گفتگو با دبیر کانون مهدویت دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان شمالی، خانم چاه ستاره دانشجو و دبیر کانون مهدویت دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی در روز چهارشنبه دوازدهم دی ماه در گفت و گوی اختصاصی با روابط عمومی بنیاد استان، فعالیت های مهدوی دانشگاه فرهنگیان را به شرح ذیل تشریح کرد.
به عنوان دبیر کانون مهدویت دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی، ابتدا توضیح دهید که کانون مهدویت دانشگاه شما چه اهدافی دارد و به چه فعالیتهایی مشغول است؟
کانون مهدویت دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی با هدف آشنایی نسل جوان با آموزههای مهدوی و ترویج فرهنگ مهدویت، فعالیتهای متنوعی را در دست انجام دارد. یکی از مهمترین اهداف ما، ایجاد بستر مناسب برای تفکر و اندیشهورزی درباره حضرت مهدی علیهالسلام و تأثیر آموزههای ایشان در زندگی روزمره است. در این راستا، برنامهها و رویدادهای مختلفی را بهطور منظم برگزار میکنیم.
یکی از فعالیتهای شاخص شما «سهشنبههای مهدوی» است. این برنامه چه ویژگیهایی دارد و چگونه برگزار میشود؟
بله، «سهشنبههای مهدوی» یکی از برنامههای مهم و محبوب کانون ما است که هر هفته در روزهای سهشنبه برگزار میشود. در این برنامه، ابتدا دعای فرج پخش میشود و بعد از آن، دانشجویان و اعضای کانون فرصت پیدا میکنند تا دلنوشتههای خود را درباره حضرت مهدی علیهالسلام بنویسند. البته در برخی هفته ها رزق معنوی و اوقات سوال را داریم که این فعالیت ها باعث میشود هر یک از ما به طور عمیقتری به ارتباط معنوی با حضرت مهدی(عج) فکر کنیم و فضای خود را برای تفکر و دعا آماده کنیم. علاوه بر این، این برنامه بستری است برای همافزایی و تبادل احساسات و اندیشهها بین دانشجویان.
به نظر میرسد که کارگاههای آموزشی مهدویت نیز در برنامههای شما گنجانده شده است. در این زمینه توضیح دهید.
بله، برگزاری کارگاههای تخصصی یکی دیگر از فعالیتهای کانون است. ما به صورت ویژه در نظر داریم که از ظرفیت اساتید برجسته و کشوری بهرهبرداری کنیم. این کارگاهها با حضور شخصیتهای علمی و دینی برگزار میشود و فرصتی است برای ارتقاء آگاهی دانشجویان درباره مسائل مختلف مهدویت، علائم ظهور و وضعیت دنیای امروز در ارتباط با ظهور حضرت مهدی علیهالسلام. این کارگاهها نه تنها مفاهیم دینی را آموزش میدهد بلکه تفکر انتقادی و نگاه تحلیلی به مسائل را نیز تقویت میکند.
برگزاری فراخوان برای طراحی لوگو برای کانون مهدویت دانشگاه از دیگر اقدامات جالب شماست. این فراخوان چه هدفی را دنبال میکند؟
هدف از این فراخوان، به نوعی مشارکت فعال دانشجویان در هویت سازی کانون مهدویت است. ما میخواهیم که لوگو بهعنوان نمادی از فعالیتها و آرمانهای کانون، بیانگر مفهوم مهدویت باشد. با دعوت از دانشجویان برای طراحی این لوگو، به آنها فرصتی میدهیم که هم در این امر مشارکت کنند و هم با مفاهیم مهدویت در عمق بیشتری آشنا شوند. این کار به نوعی باعث میشود که هویت کانون از درون دانشگاه و خود دانشجویان شکل بگیرد و ریشهدارتر باشد.
اخیراً کتاب «نگین آفرینش» و نیز کتاب «کمی دیرتر» توسط کانون معرفی شده است. این کتابها چه محتوایی دارد و چه تاثیری بر دانشجویان گذاشته است؟
کتاب «نگین آفرینش» کتابی است که در زمینه شناخت و تحلیل مهدویت و بررسی مسائل روز مربوط به ظهور حضرت مهدی علیهالسلام نگاشته شده است. این کتاب از دیدگاههای مختلف به موضوع مهدویت پرداخته و سعی دارد بهطور عمیقتری جوانب مختلف این موضوع را از طریق داستان به خوانندگان معرفی کند. در کانون ما، این کتاب بهعنوان یک منبع فکری و مطالعاتی معرفی شده است و تأثیر خوبی در ارتقاء آگاهیهای دانشجویان در مورد مسائل مهدوی و نقش حضرت مهدی در آینده بشر گذاشته است. و کتاب کمی دیر تر نیز که یک رمان می باشد و معرفی آن انجام شده است.
بهنظر میرسد که شما بهطور گستردهای در فضای مجازی نیز فعالیت دارید. در این زمینه توضیح دهید.
بله، ما در کانون مهدویت دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی به فضای مجازی بهعنوان یک ابزار بسیار مهم برای گسترش آموزههای مهدویت نگاه میکنیم. یکی از برنامههای مهم ما در این زمینه، بارگذاری محتوای مهدوی در فضای مجازی است. از جمله سلسله مباحثی که تحت عنوان «علائم ظهور» منتشر میشود. این محتواها در قالب ویدیوها، مقالات و پستهای آموزشی به اشتراک گذاشته میشود و در دسترس دانشجویان و عموم مردم قرار میگیرد. هدف از این کار، آشنایی بیشتر نسل جوان با مباحث مهدویت و تقویت ارتباط آنها با مفاهیم دینی و مهدوی است.
در پایان ، شما بهعنوان کانون مهدویت یک برنامه ویژه به نام «یلدای مهدوی» برگزار کردهاید. این برنامه چه ویژگیهایی داشت؟
با مشاوره اعضای کانون و همکاری دانشجویان توانستیم مقداری هدایا و رزق معنوی و … برای شب یلدا تهیه کنیم و در اختیار سازمان بهزیستی گذاشتیم تا به دست کودکان و نوجوانان جامعه هرف برد.