمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصوری در سخنانی اظهار داشت: از صدر اسلام و دوران حیات پیامبر اکرم(ص) تاکنون، تقابل میان حق و باطل، تقابل انسان‌های حق‌جو با انسان‌های باطل‌گرا و ستیز اندیشه‌های حق‌مدار با تفکرات منحرف، همواره جاری بوده است. ائمه معصومین(ع) و یاران صدیق ایشان، از جمله امیرالمؤمنین(ع) و مالک اشتر، در مسیر مقابله با انسان‌ها و تفکرات باطل به شهادت رسیدند و این مسیر تا زمان تشکیل حکومتی ادامه خواهد یافت که بر اساس آیه شریفه “هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ”، حق با پرچمداری امام زمان(عج) و یارانشان بر تمامی ادیان غلبه یابد.

وی افزود: در طول تاریخ، هرگاه جامعه اسلامی نیاز به آبیاری و رشد داشته، ریشه‌های آن با گام‌های بزرگ شخصیت‌های عظیم‌الشأن تقویت شده است. در واقعه عاشورا، اقدام سخیف یزید ملعون و تفکرات انحرافی که پس از پیامبر اکرم(ص) پدید آمد، تنها به شهادت امام و حجت خدا منجر نشد، بلکه این جریان پس از شهادت امام حسین(ع) نیز با هدف ایجاد جنگ روانی و خاموش کردن نور امامت و هدایت در جامعه، افرادی را به میدان آورد که با ارائه نظریه‌های گمراه‌کننده، درصدد انحراف جامعه بودند.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با اشاره به روایت مرحوم کراجکی در دوران شیخ مفید و آل بویه، حدود دو و نیم قرن پس از واقعه کربلا، بیان داشت: مرحوم کراجکی نقل می‌کند که خاندان‌هایی همچنان وجود داشتند که به دنبال ترویج نگاه استکباری و حقانیت پوشالی خود بودند تا نور هدایت ائمه را خاموش کنند. ایشان از گروه‌هایی نام می‌برد که با افتخار به مشارکت اجدادشان در جنایات کربلا، هویت خود را تعریف می‌کردند؛ از جمله “بنو مکبرین” که با آرم “الله اکبر” و افتخار به جدا کردن سر مبارک اباعبدالله(ع) و اعلام “الله اکبر” توسط جدشان، خود را معرفی می‌کردند. “بنو اسنان” (نیزه) که به حمل سر امام حسین(ع) از کربلا تا کوفه و شام افتخار می‌کردند، و “بنو سراج” که با آرم نعل اسب و افتخار به تاختن اسب‌ها بر پیکر مطهر امام، خود را معرفی می‌کردند. همچنین “بنو سراویل” که به غنیمت گرفتن لباس‌های امام پس از شهادت ایشان مباهات می‌ورزیدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصوری این تفکرات را مصداق بارز تفکر باطل در برابر حق دانست و تصریح کرد: این تفکرات باطل از شدت خشم و کینه نسبت به حق، گمان می‌کردند با این اقدامات می‌توانند نام و یاد و پرچمی را که رسول اکرم(ص) برافراشتند و به دست ائمه اطهار(ع) به سرانجام رسید، خاموش کنند. اما این دقیقاً همان چیزی است که قرآن کریم در آیه “یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ” به آن اشاره دارد؛ آنان می‌خواهند با سخنانشان، نوری را که همان عظمت و شوکت روزافزون اسلام در دنیا است، خاموش کنند.

وی با ذکر مثالی از دوران معاصر، اظهار داشت: نمونه این تقابل را امروز نیز شاهد هستیم. شخصیت‌های بزرگی چون سردار عزیز ما، حافظ کل قرآن و جانباز سرافراز، شهید سردار سلیمانی و بسیاری از دانشمندان و شخصیت‌های برجسته در این مسیر، اگر به شهادت نرسند، جای تعجب است. این افراد در میان جمعیت میلیونی انتخاب می‌شوند، چرا که وجودشان دشمنان را به غیظ می‌آورد. با بررسی گونه‌شناسی شخصیتی این افراد، درمی‌یابیم که تک تک آن‌ها انسان‌های بسیار اثرگذاری بودند.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در ادامه به ویژگی‌های منتظران واقعی امام زمان(عج) پرداخت و گفت: روایتی است که فردی به امام کاظم(ع) عرض می‌کند مردم باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند تا شما را یاری کنند. حضرت خصوصیاتی را بیان می‌فرمایند. آن فرد می‌پرسد که این‌ها مربوط به زمان حضور امام است، در دوران غیبت مردم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ حضرت دو خصوصیت برجسته را بیان می‌فرمایند که اگر مردم آن‌ها را دارا باشند، ولی خدا و حجت خدا، امام زمان(عج)، آنان را مورد توجه خود قرار می‌دهند. اول اینکه هر روز باید خود را برای یاری امام آماده کنند؛ نه به معنای سوار شدن بر مرکب، بلکه کنایه از آمادگی دائمی برای توجهی که بتواند امام خود را یاری دهد و خود را سرباز امام بداند. همانطور که در دعای عهد می‌خوانیم: “وَالمُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیهِ”؛ یعنی آماده شهادت در رکاب امام باشند. لذا از شهادت باکی نیست؛ شهادت موجب رشد جامعه ما می‌شود و هرچه شخصیت‌های بزرگ‌تری در برابر دشمنان ما به شهادت برسند، آبیاری مسیر حق قطعاً بیشتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصوری دومین ویژگی را اینگونه تشریح کرد: دومین ویژگی که باید در کنار آمادگی باشد، این است که منتظران تنها به ذکر و دعا و مناجات نپردازند، بلکه آمادگی‌شان به گونه‌ای باشد که دشمن از آن به غیظ درآید و “بِغیظِ عَدوًّا” باشد. به یاد دارم سخنرانی‌های حماسی سردار بزرگ سلیمانی را؛ هر بار که سخنرانی می‌کردند، منافقین داخلی، دشمنان داخلی و خارجی صحبت‌های ایشان را تحلیل کرده و به ایشان جسارت می‌کردند. این دقیقاً کاری درست بود که با ادبیات خود، دشمن را به غیظ می‌آورد. این دو مؤلفه باید روح حاکم بر تمام رفتارهای انسان‌های منتظر باشد. امام زمان (عج) یارانی می‌خواهند که بتوانند جامعه جهانی را برای تحقق وعده الهی “وَ نُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ” آماده کنند.

وی گفت: آمادگی برای ظهور، مستلزم تلاش برای نابودی رژیم صهیونیستی است.

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)، با اشاره به اهمیت آمادگی برای ظهور امام زمان(عج)، تأکید کرد که این آمادگی، مستلزم تلاش برای نابودی رژیم صهیونیستی است.

حجت الاسلام نصوری با استناد به دیدگاه‌های امام خمینی(ره) و آموزه‌های امام کاظم(ع)، گفت: “امام خمینی(ره) از همان ابتدا، رژیم صهیونیستی را مانعی برای رشد جامعه جهانی اسلام می‌دانستند و تأکید داشتند که این رژیم باید از بین برود. امروز نیز، نابودی این غده سرطانی، گامی اساسی در ایجاد امنیت برای ظهور امام زمان(عج) است.”

وی با اشاره به پیام اخیر مقام معظم رهبری، افزود: “شهادت سردار سلیمانی و دیگر سرداران و دانشمندان، گرچه ضایعه‌ای بزرگ است، اما باعث یأس و ناامیدی نخواهد شد. بلکه، جانشینان با عظمتی در این مسیر گام برخواهند داشت و راه آنان را ادامه خواهند داد.

حجت الاسلام نصوری، با اشاره به سردار سلامی به عنوان یکی از این جانشینان، تأکید کرد: باید از خداوند بخواهیم ما را جزو یاران و معاونان امام زمان(عج) قرار دهد، همچون سردار سلیمانی، سید حسن نصرالله، سردار سلامی و دیگر شخصیت‌های برجسته.

حجت الاسلام نصوری با استناد به آموزه‌های امام کاظم(ع)، دو ویژگی برجسته برای منتظران واقعی را برشمرد: اول آمادگی دائمی برای یاری امام است که “منتظران باید هر روز خود را برای یاری امام زمان(عج) آماده کنند. این آمادگی، نه فقط به معنای آمادگی جسمی، بلکه به معنای آمادگی دائمی برای توجه به امام و سرباز ایشان بودن است.” و دوم به غیظ درآوردن دشمن محسوب می شود که “منتظران نباید فقط به ذکر و دعا و مناجات بپردازند، بلکه باید به گونه‌ای عمل کنند که دشمن از آنان به غیظ درآید.”

وی با اشاره به پنج امتیازی که امام کاظم (ع) برای منتظران آماده برشمردند، گفت: “کسانی که با این آمادگی زندگی کنند، به اهل بیت(ع) منسوب می‌شوند، رزق و روزی آن‌ها تأمین می‌شود، شرح صدر پیدا می‌کنند، به آرزوهایشان می‌رسند و دستشان در دست امام زمان(عج) است.”

حجت الاسلام نصوری در ادامه، به نکاتی از سیره شهدا و بزرگان، مانند شهید سلیمانی و شهید رئیسی، اشاره کرد و گفت: “این بزرگان با فداکاری و اخلاص، در مسیر یاری امام زمان(عج) گام برداشتند و الگویی برای ما هستند.”

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در پایان، بر لزوم بصیرت و تحلیل درست مسائل سیاسی و اجتماعی تأکید کرد و گفت: “در آستانه عید غدیر خم، باید به امامت توجه ویژه داشت و از فضائل امیرالمؤمنین(ع) فراتر رفته و به امامت ایشان ایمان داشت.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا