اخبارپنجمن اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامیچهارمحال و بختیاری

رسانه و هنر می‌توانند مفاهیم مهدوی را در قالبی جذاب و امیدآفرین به جامعه عرضه کنند

خانواده نخستین و اثرگذارترین نهاد تربیتی است، ایجاد محبت و شناخت نسبت به امام عصر(عج)، تقویت اخلاق، تربیت مسئولیت‌پذیر و ترویج سبک زندگی متعادل و معنوی از طریق رفتار و گفتار والدین، زمینه‌ساز شکل‌گیری نسلی بصیر، مؤمن و کارآمد است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان چهارمحال و بختیاری، در راستای تبیین اهداف و اهمیت معارف مهدویت، روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان در آستانه برگزاری پنجمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، با بهمن خدادادی مدیر کل آموزش‌وپرورش شهرستان استان، روز سه‌شنبه چهارم آذرماه گفتکو کرد.

مشروح گفتگو را در زیر بخوانید.

اندیشه مهدویت چگونه در شکل‌گیری و استمرار انقلاب اسلامی تأثیرگذار بوده است؟

اندیشه مهدویت با تأکید بر عدالت‌گستری، نفی ظلم و امید به آینده‌ای روشن، از پایه‌های فکری و معنوی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. امام خمینی(ره) با تبیین مفهوم «انتظار پویا و مسئولانه» توانست جامعه را از حالت انفعال خارج و مردم را برای ساخت جامعه‌ای مبتنی بر ارزش‌های الهی بسیج کند. این نگرش همچنان عامل جهت‌دهنده انقلاب در مسیر تعالی و عدالت‌محوری است.

شباهت‌ها و تفاوت‌های آرمان‌های انقلاب اسلامی با اهداف مهدویت چیست؟

آرمان‌های انقلاب اسلامی در عدالت، کرامت انسانی، استقلال و مبارزه با استکبار با اهداف مهدوی هم‌سواست، تفاوت در آن است که انقلاب اسلامی حرکت تدریجی و زمینه‌ساز در عرصه اجتماعی و سیاسی است، حال آنکه حکومت مهدوی تحقق کامل و جهانی عدالت الهی است. به بیان دیگر، انقلاب اسلامی راه است و ظهور، نقطه اوج این مسیر.

اندیشه انتظار در مواجهه با چالش‌های فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه اسلامی چه کارکردی دارد؟

انتظارِ مبتنی بر عمل و مسئولیت، روحیه امید، خودباوری و مقاومت فرهنگی را در جامعه تقویت می‌کند. این نگرش، جامعه را از بی‌هویتی، تقلید فرهنگی و یأس اجتماعی دور کرده و زمینه‌ساز کنشگری اخلاقی، اصلاح‌گری و مشارکت مؤثر در ساخت آینده می‌شود.

آموزه مهدویت چه ظرفیت‌هایی برای ایجاد امید، پویایی و عدالت‌خواهی در نسل جوان دارد؟

مهدویت به جوانان می‌آموزد که آینده روشن و ممکن است، نقش فردی آنان در بهبود جامعه تعیین‌کننده است و عدالت‌خواهی مسئولانه وظیفه هر انسان منتظر است. این پیام‌ها موجب هدایت انرژی جوانان به سمت پیشرفت، ابتکار و مطالبه‌گری سالم می‌شود.

جایگاه خانواده در پرورش نسل منتظر و تمدن‌ساز چیست؟

خانواده نخستین و اثرگذارترین نهاد تربیتی است. ایجاد محبت و شناخت نسبت به امام عصر(عج)، تقویت اخلاق، تربیت مسئولیت‌پذیر و ترویج سبک زندگی متعادل و معنوی از طریق رفتار و گفتار والدین، زمینه‌ساز شکل‌گیری نسلی بصیر، مؤمن و کارآمد است.

والدین و معلمان در تربیت مهدوی نوجوانان چه نقشی بر عهده دارند؟

والدین باید بستر هویت‌یابی، امید و اخلاق را فراهم کنند. معلمان نیز وظیفه دارند روحیه تفکر نقاد، عدالت‌جویی، مهارت اجتماعی و معنویت فعال را در دانش‌آموزان تقویت کنند. هر دو گروه با ایفای نقش الگو، سهمی بنیادین در تربیت نسلی منتظر و مسئول ایفا می‌کنند.

فرهنگ انتظار چگونه می‌تواند جایگزینی اصیل برای فرهنگ ابتذال و مصرف‌گرایی باشد؟

فرهنگ انتظار بر کرامت، مسئولیت، هدفمندی، قناعت و تعالی انسان تأکید دارد. این فرهنگ با ایجاد معنویت و عمق‌بخشی به زندگی فردی و اجتماعی، می‌تواند در برابر موج مصرف‌گرایی و ابتذال فرهنگی ایستادگی کند و الگویی سالم و اصیل ارائه دهد.

رسانه‌ها و هنر در گسترش معرفت مهدوی و مقابله با جنگ نرم چه نقشی دارند؟

رسانه و هنر می‌توانند مفاهیم مهدوی را در قالبی جذاب، امیدآفرین و اقناعی به جامعه عرضه کنند. تولید آثار فاخر سینمایی و دیجیتال، تبیین صحیح مفاهیم مهدویت و پاسخ‌گویی هنرمندانه به شبهات، نقش مهمی در تقویت هویت نسل جدید و خنثی‌سازی جنگ نرم دارد.

چه سیاست‌های فرهنگی و آموزشی برای تحقق جامعه منتظر باید تقویت شود؟

تقویت برنامه درسی با رویکرد هویتی و مهدوی، آموزش تخصصی معلمان، تولید محتوای جذاب متناسب با نسل جدید، حمایت از فعالیت‌های خودجوش جوانان و جهادگران، و همکاری گسترده مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از مهم‌ترین سیاست‌های موردنیاز است.

نسل جوان چگونه می‌تواند به عنوان «نسل تمدن‌ساز» ایفای نقش کند؟

با خودسازی علمی و اخلاقی، مشارکت فعال در حل مسائل اجتماعی، نوآوری در عرصه‌های علمی و فناورانه، و مطالبه‌گری هوشمند در حوزه عدالت و پیشرفت. نسل تمدن‌ساز، نسلی امیدوار، شجاع و مسئول است که به آینده کشور ایمان دارد و برای ساخت آن تلاش می‌کند.

نقش نخبگان، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در طراحی الگوی تمدن مهدوی چیست؟

نخبگان باید نظریه‌پردازی و ارائه راهکارهای عملی برای حل مسائل جامعه را بر عهده بگیرند. دانشگاه‌ها باید نیروهای متخصص و آینده‌نگر تربیت کنند و حوزه‌های علمیه نیز با تولید مبانی معرفتی و اخلاقی، پشتوانه فکری این حرکت را فراهم سازند. همکاری این سه نهاد، پایه‌گذار شکل‌گیری الگوی تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا