اخبارمازندران

عرفه و عرفان ولایت

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان مازندران، از عرفه می آموزیم که باید عِده و عُده و ظاهر و باطن خود را برای ظهور امام زمان(عج) آماده کنیم. تمامیت حج به آن است که به محضر امام برسیم اگرچه به چشم سر نباشد بلکه با معرفت و بصیرت باشد، به مناسبت نهم ذی الحجه که مصادف است با روز عرفه حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا نصوری مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان مازندران با روابط عمومی بنیاد استان گفت و گو کرد.

حجت الاسلام نصوری در ابتدا بیان کرد: روز عرفه، ظرف مناجات و نیایش و عرفه، سرزمین اشک و دعا برای یافتن معرفتی عمیق تر است. ادعیه ی شیعه، سرتاسر معارف ناب و درس های بسیار جامعی را در بر دارد. در بخشی از دعای عرفه سید الساجدین و زین العابدین(ع) این چنین آمده است: پروردگارا! تو، برای هر عصری، امامی شایسته ذخیره کرده ای که به دست او، آن چه را دیگران از بین برده اند، احیا کنی . خدایا! او را تایید کن و ما را از کسانی قرار ده که اوامرش را امتثال می کنند.

وی تاکید کرد: خروجی دعای عرفه باید رسیدن به امام زمان(عج) باشد و به محضر ایشان عرضه بداریم ما خود را برای آمدن شما آماده می کنیم. با معرفت امام عصر(عج) است که می توان کاستی ها و کمبودهای رمضان و لیله القدر را جبران کرد و با رویش در معرفت و بصیرت به امام وصل شد.باید منتظرواقعی خود را شبیه امام کرد.

وی در ادامه افزود: عرفان به ولایت امام عصر(عج) انسان را از زندگی جاهلی می رهاند و سبب می شود که حج اش نیز جاهلی نباشد . اگر کسی امام زمان اش را نشناسد، علاوه بر مرگ جاهلی، زندگی جاهلی دارد . لذا همواره باید دعا کرد که: « اَللَّهُمّ َعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی; خدایا، حجت ات را به من بشناسان، که اگر حجت خود را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می شوم».

مدیر بنیاد با توجه به اهمیت بالای معرفت و ارادت به «ولایت» گفت: امام صادق(ع) می فرماید: «مَا نُبِّئَ نَبِیٌّ قَطُّ إِلاَّ بِمَعْرِفَهِحَقِّنَا وَ بِفَضْلِنَا عَلَى مَنْ سِوَانَا; هیچ پیامبری به نبوت نرسید، مگر از طریق معرفت نسبت به حق ما و برتری دادن ما بر غیر ما». وقتی نبوت که از عالی ترین منصب های الهی است، به این سبب حاصل شده باشد، جز این است که عالی ترین اسرار حج، توام با ولایت باشد؟

حجت الاسلام نصوری با اشاره به آیه ی شریف «ومن دخله کان آمنا» که افرادی را بیان فرموده که داخل حصن حصین اعتقاد و التزام به ولایت و امامت شده باشند گفت: این، به نوبه ی خود، جلوه ای از پیوند حج و ولایت است. امام صادق(ع) در پاسخ پرسش از معنای آیه ی شریف «فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَمَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا» فرمود: «اطلاق آن، مراد نیست; زیرا، ملحدان و صاحبان عقاید باطل نیز در آن جا داخل می شوند و حال آن که در امان نیستند، بلکه مراد، کسانی هستند که هم عارف به حق ما باشند و هم جایگاه والای کعبه را بشناسند. این افراد، اگر داخل کعبه شوند از گناهان خود پاک شده و دنیا و آخرت آنان کفایت خواهد شد.»

در پایان حجت الاسلام نصوری روایتی نقل شده عنوان کرد و گفت: شب عرفه هر دعای خیری که انسان داشته باشد به اجابت می رسد و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل ۱۷۰ سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‏‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا