
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان هرمزگان، به همت بنیاد استان، طرح ملی «یاران موعود دانشجویی» با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، مؤمن و آگاه در حوزه اندیشه مهدویت، در بندرعباس آغاز شد.
این طرح به دنبال ایجاد نسلی از دانشجویان پژوهشگر و فعال فرهنگی مهدوی است که قادر باشند آموزههای مهدویت را در قالب گفتمان علمی، رسانهای و اجتماعی بازتولید کنند و در برابر تحریفها و شبهات جریانهای سکولار و فرقههای انحرافی از مفهوم منجی ایستادگی نمایند.
فاز نخست این طرح، در قالب کارگاه تخصصی ۴۸ ساعته موعودشناسی طی دو روز برگزار شد و محورهایی همچون تحلیل تطبیقی مفهوم منجی در ادیان، نگاه یهودیت به مهدویت، نقد جریانهای ضد مهدویت، بازخوانی فلسفه انتظار، و بررسی جریانشناسی فرقههای انحرافی معاصر مورد بحث قرار گرفت. این برنامه با حضور نمایندگان دانشگاههای بزرگ و کوچک استان برگزار شد تا شبکهای از فعالان مهدوی دانشجویی شکل گیرد.
گفتنی است، فاز نخست این طرح روزهای ۸ و ۹ آبان ماه با حضور بیش از ۵۰ دانشجو از ۵ دانشگاه برتر استان برگزار شد. در این فاز، امیرمحمد رضاییزارعی مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان هرمزگان، حجتالاسلام فاضلپور، استاد و پژوهشگر حوزه مهدویت و حجتالاسلام معراجی استاد و پژوهشگر حوزه مهدویت به تدریس و ارائه مطالب تخصصی پرداختند.
رضاییزارعی در سخنان خود به ابعاد استراتژیک و تمدنی مهدویت اشاره کرد و گفت: ما امروز در شرایطی قرار داریم که جنگ اصلی، جنگ فکری و ادراکی است. جریانهای رسانهای و فرهنگی دشمن با هدف تحریف مفهوم منجی و مهدویت، از ابزار سینما، شبکههای اجتماعی و نظریههای جامعهشناختی استفاده میکنند تا نسل جوان را به سمت برداشتهای سکولار، تکنولوژیک و مدرن از منجی هدایت کنند.
وی افزود: اگر مهدویت را بهدرستی معرفی نکنیم، روایتهای ساختگی و انحرافی جای آن را خواهند گرفت. نقش بنیاد در تربیت نسل نخبگان مهدوی، نه تنها درک درست مفاهیم، بلکه توانایی تولید گفتمان علمی و رسانهای مهدویت است. دانشجویان باید قادر باشند آموزههای مهدوی را با برهان کلامی، تحلیل فلسفی و زبان روز به جامعه منتقل کنند.
رضاییزارعی تصریح کرد: طرح «یاران موعود دانشجویی» پاسخ بنیاد به نیاز امروز انقلاب اسلامی است؛ نیاز به نسلی بصیر، تبیینگر و جریانساز که پرچم عقلانیت دینی و تمدن مهدوی را در دانشگاهها و جامعه برافرازد و در برابر جریانهای انحرافی مقاومت کند.
در ادامه، ابوالفضل ناظمیفر، مسئول کانونهای مهدویت دانشجویی استان هرمزگان، با تشریح اهداف و ساختار طرح، گفت:این طرح بر اساس یک الگوی دو مرحلهای طراحی شده است؛ فاز نخست شامل آموزشهای فشرده در حوزه مبانی، فلسفه و جریانشناسی مهدویت است و فاز دوم که طی سه ماه آینده در دانشگاهها برگزار میشود، به مهارتافزایی در زمینه تولید محتوا، سواد رسانهای، مناظره و پاسخگویی به شبهات اختصاص دارد.
وی تأکید کرد: هدف ما این است که مهدویت از یک مفهوم صرفاً اعتقادی به یک منظومه فکری، فرهنگی و تمدنی تبدیل شود. دانشجویان باید بیاموزند که مهدویت صرفاً یک آرزو یا انتظار منفعل نیست، بلکه نقشه راه تمدن آینده و الگوی اصلاحگر اجتماعی است. از همین رو، ما در طرح یاران موعود تلاش میکنیم گفتمان انتظار را از سطح احساسات عمومی به مرحلهی عقلانیت، برنامهریزی و عمل اجتماعی ارتقا دهیم.
ناظمیفر با اشاره به تجربه همکاری میان دانشگاهها و بنیاد، خاطرنشان کرد: همافزایی میان کانونهای مهدویت دانشگاههای مختلف استان، از جمله دانشگاه مذاهب اسلامی، نشان داد که گفتمان مهدوی میتواند عامل وحدت و همگرایی باشد. این همکاری، زمینه گفتوگو میان دانشجویان با مذاهب و دیدگاههای مختلف را فراهم کرده و به تقویت همبستگی علمی و فرهنگی در راستای اهداف مهدوی منجر شده است.
وی افزود: اکنون در حال پایهگذاری یک شبکهی منسجم از فعالان مهدوی در دانشگاهها هستیم؛ شبکهای که بتواند با انسجام فکری، تولید محتوای هدفمند و فعالیت رسانهای، در فضای فکری و فرهنگی دانشگاهها اثرگذار باشد. آینده متعلق به جوانانی است که ایمان را با تحلیل، و علم را با مسئولیت اجتماعی پیوند میزنند؛ ما در طرح یاران موعود بهدنبال تربیت همین نسل هستیم.
ناظمیفر در پایان ضمن قدردانی از حمایت دبیران و اعضای کانونهای مهدویت دانشجویی و همراهی مدیران دانشگاهها، گفت: همکاری دانشگاههای پیامنور، فرهنگیان پسرانه شهید بهشتی و دخترانه زینب کبری و فاطمه الزهرا(ص)، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، دانشگاه ملی مهارت پسرانه و دخترانه فاطمیه و دانشگاه مذاهب اسلامی در اجرای فاز نخست این طرح، نمونهای روشن از همافزایی علمی و فرهنگی در مسیر گسترش معارف مهدوی است. این همراهی نشان میدهد که ظرفیت نخبگانی دانشگاهها، در صورت هدایت هدفمند، میتواند به شبکهای پویا از جریانسازان فکری و فرهنگی مهدوی تبدیل شود
حجتالاسلام فاضلپور در جلسه تخصصی خود، به بررسی فرقهها و جریانهای انحرافی معاصر پرداخت و گفت: دانشجویان باید با ساختار فکری، فلسفی و فرهنگی جریانهای انحرافی آشنا شوند. شناخت این فرقهها و تحلیل روشهای نفوذ آنها، پیشنیاز هر فعالیت علمی و فرهنگی در حوزه مهدویت است. ما نمونههای متعدد از استراتژیهای فکری و رسانهای دشمن را بررسی کردیم تا دانشجویان توانایی نقد علمی و مستدل داشته باشند.
وی افزود: هدف ما تربیت دانشجویانی است که بتوانند در برابر تحریفها مقاومت کنند و آموزههای مهدوی را با زبان روز، دادههای علمی و تحلیل دقیق به جامعه منتقل نمایند. توانایی بازتولید گفتمان مهدوی، مهمترین سرمایه این طرح است.
فاضلپور ادامه داد: این آموزشها به دانشجویان امکان میدهد که نهتنها با شبهات مقابله کنند، بلکه گفتمان مهدویت را به یک جریان جذبکننده و اثرگذار در دانشگاهها و شبکههای اجتماعی تبدیل کنند.
حجتالاسلام معراجی با تمرکز بر جایگاه مهدویت در هندسه دین و انقلاب اسلامی گفت: مهدویت یک منظومه فکری و تمدنی است که باید در تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تحلیل شود. دانشجویان باید درک کنند که مهدویت چگونه میتواند به عنوان یک راهبرد تمدنی برای شکلدهی به جامعه آینده عمل کند و دانشگاهها در این مسیر نقش کلیدی دارند.
وی افزود: ما به بررسی ارتباط میان آموزههای مهدوی و تحول اجتماعی و سیاسی پرداختیم و نشان دادیم که جریانهای انحرافی چگونه تلاش میکنند این مفاهیم را تحریف کنند. دانشجویان باید نهتنها مفاهیم را بشناسند، بلکه بتوانند آنها را تحلیل، نقد و در قالب گفتمان غالب دانشگاهی و اجتماعی بازتولید کنند.
معراجی ادامه داد:این طرح به دانشجویان کمک میکند که بین آموزههای مهدوی و واقعیتهای جامعه، پیوند تحلیلی و عملی برقرار کنند و به نسل فعال و جریانساز مهدوی تبدیل شوند.
