کارگاه آموزشی علمای اهل سنت زاهدان با عنوان حضرت مهدی(عج) در روایات مذهب تسنن برگزار شد
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزشی ویژه علمای اهل سنت با عنوان حضرت مهدی(عج) در روایات اهل سنت روز سه شنبه بیست و دوم آبان ماه در محل موسسه خاتم النبیین(ص) زاهدان برگزار شد.
در ابتدای کلاس حجت الاسلام سیفایی مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت با اشاره به اهمیت موضوع منجی و مهدویت در عصر امروز گفت: طبق آیات قرآن کریم خداوند با ارسال رسل اراده فرموده اظهار کلمه حق در عالم را؛ ارسال رسل یعنی درگیری جهانی جبهه حق و باطل در عالم؛ همانگونه که در داستان حضرت موسی، حضرت عیسی و نبی خاتم(ص) این تقابل میان حق و باطل مشهود و ملموس بوده و هست.
وی در ادامه بیان داشت: اراده تکوینی خداوند برای اظهار کلمه حق، تحققش وابسته به اراده مؤمنان و بندگان است که(از مسیر مجاهدت در راه خدا) طبق ساختار ارسال رسل صورت میگیرد.
حجت الاسلام سیفایی در ادامه ضمن تاکید بر “لزوم دنبال نمودن موضوع مهدویت در متن و منبع قرآن کریم”، رعایت کردن عدالت علمی در این موضوع را به متفکران شیعه و سنی متذکر شد و خواستار پرداختن به اصل موضوع مهدویت در دین اسلام(که مورد اتفاق و مشترک مذاهب اسلامی است) شد.
مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت در پایان با شرح روایت [افضل الاعمال امتی انتظار الفرج] بیان داشت: تفکر مهدویت و امید به امداد الهی باعث به بن بست نرسیدن جبهه حق میشود، همانگونه که در داستان حضرت موسی و نیل با اینکه همه شواهد نشان از شکست موسی و یارانش بود، ولی اینطور نشد.
در ادامه مولوی نارویی سخنان خود را با آیه شریفه الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَهُ الأُمورِ شروع کرد و گفت: این آیه به ما یادآوری میکند که در آینده افرادی روی زمین مسلط خواهند شد که وظیفه خود میدانند که کارهایی را انجام بدهند، یکی از آن کارها بر پایی نماز، دادن زکات، امر به معروف و نهی از منکر است. سرانجام کارها در اختیار خداوند است.
وی افزود: سخنران قبلی به نکته زیبایی اشاره کرد و در تکمیل صحبت استاد میخواهم بگویم اگر ما صفحه صفحه آیه آیه قرآن را باز کنیم و بخوانیم استکبار ستیزی وجود دارد یعنی برای هر ظالمی یک موسی هست. ظالم دنیا را از بیعدالتی پر خواهد کرد و برای اینکه این عدالت تحقق پیدا کند شخصی از اولاد پیامبر برای نجات امت خواهد آمد. حضرت مهدی(عج) هم برای مبارزه با استکبار و مستکبرین خواهد آمد.
مولوی نارویی عنوان کرد: خداوند فرعون را با آب نابود کرد و نمرود را با آتش و ابرهه را با سنگ. مستکبرین جهان، در رأسشان صهیونیست جهانی ان شاءالله به زودی زود از صفحه روزگار محو خواهند شد.
وی گفت: روایتی است که در روز قیامت یهودیان از دست سربازان اسلام و مسلمین و سربازان حضرت مهدی(عج) پشت سنگها مخفی میشوند حتی اینقدر یهود فساد کرده که محیط زیست هم به فریاد میرسد و میگوید پشت من یک یهودی مخفی شده مسلمان بیا و او را نابود کن.
سپس شهرکی مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان گفت: ابتدای زمانی که آیت الله محامی به استان تشریف آورده بود و بنده گزارشی ارائه دادم، مطالبه ایشان این بود که شما برای علماء دورههای خاص بگذارید اما به هر حال شرایط استان اجازه نمیداد لذا برنامهریزی هایی کردیم و دورههایی به صورت مجازی برگزار شد ولی بعد، یک وقفهای ایجاد شد، خدا را شکر میکنم که در حضور شما این بحث دارد به صورت حضوری برگزار میشود.
شهرکی افزود: ما هیئتی را برای مدیریت انتخاب کردیم(چه محتوایی چه اجرایی) و به عنوان شورای هیئت علمی در واقع یک جلسهای را خدمت ایشان بودیم، این نشست بر اساس دیدگاههای آن بزرگواران تنظیم شد.
وی افزود: ما دو دوره داریم که یک دوره مقدماتی و دیگری تکمیلی است که نظر بزرگواران این بود که فعلاً دوره به صورت نشست برگزار شود، در واقع این یک نشست است که برگزار میشود و مولوی محبی روایات مهدویت در اهل سنت را تدریس میکنند.
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان گفت: بزرگواران مهدویت یک ایده و تفکر جهانی است، فرقی نمیکند حضرت متولد شده باشند یا متولد نشده باشند، هدف یکی است، ماموریت حضرت یکی است و عدالت حضرت فراگیر است، خدا را شکر میکنیم که این توفیق و این جلسه حاصل شد، ما نیاز به همراهی شما داریم، چه خواهران بزرگوار و چه اساتید برادر که این مطلب و کلاس ها به خوبی برگزار شود تا در این مسیر بتوانیم گامی برداریم.
شهرکی در پایان سخنانش گفت: مشکل ما با جهان غرب در رأس آن صهیونیست مسیحی و یهودیها بر نوع تفکرمان به آینده این جهان است.
در پایان مولوی محبی ضمن تشکر از مجموعه همکاران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) برای تدارک این برنامه گفت: اینجا در حقیقت کلاس درس نیست و یک گفتگو خودمانی است.
وی در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه با حضرت مهدی به عنوان منجی بشر و پیشگویی های ادیان الهی و غیر الهی درباره منجی آخرالزمان پرداخت.
محبی افزود: وعدهای که در ادیان الهی به انسانها دادهاند تنها مربوط به ادیان اسلامی نیست حتی در کتابهای غیر آسمانی هم این موارد مطرح شدهاست مثلاً کتاب انجیل مرقس بند ۳۲ تا ۳۷ در رابطه با موعودی که قرار است قرب قیامت ظهور کند گفته شده است. در متون مقدس یهودیان هم این موضوع آمده در اوستا زرتشتیان، بودایی ها، هندوها هم این موضوع آمده و در اسلام هم دو فرقه بزرگ شیعه و سنی هر دو فرقه معتقد به آمدن حضرت مهدی(عج) هستند.
وی سپس به بیان اعتقادات اهل سنت در خصوص حضرت مهدی(عج) پرداخت و گفت: یکی از معتقدات متفق علیه در اهل سنت مسئله آمدن حضرت مهدی است، یک تعداد قلیلی این را این را انکار میکنند ولی آنچه که مورد اتفاق بین ۹۹ درصد اهل سنت است این است که ایشان میآید. سپس در خصوص این موضوعات توضیحاتی را بیان کرد.
مولوی محبی گفت: علت اینکه یک آدم به دروغ خود را حضرت مهدی(عج) معرفی می کند این است که این مسئله اینقدر مهم و شهره عام و خاص می باشد که جای هیچگونه تعلل و انکاری وجود ندارد به همین علت آدمهایی سو استفاده گر میآیند برای خودشان ادعا میکنند که من مهدی هستم، ما در گذشته و عصر حاضر در بین اهل تسنن و تشیع افرادی را داشتیم که ادعای مهدی بودن می کردند لذا چیزی که به این افراد سو استفاده گر انگیزه میداد تا این ادعا را بکنند همین اعتقاد در سخنی بود که بین مسلمانان رایج بوده که شخصی به نام مهدی میآید. این پذیرفته شده است در بین پیروان مذاهب اسلامی که شخصی در آخر در آخرالزمان به نام مهدی میآید.
وی عنوان کرد: تمام فرقههای اهل سنت اعتقاد بر این دارند که از نشانههای قیامت این است که شخصی که نام او نام پیغمبر است نام پدر او نام پدر پیغمبر است با شباهتهایی که رسول خدا در خلق و خوی خودش داشت و نشانههایی که در احادیث آمده قیام میکند.
و در ادامه افزود: همه ما پیروان مذاهب اسلامی باید بر مسائلی که مشترک فیه هستند انگشت بگذاریم، آنها را رونمایی کنیم و به وسیله آنها بتوانیم وحدت نظر و اشتراکی بین همدیگر داشته باشیم. مسائل اختلافی همیشه بوده و هستند و اختلاف اجتناب ناپذیر است چون سلیقه، فکر، میزان علم و دانش انسانها با هم متفاوت است. همه فرق اسلامی، همه مسلمانان، همه علما، اندیشمندان، مجتهدان از قرآن و سنت استنباط میکنند منتها هر یکی به فراخور میزان درک و فهم خودش استنباط میکند لذا نتیجهاش این میشود که ناگزیر اختلاف نظر ایجاد میشود.
وی در پایان عنوان کرد: منشا تعصب عدم آگاهی از مستدلات طرف مقابل است.