به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کرمان، دوره آموزشی حکومت مهدوی و وظایف منتظران روز شنبه بیست و سوم دی ماه در با حضور حجت الاسلام رنجبر معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کرمان در اداره ثبت و احوال استان کرمان برگزار شد.
در این دوره برخی از معارف مهدویت با موضوعاتی همچون ضرورت طرح مباحث مهدویت، غرب و مهدویت، علائم و شرایط ظهور، ویژگی های یاران امام زمان(ع) در حکومت مهدوی ، مکتب و ویژگی های شهید سلیمانی الگویی از ویژگی های یاران حضرت مهدی(ع) مطرح شد.
حجت الاسلام رنجبر با توجه به اینکه بین علائم ظهور و شرائط ظهور چه فرقی دارد گفت:«علائم ظهور» از جهاتى با «شرایط ظهور» اختلاف دارند؛ از جمله: ۱- ظهور وابسته به تحقق شرایط است؛ ولی وابسته به علامات نیست. ۲- علامات، حوادثى هستند که در طول عصر غیبت به صورت پراکنده انجام خواهد گرفت، برخلاف شرایط که تا وقت ظهور به صورت متصل و مستمر خواهد بود. ۳- انسان در مقابلِ شرایط ظهور تکلیف دارد؛ اما در مقابلِ علائم ظهور نه!
وی در همین خصوص بیان داشت:شرایط ظهور وابستگی تام و تمام به ظهور امام مهدی(عج) دارد، ولی علایم ظهور فقط نشانه و اعلام نزدیک بودن ظهور است، برای ظهور امام باید شرایط جمع باشد، اما در علایم چنین مسئلهای لازم نیست، برای مثال یکی از شریط تحقق نماز، دخول وقت است تا وقت نماز نشود، نمیشود نماز خواند، همچنین یکی از نشانههای وقت نماز، اذانی است که از رادیو پخش میشود، لذا نماز خواندن متوقف بر پخش اذان نیست، بلکه صدای اذان نشانه داخل شدن وقت است، بنابراین ممکن است اذان گفته نشود ولی وقت داخل شده باشد و میتوان نماز خواند.
ثانیاً برای امر ظهور باید همه شرایط جمع باشد، برخلاف علایم که ظهور متوقف بر پدیدار شدن همه علایم و حضور همه نیست؛ مثلاً برای خواندن نماز باید همه شرایط از قبیل وقت، قبله، طهارت و … با هم وجود داشته باشد.
ثالثاً ما نسبت به شرایط ظهور مکلف هستیم و باید زمینههای تحقق آن را مهیا سازیم، ولی نسبت به ظهور علایم و ایجاد آنها وظیفه نداریم.
کارشناس مهدویت کرمان در ادامه با اشاره به اینکه کدام یک از نشانه های ظهور واقع شده است گفت: یکی از آسیبهای جدی مباحث مهدویت، تطبیق است؛ لذا تطبیق علایم ظهور بر حوادث و وقایع و ادعا کردن تحقق علایم به صورت قطعی، نه تنها قابل پذیرش و دفاع نیست، بلکه تولید آسیب نیز میکند.
چندی پیش شخصی ادعا کرد که از علایم ظهور فقط ۵ نشانه که حتمی هستند باقی مانده است که موجب نارضایتی و نگرانی فراوان شد تا جایی که برخی به تأمل، نقدی بر آن نوشتند.
بنابراین این سؤال با توجه به تطبیق، قابلیت پاسخ صریح و روشن ندارد؛ زیرا هیچ عالمی علم ندارد که این حادثه واقعاً همان علامت ظهور باشد، مثل روایت کشته شدن عبدالله که برخی آن را به پادشاه فعلی عربستان تطبیق دادهاند و تطبیق آن هیچگاه صحیح نیست. مثلا علامه مجلسی در ذیل روایتی مینویسد: این روایت که متن آن تغییر یافته و اشتباه دارد، سند آن به بدترین خلق خدا یعنی عمر بن سعد میرسد، من آن را ذکر کردم تا دانسته شود همه حضرت مهدی(عج) را قبول دارند.