نشست علمی چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی برگزار شد
![نشست علمی چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی برگزار شد](https://mahdaviat.ir/wp-content/uploads/2025/02/638-780x470.jpg)
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، نشست علمی چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی با حضور شاکری، کلباسی، جعفری، جهانگیری، قائمی نیک و نویدادهم اساتید متخصص مهدویت در عصر روز شنبه بیستم بهمن ماه در تالار قدس آستان قدس رضوی برگزار شد.
در ابتدا حجت الاسلام دهقانی آرانی دبیر نشست، ضمن خوشامد گویی به معرفی اساتید و علت این که چرا موضوع این همایش به سمت دولت تراز رفت، اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی مرحله بعد کشور اسلامی و در نهایت تشکیل تمدن اسلامی فرایندی است که رهبری به آن تاکید دارند و اجلاسیه به همین منظور به طور اختصاصی به دولت زمینه ساز پرداخته است.
حجت الاسلام کلباسی گفت: وقتی با یک گزاره رو به رو میشویم در بدو امر ساده به نظر میآید. اما با نگاه به پیرامون آن پدیده میبینیم که یک امر پیچیده است. انقلاب اسلامی هم که برخاسته از اندیشه مهدویت است در رهبری و قوانین و هم آیندهای که ترسیم میکند این نگاه را دارد. اما اینکه چه مسیری باید طی شود که به آن هدف عالی رسید مساله ای است که حضرت آقا مکرر در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کردهاند و جای تامل دارد. در این راه تمهید و تدریج لازم است و تا نتوانیم جامعه را به این مسیر هدایت کنیم نمیتوان گفت که به ظهور نزدیک شده یا دور شدهایم.
وی در ادامه گفت: دوران کنونی با وجود مکاتب رقیب و اندیشههای مختلفی که بر روح و فکر پیر و جوان و کودک میبارد دوران بسیار پیچیده ای شده و نخبگان علمی باید برای همه ردههای مختلف برنامه طرح کنند. باید تمدن واسط ایجاد کرد یعنی پلهای که میتوان از آن به پله ظهور نزدیک شد.
در ادامه جهانگیری گفت: اگر بخواهیم یک دولت تراز انقلاب اسلامی مرتبط با مهدویت معرفی کنیم طبیعتا باید یاران امام زمان(عج) را بشناسیم و ویژگیهای خاص وجود آنها را مورد توجه قرار دهیم.
وی در ادامه به دقت در آثار رسیده از معصومین برای یافتن این ویژگیها تاکید کرد و گفت: اگر در این آثار جستجو کنیم به شاخصه هایی دست خواهیم یافت که میتواند به عنوان شاخصه دولت مردان تراز انقلاب باشد.
حجت الاسلام شاکری به جریان سازی در نیم قرن اخیر اشاره کرد و گفت: سه جریان عمده با رویکردهای متفاوت در مهدویت ثمره پنجاه سال اخیر است، که باید هر کدام از این اندیشه ها بررسی شود تا به دولت تراز برسیم. وی جریان اول را تجدد گرا نامید جریانی که نگاه حداقلی به مهدویت دارد و از عمق بی بهره است. جریان بعدی سنت گرا است که در طول تاریخ قبل از انقلاب خیلی با اسلام سیاسی همراه نبوده و نگاه امامت و ولایت را در دوران غیبت تسری نداده و در غالب اعتقادی سنتی به مهدویت پرداخته است و جریان سوم جریان تمدن گرا است که مهدویت را به آینده واگذار نکرده و صرفا به بُعد اعتقادی نپرداخته بلکه یک نگاه تمدنی و نوین دارد و بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری یک نگاه تمدنی است. مهدویت در این نگاه از یک عنصر فردی به یک عنصر اجتماعی تبدیل می شود.
در ادامه مهدی نوید ادهم گفت: مهدویت قرار است در آینده اتفاق بیافتد. جنس آینده پژوهی و آینده انگاری از جنس مهدویت است. حال آینده مطلوب چیست؟ امروز باید به سمت این آینده حرکت کنیم، نگاه به مهدویت نه تنها گذشته گرا بلکه آینده گرا است.
وی با اشاره به حدیث متواتر(من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه) به اینجا رسید که امام زمانه یعنی امام زمان خود را بشناسیم یعنی هر امام، اقتضای زمان خود را دارد و مشی و شیوه خاص زمان خود را دارد و زیبایی تشیع همین ساری و جاری بودن در زمان است.