آیات مهدوی

آیات مهدوی – آیه ۴۱ سوره کهف

الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ

موضوع: چشم م­انداز حکومت مهدویی

«کسانى که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز را برپا مى‏دارند و زکات مى‏دهند و [دیگران را] به خوبى‏ها دعوت مى‏کنند و از بدى‏ها باز مى‏دارند؛ و پایان همه‏ امور براى خداست.»

نکته ‏ها:

  1. امام محمدباقر فرمود: «این آیه، متعلق به آل­محمد: یعنى دوازده امام و شخص مهدى موعود و یاران اوست که خداوند آنان را در شرق و غرب جهان جاى دهد و دین اسلام را غالب گرداند و هر بدعت و باطلى را به وسیله او و یارانش محو کند؛ همان­طور که سفیهان حق را از میان برده باشند و آن­چنان عالم در آسایش به سر برد که اثری از ظلم در جایى دیده نشود».
  2. امر به معروف و نهى از منکر، به قدرت نیاز دارد. مَکَّنَّاهُمْ
  3. پیروزى مؤمنان، زمینه‏ بندگى و تعاون مالى و فرهنگى را فراهم مى‏کند و غفلت و غرور را از بین مى‏برد. إِنْ مَکَّنَّاهُمْ
  4. براى مؤمنان، تمام زمین یکسان است. آنان هر کجا که توان بیابند، هدف مقدس خود را پیاده مى‏کنند. فِی الْأَرْضِ
  5. رابطه با خدا و دستگیرى از محرومان و آگاهى دادن به جامعه و جلوگیرى از مفاسد، از هم جدا نیست. أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ …
  6. اقامه نماز و اداى زکات و امر به معروف و نهى از منکر از وظایف و کارهاى‏ قطعى مسئولان حکومت اسلامى است. در این آیه آمده است: أَقامُوا نه «یقیمون».
  7. حاکمان مؤمن، هم در فکر ارتقاى روحى و رشد معنوى افراد تحت حکومت خود هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشکلات اقتصادى و فقرزدایى و اصلاح جامعه. أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ…
  8. جامعه‏اى تحت حمایت خداوند است که ارزش­های محورى­اش طبق ارزش­های قرآنی باشد.
  9. امر و نهى افراد، زمانى در جامعه مؤثر خواهد بود که هرکس ابتدا به وظایف فردى خود عمل کند. أَقامُوا الصَّلاهَ … أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ‏
  10. اقامه‏ نماز، به قدرت و امکانات نیاز دارد. إِنْ مَکَّنَّاهُمْ … أَقامُوا الصَّلاهَ
  11. زکات، همتاى ناگسستنى نماز است. أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ
  12. باید بدانیم که حکومت امام زمان۴، استمرار حکومت علوى‏ و با همان خصوصیات و اهداف است. این ویژگی­ها و اهداف عبارت­اند از:

ـ عدالت. مشخصه حکومت امام زمان این است: «یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً» هدف همه انبیا اجرای عدالت بوده است.

ـ امنیت. در زمان امام زمان یک زن از منطقه‌ای به منطقه‌ای دوردست مى‏رود، بدون آن­که دغدغه و دلهره­ای داشته باشد.

ـ رشد عقلانی در روایات آمده است: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ وقتی امام بیاید، دستى روى سر مردم می­کشد و مردم رشد عقلى پیدا مى‏کنند.

ـ اقامه نماز. در همین آیه آمده است: الّذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوه

ـ احیای زکات. در ادامه آیه آمده است: وَ آتَوُا الزَّکاهَ طبق روایات، حضرت مهدی مانع­الزکات را می‏کشد. امام صادق فرمود: «…و مانع الزکاه یضرب رقبته».

ـ امر به معروف و نهی از منکر. در همین آیه آمده است: وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ

ـ احیای فرهنگ قرآن‏. اولین اقدام حضرت پس از استقرار حکومت، تشکیل کلاس قرآن است: «السلام علیک یا تالی کتاب الله و ترجمانه».

ـ آبادى شهرها و روستاها. امام باقر درباره عصر ظهور فرمود: «لا یبقی فی الارض خراب إلا قد عمر».

ـ شکوفایی علم و دانش. طبق سخنی از امام صادق، علم ۲۷ حرف دارد و ۲۵ حرف آن در زمان حضرت مهدی۴ کشف خواهد شد.

ـ محو فقر. مفضل بن­عمر از حضرت صادق روایت کرده است: «هنگامى که قائم ما قیام کند… زمین گنج‏هاى خود را ظاهر می‌سازد و مردم آن‏ها را به روى زمین مشاهده می‌کنند. آنان از هم مى‏پرسند که افراد فقیر و مستحق کجا هستند تا زکات و صدقات خود را به آنان برسانند؛ زیرا در زمان او، مردم همگی غنی می­شوند و مستحقی برای صدقات پیدا نمی­شود».

ـ شایسته­سالاری در عزل و نصب. حضرت مهدی۴ به صورت عملی به این سفارش حضرت علی عمل خواهد نمود که فرمود: «کارمندانت را از میان اهل پرهیزگارى و دانش و سیاست برگزین و از بین آنان نیز مردم آزموده و باحیا که از خاندان­هاى صالح و سابقه‏دار هستند را مدنظر قرار بده که اینان اخلاقى بزرگوارانه‏تر و آبرومند‏تر و آزمندی­هایى کم­تر و عاقبت­نگری­هاى بیش­تر از دیگران دارند».­

ـ سازش­ناپذیری‏. حضرت مهدی۴ فرمود: «إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِی إِلَّا وَ قَدْ وَقَعَتْ فِی عُنُقِهِ بَیْعَهٌ لِطَاغِیَهِ زَمَانِهِ وَ إِنِّی أَخْرُجُ حِینَ أَخْرُجُ وَ لَا بَیْعَهَ لِأَحَدٍ مِنَ الطَّوَاغِیتِ فِی عُنُقِی‏؛ بر گردن همه پدرانم بیعت سرکشان زمانه بود، اما من وقتى خروج نمایم، بیعت هیچ سرکشى بر گردنم نخواهد بود».

ـ انتقادپذیری. آن امام هم­چون پدر بزرگوارش حضرت علی است که فرمود: «لا تُکَلِّمُونِی بِمَا تُکَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَهُ؛ با من بدان­گونه که با زورگویان سخن می‌گویید، صحبت نکنید». ایشان انتقاد منتقدان را خواهد شنید.

ـ حق­محوری. امام زمان کسی است که بر مبنای حق، حکومت خواهد نمود و حتی در زمان تولد، این آیه بر بازوانش بسته شده بود: جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً «حق آمد و باطل رفت، همانا باطل رفتنى است».

ـ مهربانی با مردم و سخت­گیری بر کارگزاران. در وصف سیره حکومتی حضرت مهدی آمده است که ایشان با مردم، مهربان و با کارگزارانش، سخت‌گیر خواهد بود.

خلاصه آن­که حفظ دین از بدعت­ها و شبهات‏ و اقامه حدود و همه آن­چه که یک حکومت الهی باید داشته باشد، در حکومت امام زمان در حد کمال وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا