
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کرمان، آیتالله احمد شیخبهایی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که مهدویت و انتظار در اندیشه امام راحل چگونه تعریف شده است؟ نکاتی بیان کرد.
وی گفت: امام خمینی رحمت الله علیه در سخنرانی ۱۴ فروردین سال ۶۷ که مصادف با نیمه شعبان بود سخنرانی مفصلی در تبیین معنای صحیح انتظار فرج داشتند و در این سخنرانی ایشان به موارد برداشت غلط از انتظار فرج پرداختند.
آیتالله شیخبهایی اظهار کرد: ایشان فرمودند برخی انتظار فرج را در این میدیدند که در مسجد بنشینند و برای فرج امام زمان دعا کنند؛ اینها مردمان صالحی بودند و به وظایف شرعی خود عمل و احیاناً امر به معروف و نهی از منکر میکردند اما غیر از این کاری از آنان نمیآمد!
وی با بیان اینکه گروهی هم میگفتند ما کار به ملتها و مشکلات آنها نداریم و وظیفه خودمان را انجام میدهیم، آقا خودش میآید و اوضاع را درست میکند؛ افزود: گروه دیگری نیز بر این باور بودند امر به معروف و نهی از منکر نکنیم تا گناه زیاد شود و امام زمان علیه السلام بیایند و بدتر از این، عدهای میگفتند باید به ترویج فساد کمک کنیم تا امام زودتر ظهور کنند.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: البته در بین اینها برخی ساده بودند و برخی مغرض و گروهی دیگر فریب ظاهر برخی روایات را خوردند و گفتند هر پرچمی قبل از قیام حضرت بلند شود باطل است در حالی که آن روایات پرچمی را میگوید که به نام “مهدی” بلند شود.
وی تصریح کرد: سپس حضرت امام همه اینها را پاسخ داده و دست ابرقدرتها را در ترویج این مبانی غلط رو میکنند.
آیتالله شیخبهایی در خصوص چگونگی مواجهه امام راحل با افکار و مبانی غلط نسبت به موضوع مهدویت؛ تصریح کرد: ایشان فرمودند ما به حکم قرآن باید برای اجرای عدالت در جهان اقدام کنیم البته همه آن را نمیتوانیم محقق کنیم اما باید عالم را مهیا برای حضرت کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که در بیت معروف شعر امام ” سالها میگذرد، حادثهها میآید، انتظار فرج از نیمه خرداد کشم” چرا نیمه خرداد بهعنوان زمان فرج مورد انتظار ذکر شده و چگونه با مفهوم انتظار فرج در اندیشه شیعه مرتبط است؟ مطالبی بیان کرد.
آیتالله شیخبهایی در همین رابطه توضیح داد: باید توجه داشت که بعد از تاریخ صدر اسلام که چند بار مسلمانان برای دفاع از حق و حمایت از ولایت جمع شدند اما پیمانشکنی و کوتاهی کردند مثل غدیر که همه بیعت کردند اما بعد از پیامبر همه کوتاهی کردند.
وی حوادث پس از بیعت با امیرالمؤمنین و تنها گذاشتن حضرت و امام حسن و امام حسین علیهمالسلام را یادآور شد و تصریح کرد: پس از هزار سال، ۱۵ خرداد نخستین تجربه حضور مردمی و خالص در دفاع از اسلام بود، روز ۱۵ خرداد هیچ انگیزهای جز اسلام و دفاع از مرجع تقلید- حضرت امام خمینی- وجود نداشت.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در آن جریان مردم مقاومت کردند و با اینکه با رگبار و گلوله روبرو شدند اما عقب ننشستند برای همین آمار کشتهها خیلی بالا رفت و این همان چیزی بود که امام میفرمود من انتظار فرج از نیمه خرداد میکشم؛ یعنی این واقعه نشان داد که مردم پای کار هستند لذا زمینه برای ظهور فراهم است.
وی در رابطه با این موضوع که قیام ۱۵ خرداد چگونه زمینهسازی برای ظهور کرده است؟ تصریح کرد: ظهور امام زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف زمانی اتفاق میافتد که فطرت مردم بیدار شود و مردم به میدان بیایند و حاضر به جانفشانی برای دفاع از حق و حقیقت باشند لذا نیمه خرداد شروع این امر بود و مردم بر این پیمان استقامت کردند.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این فرهنگ در انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ تحمیلی و در دفاع از حرم در منطقه گسترش پیدا کرد و مقاومت اسلامی هم همین فرهنگ را دنبال میکند لذا اگر بگوییم این انقلاب زمینهساز ظهور حضرت است، حرف گزافی نگفتیم و برای همین نیمه خرداد برای امام ملاک بود که امید او را به ظهور امام زمان بیشتر میکرد.
وی در پاسخ به جایگاه موضوع توسل به امام عصر برای پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مطلبی را مرحوم آیت الله یزدی تعریف کردند از جلسات دعای ندبه و توسلات مرحوم کافی رحمت الله علیه که برای حضرت امام پیغام داده شد ایشان کار سیاسی نمیکند و فقط روضه و دعا میخواند؛ امام فرموده بودند کار سیاسی را ایشان انجام میدهد؛ یعنی این توسلات به امام زمان سلام الله علیه اون نور امید را در دلها زنده میکند و مردم را پای کار انقلاب و اسلام میآورد.
آیتالله شیخبهایی در پایان گفت: به همین جهت در طول سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب، توسلات به امام زمان دائما افزایش پیدا کرده و از این کلام مرحوم آیت الله یزدی هم برمیآید که امام به این مجالس عنایت ویژه داشتند.
منبع: خبرگزاری شبستان