احادیث و روایات مهدوی – لزوم انتخاب امام بوسیله خدای متعال
قال سعد بن عبدالله القمی: … فَأَخْبِرْنِی یَا مَوْلَایَ عَنِ الْعِلَّهِ الَّتِی تَمْنَعُ الْقَوْمَ مِنِ اخْتِیَارِ إِمَامٍ لِأَنْفُسِهِمْ قَالَ مُصْلِحٍ أَوْ مُفْسِدٍ قُلْتُ مُصْلِحٍ قَالَ فَهَلْ یَجُوزُ أَنْ تَقَعَ خِیَرَتُهُمْ عَلَى الْمُفْسِدِ بَعْدَ أَنْ لَا یَعْلَمَ أَحَدٌ مَا یَخْطُرُ بِبَالِ غَیْرِهِ مِنْ صَلَاحٍ أَوْ فَسَادٍ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَهِیَ الْعِلَّهُ …
سعد بن عبدالله قمی از امام مهدی(عج) پرسید که چرا مردم نمیتوانند امامشان را خود برگزینند؛ آن حضرت پرسیدند که مرادش امامِ صالحِ اصلاحگر است یا پیشوای ناشایستِ فسادانگیز؟ سعد گفت مرادش مقتدای مصلح است. امام فرمود: با توجه به اینکه کسی نمیداند که در خاطر دیگری از اندیشه صلاح و فساد چه میگذرد، آیا ممکن است، مردم کسی را برگزینند که اندیشه فساد در سر دارد؟ سعد گفت آری! امام فرمود: به همین دلیل انتخاب امام به مردم واگذار نشده است.
نکات این حدیث
- در مکتب شیعه، انتخاب امام و پیشوای مردم به دست خداست و مردم در این حوزه ، حق انتخاب ندارند .بنابراین خلافت و امامت بر امت تنها زمانی مشروع و مقبول است که به اراده ی خداوند باشد.
- کارجامعه و مردم جز با حاکم معصوم که در دستوراتش از گناه وخطا به دور باشد به سامان نمی رسد
- عصمت و پاکی افراد را تنها خدا – که عالم به غیب است – می داند چون دیگران از پنهانی های افراد و نیز عاقبت امر آنها خبر ندارند و ممکن است بجای مصلح ، مفسد را برگزینند.
منبع: کمال الدین، ج۲، ص۴۵۴