اخبارهرمزگان

آغاز طرح تخصصی یاران موعود دانشجویی در هرمزگان

تربیت نسلی متخصص، بصیر و جریان‌ساز مهدوی در دانشگاه‌ها

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان هرمزگان، به همت بنیاد استان، طرح ملی «یاران موعود دانشجویی» با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، مؤمن و آگاه در حوزه اندیشه مهدویت، در بندرعباس آغاز شد.

این طرح به دنبال ایجاد نسلی از دانشجویان پژوهشگر و فعال فرهنگی مهدوی است که قادر باشند آموزه‌های مهدویت را در قالب گفتمان علمی، رسانه‌ای و اجتماعی بازتولید کنند و در برابر تحریف‌ها و شبهات جریان‌های سکولار و فرقه‌های انحرافی از مفهوم منجی ایستادگی نمایند.

فاز نخست این طرح، در قالب کارگاه تخصصی ۴۸ ساعته موعودشناسی طی دو روز برگزار شد و محورهایی همچون تحلیل تطبیقی مفهوم منجی در ادیان، نگاه یهودیت به مهدویت، نقد جریان‌های ضد مهدویت، بازخوانی فلسفه انتظار، و بررسی جریان‌شناسی فرقه‌های انحرافی معاصر مورد بحث قرار گرفت. این برنامه با حضور نمایندگان دانشگاه‌های بزرگ و کوچک استان برگزار شد تا شبکه‌ای از فعالان مهدوی دانشجویی شکل گیرد.

گفتنی است، فاز نخست این طرح روزهای ۸ و ۹ آبان ماه با حضور بیش از ۵۰ دانشجو از ۵ دانشگاه برتر استان برگزار شد. در این فاز، امیرمحمد رضایی‌زارعی مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان هرمزگان، حجت‌الاسلام فاضل‌پور، استاد و پژوهشگر حوزه مهدویت و حجت‌الاسلام معراجی استاد و پژوهشگر حوزه مهدویت به تدریس و ارائه مطالب تخصصی پرداختند.

رضایی‌زارعی در سخنان خود به ابعاد استراتژیک و تمدنی مهدویت اشاره کرد و گفت: ما امروز در شرایطی قرار داریم که جنگ اصلی، جنگ فکری و ادراکی است. جریان‌های رسانه‌ای و فرهنگی دشمن با هدف تحریف مفهوم منجی و مهدویت، از ابزار سینما، شبکه‌های اجتماعی و نظریه‌های جامعه‌شناختی استفاده می‌کنند تا نسل جوان را به سمت برداشت‌های سکولار، تکنولوژیک و مدرن از منجی هدایت کنند.

وی افزود: اگر مهدویت را به‌درستی معرفی نکنیم، روایت‌های ساختگی و انحرافی جای آن را خواهند گرفت. نقش بنیاد در تربیت نسل نخبگان مهدوی، نه تنها درک درست مفاهیم، بلکه توانایی تولید گفتمان علمی و رسانه‌ای مهدویت است. دانشجویان باید قادر باشند آموزه‌های مهدوی را با برهان کلامی، تحلیل فلسفی و زبان روز به جامعه منتقل کنند.

رضایی‌زارعی تصریح کرد: طرح «یاران موعود دانشجویی» پاسخ بنیاد به نیاز امروز انقلاب اسلامی است؛ نیاز به نسلی بصیر، تبیین‌گر و جریان‌ساز که پرچم عقلانیت دینی و تمدن مهدوی را در دانشگاه‌ها و جامعه برافرازد و در برابر جریان‌های انحرافی مقاومت کند.

در ادامه، ابوالفضل ناظمی‌فر، مسئول کانون‌های مهدویت دانشجویی استان هرمزگان، با تشریح اهداف و ساختار طرح، گفت:این طرح بر اساس یک الگوی دو مرحله‌ای طراحی شده است؛ فاز نخست شامل آموزش‌های فشرده در حوزه مبانی، فلسفه و جریان‌شناسی مهدویت است و فاز دوم که طی سه ماه آینده در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، به مهارت‌افزایی در زمینه تولید محتوا، سواد رسانه‌ای، مناظره و پاسخ‌گویی به شبهات اختصاص دارد.

وی تأکید کرد: هدف ما این است که مهدویت از یک مفهوم صرفاً اعتقادی به یک منظومه فکری، فرهنگی و تمدنی تبدیل شود. دانشجویان باید بیاموزند که مهدویت صرفاً یک آرزو یا انتظار منفعل نیست، بلکه نقشه راه تمدن آینده و الگوی اصلاح‌گر اجتماعی است. از همین رو، ما در طرح یاران موعود تلاش می‌کنیم گفتمان انتظار را از سطح احساسات عمومی به مرحله‌ی عقلانیت، برنامه‌ریزی و عمل اجتماعی ارتقا دهیم.

ناظمی‌فر با اشاره به تجربه همکاری میان دانشگاه‌ها و بنیاد، خاطرنشان کرد: هم‌افزایی میان کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های مختلف استان، از جمله دانشگاه مذاهب اسلامی، نشان داد که گفتمان مهدوی می‌تواند عامل وحدت و همگرایی باشد. این همکاری، زمینه گفت‌وگو میان دانشجویان با مذاهب و دیدگاه‌های مختلف را فراهم کرده و به تقویت همبستگی علمی و فرهنگی در راستای اهداف مهدوی منجر شده است.

وی افزود: اکنون در حال پایه‌گذاری یک شبکه‌ی منسجم از فعالان مهدوی در دانشگاه‌ها هستیم؛ شبکه‌ای که بتواند با انسجام فکری، تولید محتوای هدفمند و فعالیت رسانه‌ای، در فضای فکری و فرهنگی دانشگاه‌ها اثرگذار باشد. آینده متعلق به جوانانی است که ایمان را با تحلیل، و علم را با مسئولیت اجتماعی پیوند می‌زنند؛ ما در طرح یاران موعود به‌دنبال تربیت همین نسل هستیم.

ناظمی‌فر در پایان ضمن قدردانی از حمایت دبیران و اعضای کانون‌های مهدویت دانشجویی و همراهی مدیران دانشگاه‌ها، گفت: همکاری دانشگاه‌های پیام‌نور، فرهنگیان پسرانه شهید بهشتی و دخترانه زینب کبری و فاطمه الزهرا(ص)، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، دانشگاه ملی مهارت پسرانه و دخترانه فاطمیه و دانشگاه مذاهب اسلامی  در اجرای فاز نخست این طرح، نمونه‌ای روشن از هم‌افزایی علمی و فرهنگی در مسیر گسترش معارف مهدوی است. این همراهی نشان می‌دهد که ظرفیت نخبگانی دانشگاه‌ها، در صورت هدایت هدفمند، می‌تواند به شبکه‌ای پویا از جریان‌سازان فکری و فرهنگی مهدوی تبدیل شود

حجت‌الاسلام فاضل‌پور در جلسه تخصصی خود، به بررسی فرقه‌ها و جریان‌های انحرافی معاصر پرداخت و گفت: دانشجویان باید با ساختار فکری، فلسفی و فرهنگی جریان‌های انحرافی آشنا شوند. شناخت این فرقه‌ها و تحلیل روش‌های نفوذ آنها، پیش‌نیاز هر فعالیت علمی و فرهنگی در حوزه مهدویت است. ما نمونه‌های متعدد از استراتژی‌های فکری و رسانه‌ای دشمن را بررسی کردیم تا دانشجویان توانایی نقد علمی و مستدل داشته باشند.

وی افزود: هدف ما تربیت دانشجویانی است که بتوانند در برابر تحریف‌ها مقاومت کنند و آموزه‌های مهدوی را با زبان روز، داده‌های علمی و تحلیل دقیق به جامعه منتقل نمایند. توانایی بازتولید گفتمان مهدوی، مهم‌ترین سرمایه این طرح است.

فاضل‌پور ادامه داد: این آموزش‌ها به دانشجویان امکان می‌دهد که نه‌تنها با شبهات مقابله کنند، بلکه گفتمان مهدویت را به یک جریان جذب‌کننده و اثرگذار در دانشگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل کنند.

حجت‌الاسلام معراجی با تمرکز بر جایگاه مهدویت در هندسه دین و انقلاب اسلامی گفت: مهدویت یک منظومه فکری و تمدنی است که باید در تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تحلیل شود. دانشجویان باید درک کنند که مهدویت چگونه می‌تواند به عنوان یک راهبرد تمدنی برای شکل‌دهی به جامعه آینده عمل کند و دانشگاه‌ها در این مسیر نقش کلیدی دارند.

وی افزود: ما به بررسی ارتباط میان آموزه‌های مهدوی و تحول اجتماعی و سیاسی پرداختیم و نشان دادیم که جریان‌های انحرافی چگونه تلاش می‌کنند این مفاهیم را تحریف کنند. دانشجویان باید نه‌تنها مفاهیم را بشناسند، بلکه بتوانند آنها را تحلیل، نقد و در قالب گفتمان غالب دانشگاهی و اجتماعی بازتولید کنند.

معراجی ادامه داد:این طرح به دانشجویان کمک می‌کند که بین آموزه‌های مهدوی و واقعیت‌های جامعه، پیوند تحلیلی و عملی برقرار کنند و به نسل فعال و جریان‌ساز مهدوی تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا