اخبارالبرز

مهم ترین راه ارتباط و انس با امام زمان (ع) تقوا و ورع است

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان البرز، آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه استان البرز در خطبه های نماز جمعه روز جمعه بیست و سوم شهریور ماه مصادف با نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان علیه السلام، با اشاره به آیه ۶ از سوره مبارکه صف گفت : «وَ إِذْ قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاهِ وَ مُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ». رسولی که بعد از من خواهد آمد نام او احمد است.

این نام به‌عنوان یک شناسه خاص برای رسول خدا مطرح است. چون منجی عالم بشریت و آخرین ذخیره الهی از صلب آخرین، رسول خدا خواهد بود که در دعای ندبه او را این‌گونه خطاب می‌کنیم: «هَلْ إِلَیْکَ یَا ابْنَ اَحْمَدَ سَبِیلٌ فَتُلْقَى‌؟» ای فرزند احمد، آیا راهی هست تا شما را ملاقات کنیم؟ یعنی کسی که نمی‌شود نام او را صریح بیان کرد و مخفی است، حجت خدا، وارث رسول‌ خدا و موعود منتظر، پسر رسول خداست.

وی ادامه داد: در این عبارت دعای ندبه درس‌هایی هست مثل‌اینکه که تذکر می‌دهد دنبال امام زمان باشیم. چگونه پیروی کنیم؟ خود حضرت فرمودند: «لَن یَنالوا وَلایَتَنا إلاّ بوَرَعٍ». اگر می‌خواهید تحت ولایت ما باشید بدون ورع و تقوای عالی نمی‌شود. باید مواظب خودمان از جهات مختلف باشیم و الا آرزوی بی‌خودی داریم،

همچنین حضرت در کلمات و توقیعات معتبری که از ایشان در اختیار داریم مهم‌ترین علت غیبت خودشان را عملکرد شیعیان فرموده‌اند. در کتاب احتجاج از حضرت نقل می‌کند که فرمودند: هیچ‌چیز ما را از شیعیانمان محبوس نمى‌دارد جز اخبارى که از ایشان به ما مى‌رسد و ما را ناراحت مى‌سازد و از ایشان انتظار نداریم. پس اگر طالب ارتباط و انس با امام هستیم باید لوازم آن را هم فراهم کنیم که مهم‌ترین آن تقوا و ورع است. 

وی افزود :همان‌طور که ظهور و فرج امام عصر هم بدون شرایط و مقدماتِ لازم محقق نمی‌شود که یکی از آن‌ها وجود یاوران واقعی و در رکاب است، مثل هارون مکی که همه داستان او را می‌دانید، باید ویژگی‌هایی را در خود محقق کرده باشیم تا بتوانیم در دوران حاکمیت مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام یاور امام باشیم.

آیت الله حسینی همدانی به بعضی از این ویژگی‌ یاران حضرت اشاره کرد گفت: مثلاً یاران حضرت، فقط تلاوت قرآن و قرائت روزانه ندارند بلکه آیات الهی در جان آنان نهادینه شده و از قرآن جدا نیستند و با قرآن زندگی می‌کنند. فرمود: با قرآن، دیدگانشان نورانی می‌شود و تفسیر آن، در گوش جانشان جای می‌گیرد.

یاران حضرت نه‌تنها اهل گناه و فسق نیستند و از محارم الهی حریم دارند بلکه مثل خود امام در مبارزه‌ای دائمی با منکرات و معاصی هستند. امیرالمؤمنین ‌علیه‌السلام فرمود: حضرت از اصحاب خود بیعت می‌گیرد که دزدی نکنند، دامنشان را به ‌آلودگی ‌نیالایند، مسلمانی را دشنام ندهند، کسی را به‌ناحق نکشند، مال یتیم را نخورند، شراب ننوشند و امثال این‌ها.

ویژگی مهم دیگری که یاران حضرت دارند این است که در مسیر الهی که قدم گذاشته‌اند تردید ندارند ولو اطرافیان، آنان را سرزنش کنند. نماینده ولی فقیه با بیان اینکه ملامت‌ها و تبلیغات مستمر مخالفین مکتب اهل‌بیت در اراده آهنین آنان اثری ندارد، از ‌آیه ۵۴ سوره‌ مبارکه ‌مائده‌ یاد کرد که میفرماید : «وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ» و امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ذیل همین آیه شریفه فرمود: آنان، یاران امام قائم سلام‌الله‌علیه هستند.

در ادامه آیت الله حسینی همدانی با ذکر حدیثی از امام عصر ارواحنا فداه که فرمودند : یاران من اهل مواسات و برادری هستند، گفت : اینکه به فکر فقراء و مستمندان و اطرافیان خود باید باشیم مصداق و جلوه دیگر این مواسات، کمک به مردم مستضعف دنیاست که ‌نمونه روشن آن امروز فلسطین و غزه مظلوم است. غزه‌ای که به همه جهان درس استقامت داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا