رفتارهای عالمانه با فرق انحرافی مهدویت برای مبلغان اربعین بیان شد
حجتالاسلام و المسلمین شفیعیان، رعایت چهار نکته را برای رفتار عالمانه با جریانهای انحرافی فعال در مسیر اربعین لازم دانست.
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، حجتالاسلام والمسلمین شفیعیان کارشناس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، در دوره توانمندسازی مبلغان اربعین که توسط اداره فرهنگی تبلیغی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان در بقعه امامزاده سید محمد برگزار شد، به موضوع «رفتارهای عالمانه با فرق و نحلههای انحرافی و مهدویت» پرداخت.
شفیعیان در جلسه رفتارهای عالمانه با فرق انحرافی مهدویت، اولین شرطی که رفتار عالمانه با فرق لازم دارد را شناخت جریانها دانست و گفت: در حوزه اربعین حسینی، بحث را پیش می بریم تا جریانهایی که در این مسیر فعالیت دارند را بشناسیم. نمونه هایی از فرق و نحله های فعال در اربعین جریان احمد الحسن، منصور هاشمی خراسانی، تشیع انگلیسی یا همان شیرازی و جریانهایی که خیلی کمرنگ و در قالبهای مختلف فعالیت خود را انجام می دهند مثل شیخیه و بهائیت و حتی انجمن حجتیه از این جمله هستند.
این استاد مهدیت بعد از بیان جریان شناسی هر کدام از این فرق، به نکته دوم بعد از شناخت اشاره کرد و بیان داشت: لازم است پاسخهای کوتاهی برای هر جریان داشته باشیم. اصل شبهات آنها و پاسخهای کوتاهی به مبانی همراه چند سوال که ما از آنها می پرسیم از لوازم رفتار عالمانه با فرق است.
شفیعیان مطلب سوم را عدم ذکر نام فرق بیان داشت و ادامه داد: حتما لازم نیست اسم فرقه برای مخاطب و زائر برده شود. ما مبانی فرقه های انحرافی را بیان کنیم کسی که اطلاع دارد از فرقه ها، متوجه می شود و روشنگری صورت می گیرد. کسی که اطلاعی ندارد تبلیغ فرقه را نمی کنیم بلکه مبانی فرقه را رد می کنیم اینگونه فرد واکسینه می شود و در برابر شبهه ای که ممکن است در مسیر با آن مواجه شود اطلاعاتی دارد.
وی مطلب چهارم را موضوع مبانی فرقه ها دانست و گفت: بحث استناد به خواب و استخاره، احادیث ضعیف و جعلی، تقطیع و تحریف روایات ار جمله این مبانی ست. اصلی ترین مبنای فرق مقابله و تقابل با علما و فقها و ولی فقیه است، یکی از الزاماتی که در اربعین لازم است متمرکز شویم تبعیت از فقها و ولی فقیه است. توجه به جایگاه و ولایتی که اهل بیت به فقها و ولی فقیه دادند موثر و ضروری است.
شفیعیان در پایان گفت: بحث عقلانیت دینی از دیگر موارد مورد توجه در مبانی فرق است که هر چیزی را قبول نکنیم و عدم افراط و تفریط در آن از دیگر مبانی ست و یکی از شاخصه های دوری از خرافه گرایی در مساله دین، عقلانیت دینی است.