
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کردستان، ماموستا عبدالرحمن غریبی از علمای اهل سنت کردستان با اشاره به اشتراکات مبنایی میان مذاهب اسلامی در موضوع انتظار اظهار داشت: خوشبختانه در بحث مهدویت، وفاقی روشن با فقه امامیه داریم و این موضوع میتواند دستاویز مؤثری برای گسترش تعاملات مذهبی و تعمیق تقریب باشد.
وی با اشاره به سابقه فعالیتهای فرهنگی خود در حوزه مهدویت گفت: در سالهای ۷۸ تا ۸۰ طرحی با عنوان معرفت در سپاه استان کردستان اجرا شد که یکی از محورهای اصلی آن، آموزش مباحث مهدویت و انتظار بود و این طرح با استقبال خوبی در میان اقشار مختلف اهل سنت مواجه شد و مناطق مختلف استان را پوشش داد.
ماموستا غریبی با اشاره به همافزایی فرهنگی میان پیروان فقه شافعی و جعفری در منطقه کردستان تصریح کرد: اکثر مردم این منطقه از فقه شافعی پیروی میکنند اما در عین حال، بهصورت فکری و عرفانی با مفاهیم مهدوی آشنا هستند و بهرهگیری از اندیشههایی چون ابن عربی و نگاه عرفانی به مقوله انتظار، نشان میدهد که مهدویت در بستر فکری اهل سنت جایگاهی ریشهدار دارد.
این عالم اهل سنت افزود: نامگذاری فرزندان با نامهایی همچون مهدی و احترام ویژه به امامزادگان در مناطق اهل سنت کردستان، نشان از علاقه و باور قلبی مردم به خاندان اهل بیت(ع) دارد. جالب است بدانید بسیاری از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در این استان مدفون هستند و مورد احترام همگانیاند.
ماموستا غریبی با تأکید بر پرهیز از دولتیکردن موضوع مهدویت بیان کرد: مهدویت صرفاً یک موضوع فقهی نیست؛ بلکه پیوندی با عرفان، معنا و احساس دارد؛ یکی از آسیبهای مهم در ترویج فرهنگ انتظار، نگاه صرفاً سیاسی یا اداری به این مفهوم عمیق است. این باور باید از دل مردم بجوشد، نه صرفاً از ساختارهای رسمی.
وی در پایان خواستار برگزاری دورههای تخصصی مهدویت برای علاقهمندان واقعی، پژوهش در زمینه جریانشناسی مهدویت در کردستان و افزایش سهمیه آموزشی استان در برنامههای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) شد و تصریح کرد: این اقدامات میتواند به درک دقیقتر و پذیرش گستردهتر فرهنگ انتظار در میان اهل سنت و بهویژه جامعه کردستان منجر شود.