اخبارلرستان

کارگاه مجازی «نیابت در عصر غیبت ؛ از ولایت الهی تا نقش مردم» در لرستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان لرستان، کارگاه مجازی با عنوان “نیابت در عصر غیبت”؛ از ولایت الهی تا نقش مردم»، با حضور طلاب حوزه های علمیه خواهران استان و علاقه‌مندان به مباحث عمیق ولایت و مهدویت، به صورت غیرحضوری در بستر اسکای روم و طی در روز های بیست و هفتم لغایت یکم مهر ماه به مدت سه شب برگزار شد.

این کارگاه آموزشی که طی سه شب و هر شب از ساعت ۲۱:۰۰ لغایت ۲۲:۳۰ به طول انجامید، با سخنرانی روشنگرانه و تحلیلی حجت الاسلام والمسلمین علی محمد باقی همراه بود و به تبیین دقیق جایگاه ولایت فقیه و نقش مردم در منظومه فکری اسلام پرداخت شد.

حجت الاسلام والمسلمین باقی در آغاز مباحث خود، به تبیین جایگاه بی‌بدیل خداوند متعال به عنوان مالک مطلق عالم هستی پرداخت و با استدلال رسا و منطقی که «خالق، مالک است و چون مالک نظام هستی است، پس حق ولایت، حق تصرف، و حق امر و نهی دارد»، تاکید کرد: این ولایت الهی نه تنها در امور فردی، بلکه در تمام مسائل اجتماعی و سیاسی نیز جاری است. همنچنین خاطرنشان ساخت که برای جاری شدن این ولایت الهی در امور اجتماعی و سیاسی، نیاز مبرم به حکومتی است که دین را در رأس جامعه قرار دهد.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت در ادامه به رسالت تاریخی انبیا و اولیا در تشکیل نظام دینی اشاره کرد و آنان را خلیفه و جانشین خدا بر روی زمین دانست. وی با استناد به آیه شریفه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»، تاکید کرد: اطاعت از رسول در این آیه، اطاعتی سلطانیه و حاکمیتی است که فراتر از احکام اولیه دین، شامل احکام ثانویه و حکومتی نیز می‌شود.

مدرس این دوره به تفصیل توضیح داد که ولایت الهی، پس از نبی اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، به والیانی که از طرف ایشان منصوب می‌شوند، منتقل می‌گردد و این انتصاب هم در زمان پیغمبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) (مانند مالک اشتر) و هم در عصر غیبت صغری وجود داشته و در عصر غیبت کبری، به فقها و مراجع تقلید جامع‌الشرایط منتقل شده است.

در بخش مهمی از مباحث، حجت الاسلام باقی به ادله عقلی و نقلی ضرورت حاکمیت فقیه پرداخت و با اشاره به اینکه زندگی انسان ماهیتاً اجتماعی است و انسان مدنی بالطبع نیازمند حاکم است، تاکید کرد: این حاکم باید عادل و عالم باشد. اگرچه عدالت شرط لازم است، اما حاکمی که علم حداکثری دارد(یعنی هم به دنیا و هم به آخرت عالم است)، بسیار ارجح و ضروری‌تر است.

وی تصریح کرد: اعتقاد اسلام بر این است که علم حاکم باید هم شامل امور دنیوی و هم شامل ابعاد اخروی باشد، چرا که دنیا ابزاری برای رسیدن به آخرت و هدف نهایی انسان است.

سخنران این کارگاه با اشاره به روایاتی از امام هادی(ع) بیان داشت: اگر عالمان دینی و فقها نبودند، شیاطین و دشمنان، دین را نابود می‌کردند. وی فقها را «پاسبان دین» و «دژهای محکم دین» توصیف کرد که از دین حفاظت می‌کنند و حضورشان برای بقای دین و جلوگیری از نابودی آن حیاتی است واین نکته، ضرورت وجود فقیه در رأس جامعه و اهمیت ولایت فقیه را به وضوح نشان می‌دهد.

در تبیین تفاوت نیابت خاص و عام، حجت الاسلام باقی اینگونه بیان کرد: در نیابت خاص(مانند عصر غیبت صغری)، امام معصوم(ع) نواب را به اسم مشخص می‌کردند؛ اما در نیابت عام(در عصر غیبت کبری)، امام(ع) با تعیین ضابطه، فقیه جامع‌الشرایط را به عنوان حاکم و حجت بر مردم معرفی نموده‌اند و به عباراتی همچون «اما من کان من الفقها» و فرمایش امام صادق(ع) که «انی قد جعلته علیکم حاکما» اشاره کرده و تاکید کرد که استخفاف و کوچک شمردن حرف این فقها، به منزله کوچک شمردن حرف امام و رد آن، رد دستور خداوند متعال است.

یکی از نکات کلیدی که در این کارگاه مطرح شد، نقش محوری مردم در نظام سیاسی اسلام بود. حجت الاسلام باقی با تاکید بر اینکه «مشروعیت ولایت از سوی خداوند متعال است»، بیان داشت: «مقبولیت این ولایت، از سوی مردم حاصل می‌شود». وی با ذکر مثال آموزنده خانه‌نشینی ۲۵ ساله امیرالمؤمنین(ع) به دلیل عدم بیعت مردم، به وضوح نشان داد که حمایت، بیعت و همراهی مردم با ولی فقیه تا چه اندازه برای به فعلیت رسیدن ولایت و تشکیل حکومت اسلامی اهمیت دارد.

در پایان، سخنران کارگاه به نقش بازوهای اجرایی ولی فقیه در جامعه اسلامی اشاره کرد و رئیس جمهور را «بازوی اجرایی»، رئیس قوه قضائیه را «بازوی قضایی» برای اجرای حدود و قوانین و شورای نگهبان را «بازوی تقنینی و قانون‌گذاری» ولی فقیه دانست.

حجت الاسلام باقی تصریح کرد: گرچه مردم به مسئولین اجرایی رای می‌دهند، اما این تنفیذ ولی فقیه است که به آنان حق تصرف در امور را می‌دهد.

در انتهای هر شب از کارگاه، فرصتی نیز برای پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شد که به تعمیق مباحث و رفع ابهامات کمک شایانی نمود.

کارگاه مجازی نیابت عامه در عصر غیبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا