
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، حجتالاسلام والمسلمین جواد نصراللهپور در گفتگویی درباره جایگاه حکومت جهانی امام زمان (عج) در قرآن کریم، اظهار داشت: موضوع حکومت امام زمان (عج) فراتر از یک باور صرفاً دینی است و نقطه عطف تحقق عدالت و امنیت جهانی است که قرآن کریم بارها به آن اشاره کرده است. اهل بیت (ع) با تفسیرهای عمیق خود، این وعدهها را به ظهور حضرت مهدی (عج) مرتبط ساختهاند و این ارتباط باید به درستی فهمیده و تبیین شود.
وی در ادامه به آیات کلیدی قرآن اشاره کرد و افزود: آیه ۵۵ سوره نور یکی از مهمترین آیات مرتبط با این موضوع است که خداوند در آن به مؤمنان و صالحان وعده جانشینی در زمین را داده است؛ امام صادق (ع) در روایتی فرمودند: «آن که زمین را پر از عدل و داد کند، همان قائم ماست»؛ بنابراین این آیه، نهتنها وعده سیاسی بلکه وعدهای معنوی، اجتماعی و اخلاقی است.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: آیه ۱۰۵ سوره انبیاء نیز سنت الهی را بیان میکند که زمین به دست بندگان صالح میرسد و این بندگان صالح کسانی هستند که حضرت مهدی (عج) رهبری آنها را بر عهده دارد؛ تحقق این وعده، برقراری عدالت و رفع ظلم در عصر ظهور است.
وی همچنین با اشاره به آیه پنج سوره قصص، بیان کرد: خداوند اراده کرده مستضعفان زمین را به رهبری و وراثت زمین منصوب کند و این وعده در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) محقق میشود.
نصراللهپور درباره ویژگیهای حکومت امام زمان (عج)، توضیح داد: بر اساس روایات، این حکومت زمین را پر از عدالت و داد میکند، ظلم و فساد را ریشهکن میسازد، امنیت کامل برقرار و فقر و بیماری را رفع میکند و علم و معرفت را گسترش میدهد؛ مردم در این دوران با حقیقت دین آشنا میشوند و زندگی در صلح و آرامش را تجربه خواهند کرد.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم درباره جایگاه معنوی و اخلاقی حکومت حضرت مهدی (عج)، عنوان کرد: حکومت مهدوی، علاوه بر ایجاد عدالت اجتماعی، زمینهساز تجلی اخلاق و معنویت در عالیترین سطح است؛ این دوران، زمانی است که مردم با رعایت کامل حق و انصاف، با محبت و عفو نسبت به یکدیگر زندگی خواهند کرد؛ اهل بیت (ع) در روایات متعدد بر این نکته تأکید کردهاند که روح حکومت امام زمان، روحیه رحمت، بخشش و کرامت انسانی خواهد بود.
نصراللهپور در توضیح نقش جهانی حکومت امام زمان (عج)، گفت: این حکومت مختص به یک منطقه یا قوم خاص نیست بلکه جهانی است؛ قرآن کریم و اهل بیت (عج) تأکید کردهاند که عدالت امام زمان (عج) همه جهانیان را در بر خواهد گرفت و ظلم در هر نقطه از جهان ریشهکن خواهد شد؛ این وعده بزرگ، نشانه رحمت بیپایان خداوند برای تمام بشریت است.
وی به اهمیت انتظار فعال اشاره کرد و افزود: انتظار تنها به معنای ایستادن و انتظار کشیدن نیست بلکه انتظار واقعی، انتظار همراه با تلاش، اصلاح فردی و اجتماعی و شناخت دقیق است؛ روایات متعدد میگویند بهترین عمل در عصر غیبت، انتظار همراه با عمل صالح است و هر فرد باید در جایگاه خود به بهبود وضعیت جامعه کمک کند تا زمینهساز ظهور باشد.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم در پاسخ به برخی شبهات درباره مهدویت، گفت: متأسفانه برداشتهای سطحی و غیرعلمی باعث تحریف آموزههای مهدویت شده است؛ برخی افراد مهدویت را صرفاً یک آرزو یا داستان خیالی میدانند که این برداشت نادرست است؛ قرآن کریم و اهل بیت (عج) بارها تحقق حکومت جهانی را وعده دادهاند و تاریخ ظهور آن نیز با نشانههای معین مشخص شده است.
نصراللهپور درباره نقش آگاهی و بصیرت، معتقد است: برای تحقق حکومت عدالت جهانی، مهمترین وظیفه ما، افزایش بصیرت و آگاهی نسبت به آموزههای مهدویت است. تحریف و برداشتهای ناصحیح از مهدویت باعث انحراف و سردرگمی در جامعه میشود که باید با روش علمی و مستند به قرآن و اهل بیت (ع)، از آن جلوگیری کرد.
وی با تأکید بر نقش همه اقشار جامعه، گفت: همگان اعم از علما، فرهیختگان، جوانان و مسئولان باید با عمل صالح و بصیرت، زمینهساز تحقق این وعده الهی باشند؛ حکومت امام زمان (عج) تحقق آرزوی تمام مؤمنان است و وظیفه ماست که با شناخت و عمل، مسیر ظهور را هموار کنیم.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم درباره اهمیت نقش رهبری امام زمان (عج) در استقرار عدالت و امنیت، گفت: رهبری امام زمان (عج) از حیث الهی و عصمت، تضمینی برای تحقق کامل عدالت و رفع هر گونه ستم و فساد در جهان است؛ برخلاف حکومتهای زمینی که ممکن است با فساد، ظلم و خودکامگی همراه باشند، حکومت مهدوی بر اساس تعالیم وحیانی و هدایت اهل بیت (ع) است که عدالت و رحمت را به تمام معنا برای بشریت به ارمغان میآورد.