خانواده مهمترین بستر شکل گیری هویت دینی افراد جامعه و نسل جوان ما است

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف استان البرز، در آستانه پنجمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرج، با حضور در بنیاد استان البرز، ضمن گفت و گویی، مطالبی را پیرامون کارکرد مهدویت در امور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه، در پنج محور اساسی مطرح کرد.
مشروح گفت و گو را در زیر بخوانید:
محور اول: آیا می توان این انقلاب را مقدمه ای برای جهان مهدوی به حساب آورد؟
کلانتری: با توجه به اینکه بسیاری از اندیشمندان در واقع انقلاب اسلامی را به گامی مقدماتی برای شکلگیری تمدن نوین جهانی و مهدوی میدانند ما در واقع بر آن اساس با توجه به ماهیت عدالت محوری با توجه به بحث توحیدی بودن اخلاقی و در واقع انقلابی بودنش میتوانیم مقدمهای برای عصر ظهور بدانیم و در واقع بسیار شباهتها و تفاوتهایی هم بین همین آرمانهای انقلاب اسلامی و اهداف مهدوی هم وجود دارد.
وی افزود: شباهتهایی که وجود دارد بحث عدالت محوری است که هر دو، چه انقلاب اسلامی چه جامعه مهدوی، همه به دنبال این هستند که ایجاد جامعه عادلانه و سالم و رفع ظلم داشته باشند. دومین نکتهای که در هر دو موضوع میتواندکه شبیه به هم باشد بحث معنویت و توحید است. انقلاب اسلامی و نظام موعود مهدوی هر دو بر گسترش ایمان اخلاق و بندگی خدا تاکید دارند. سومین شباهت حمایت از مستضعفان هست که هر دو گفتمانشان مبتنی بر دفاع از محرومان و مستضعفان جامعه است و در این راستا هم دارند تلاش میکنند.
وی ادامه داد: تفاوتهایی که میان آرمانهای انقلاب اسلامی با اهداف مهدویت وجود داره در واقع دامنه و گستره اش می باشد. دامنه انقلاب اسلامی در چارچوب یک کشور شکل گرفته حالا به کشورهای دیگر هم سرایت کرده ولی حکومت مهدوی دامنه اش جهانی است . نکته دیگر بحث کمال و جامعیت است؛ اهداف مهدویت جامعیت و کمال خودش را دارد. بینقص است در حالی که در بحث انقلاب اسلامی تلاشی بشری است . بنابراین امکان خطا هم درآن قطعاً وجود دارد. سومین نکته سطح تحقق ارزشها است که انقلاب اسلامی گام به گام و زمینه به زمینه است، اما حکومت مهدوی در واقع میتوانیم بگوییم که تحقق نهایی و آرمانی ارزشهای خودش را دارد که میتواند در سطح جهان تحول جهانی را ایجاد کند.
محور دوم: ظرفیتهای حوزه مهدویت برای تقویت پویایی و عدالت خواهی نسل جوان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج درباره کارکرد آموزههایی که مهدویت میتواند برای ما داشته باشد گفت: مهدویت سراسر عدالت، امید و انرژی روانی برای نسل جوان است. مهدویت جامعه ای را متصور میکند که در آن ظلم ریشه کن می شود، فرصتهای رشد همگانی فراهم می شود، جوانان برای مطالبهگری، مسئولیت پذیری اجتماعی و مشارکت در ساخت آینده خودشان را تقویت میکنند و در مجموع میتوانیم بگوییم که مهدویت بر نوآوری، دانش، معنویت و اخلاق تکیه دارد و می تواند نسل جوان را به پویایی و تحول خواهی سوق دهد. این بحثی است که آموزههای مهدویت میتواند برای نسل جوان ما داشته باشد.
محور سوم: جایگاه خانواده و تربیت مهدوی
کلانتری در این بخش از گفت و گو به جایگاه خانواده و تربیت نسل مهدوی اشاره کرد و گفت: خانواده مهمترین بستر شکل گیری هویت دینی افراد جامعه و نسل جوان ما است. نسل منتظرنسلی است که بر پایه ایمان، اخلاق، مسئولیت پذیری و عدالت خواهی در این جامعه و خانواده میتوانند تربیت شوند. تربیت مهدوی در خانواده یعنی این که ایجاد نگرش درست به آینده و همچنین به حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف و پرورش فرزندانی که برای اصلاح جامعه، خودسازی و برای کمک به دیگران در خانواده میتوانند تربیت شوند.
وی به روشهایی مختلف تربیت نسل مهدوی تاکید کرد و افزود: اقامه نماز جماعت خانوادگی، دعا برای فرج حضرت حجت(عج)، مطالعه و گفتگو درباره فضائل اخلاقی و ساده زیستی، کمک به نیازمندان، رعایت حق الناس، صداقت، امانت داری، کنترل مصرف رسانه و نیز برنامههای مختلفی که در حوزههای تربیتی است روشهایی محسوب می شود برای تقویت فرهنگ انتظار در سبک زندگی خانوادگی و اسلامی که میتواند تاثیرگذار باشد. تعالیم مهدویت بر محبت، وفاداری، احترام متقابل، صبر و گذشت، رعایت حقوق دیگران و حفظ کرامت انسان تاکید دارد و این ارزشها در خانواده شکل میگیرد و مستحکم می شود و از تنشهای رفتاری، اختلافات و آسیبهای اخلاقی و اجتماعی را قطعاً میتواند کاهش دهد.
وی خاطر نشان کرد: آموزههای مهدویت تقویت احساس مسئولیت اجتماعی و اخلاقی ، اعضای خانواده را از رفتارهای آسیبزا مثل: بی تفاوتی، مصرف گرایی، خشونت، دروغ و بینظمی دور می کند. خانوادهها میتوانند بر مبنای ارزشهای مهدوی در واقع بچههای خودشان را برای آینده آماده می کنند. نکته مهم نقش والدین و معلمان در تربیت مهدوی است که قطعا به عنوان هادی، هدایتگر، الگو بودن و ایجاد انگیزه میتواند در این راستا بسیار نقش آفرین باشد و کمک کند. آن ها باید جوان را با ارزشهای مهدوی مثل صداقت، تلاش، امید، مسئولیت پذیری و احترام تربیت کرده و وارد جامعه کنند. قطعاً والدین با رفتار مهربان خودشان، نظم، اخلاق مداری و همچنین معلمان با آموزشهای جذاب و پرسش محور می توانند در این راستا کمک شایان توجهی را داشته باشند.
محور چهارم: فرهنگ سازی و مقابله با تهاجم فرهنگی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرج در ادامه گفت و گو به هجمه فرهنگی غرب اشاره کرد و توضیح داد: ساخت فیلم، سریال، مستندات، پویانمایی، رمان، شعر و بازی های دیجیتال با محوریت امید، عدالت، انسان دوستی و قهرمانان اخلاقی می تواند تصویر درست و جذابی را از مهدویت ارائه کند و این تصویر قطعا نقش سازنده ای را می تواند داشته باشد. در گسترش معرفت مهدوی که در کشور ما در واقع الحمدلله در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است. در این بحث ها هم جهاد تبیین خوبی صورت گرفته است. سیاست های آموزشی و فرهنگی بر محوریت امید، عدالت، هویت دینی، سواد رسانه ای و همچنین اخلاق اجتماعی باید بیشتر در سطح جامعه تقویت شود.
وی ابراز کرد: مهمترین سیاست هایی که در این راستا برای نسل جوان ما کارساز و سازنده باشد، اول آموزش مهدویت به صورت علمی، جذاب و مناسب در مدارس و دانشگاه های ما هست، دوم تقویت تولیدات فرهنگی و هنری فاخر با محور امید، معنویت و عدالت است. سوم مقابله هوشمندانه با ابتذال، تربیت سواد رسانه ای به صورت عمومی است. چهارم حمایت از خانواده و نهادهای تربیتی است در ترویج سبک زندگی سالم و اخلاقی. مورد پنجم در واقع ایجاد فضای حمایت از جوانان در عرصه علم و نوآوری و کارآفرینی است و در نهایت هم ایجاد سیاست ها در راستای شکل دادن به هویت و مقاومت در برابر برخی از فشارهایی که دشمن وارد می کند. که اگر جوان دراین زمینه ها تقویت شود قطعا میتواند در زمینه تحقق جامعه منتظر آن سیاست هایی که جامعه باید به کار گیرد را اجرایی کند.
محور پنجم: تمدن سازی وآینده نگری مهدوی و نقش جوانان و نخبگان در این
کلانتری بانگاه نقش جوانان و نخبگان به تمدن سازی مهدوی در این گفتگو افزود: نسل جوان با تکیه بر انرژی، خلاقیت، عدالت خواهی و قدرت تحول طلبی که داراست قطعا می تواند یک موتور محرک و اندیشمندی را در راستای تمدن سازی داشته باشد. نقش آفرینی جوانان ما در این مسیر از طریق تقویت ایمان، اخلاق مطالبه گری سالم و تلاش علمی که می کنند و بحث های کارآفرینی و نوآوری که دارند و فعالیت های اجتماعی که انجام می دهند و همچنین بحث مبارزه با فساد، دفاع از مظلومان، حضور موثر در فضاهای فرهنگی و اجتماعی می توانند در این راستا بسیار فعال باشند و به عنوان یک افرادی که نسل تمدن ساز هستند در مسیر ظهور می توانند نقش آفرینی خودشان را داشته باشند. نخبگان دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید نقش تبیینی را داشته باشند . علاوه بر تبیین می توانند نقش تولید فکر داشته باشند، تربیت انسان مومن و متخصص و ارائه الگوی کلان تمدنی را در واقع به عهده بگیرند که این موضوعات را می توانیم در سه بخش و یا در سه سطح بیان کنیم: یک سطح خودنظری هست که تولید محتوا هست و بحث های نظری و پژوهش درباره مبانی انسان شناسی، عدالت، حکمرانی، اخلاق، جامعه سازی مهدوی است که در حوزه سطح نظری می تواند این کارها انجام شود. در سطح تربیتی بحث پرورش نسلی متعهد، اخلاق مدار، عدالت خواه و توانا در عرصه علم و مدیریت است که حوزه های علمیه، دانشگاه ها و نخبگان می توانند چنین نقشی را داشته باشند. سومین سطح هم سطح کاربردی هست که ارائه راهکارهای عملی برای اصلاح ساختارهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، رسانه ای و حمایت از نوآوری و فناوری پیش برنده تمدن اسلامی است که تو این راستا این سه قشر خب می توانند کار کنند و در واقع پیوند بدهند بین علم و عدالت و ایمان و مسیر تحقق جامعه مهدوی که انشالله زودتر به نتیجه برسد و نزدیک شویم به ارزش هایی که تمدن موعود برای ما تدارک دیده و بتوانیم خودمون را نزدیک کنیم.
در بخش پایانی این گفت و گو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرج در پاسخ به این سوال که چگونه می توان جهت ترویج فرهنگ مهدوی و توسعه سبک زندگی مهدوی دستگاه های فرهنگی استان را به هم افزایی رساند؟ گفت: تمدن نوین اسلامی بستری است برای تربیت نسل جوان و انسان های مؤمن، با اخلاق و مسئولیت پذیر که در جامعه ما بتوانند نقش آفرینی کنند و از نظر علمی، فرهنگی، اخلاقی و معنوی آماده پذیرش حکومت عدل الهی باشند و بتوانند تلاش برای ساخت تمدن نوین اسلامی را در پی داشته باشند. به منظور این کار بایستی تمام دستگاه های اجرایی در استان با هم دیگر هم افزایی داشته باشند و این نیست که فقط دفتر مهدویت استان را داشته باشیم بلکه همه دستگاه های اجرایی اعم از دانشگاه، حوزه علمیه، مدارس و سایر دستگاه های فرهنگی استان بایستی برای رسیدن به یک جامعه مهدوی هم مسیر شوند.