مقالات

نحوه خواندن نماز حاجت روز پنج شنبه

بیشتر ما انسان ها، آمال و آرزوها و خواسته هایی داریم که برای رسیدن به آنها، دنبال راه حلّی مطمئن می گردیم. البته که کار و تلاش، مطمئن ترین راه برای رسیدن به مقصود است، امّا، گاهی اوقات، با وجود کار و تلاش نیز، رسیدن به مقصود دشوار می شود. در این اوقات است که تعالیم و آموزه های دینی، راهگشا می شوند و مسیر توکل و توسل را به ما نشان می دهند. معصومین بزرگوار، برای برآورده شدن حاجات، نمازها و دعاهای بسیاری معرفی کرده اند تا در هنگامِ نیاز، از آنها بهره مند شویم. لیکن سؤالی که مطرح می شود، این است که نحوه خواندن این نمازهای حاجت به چه صورت است؟ زمان خواندن آنها، چه وقتی است؟ و سؤالاتی از این قبیل… ما در این نوشتار بنا داریم تا شما کاربران عزیز را با نحوه خواندن یکی از این نمازها، به نام نماز حاجت روز پنج شنبه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تأکید آیت الله بهجت بر خواندن نماز حاجت پنجشنبه

مرحوم، آیه الله بهجت، مؤکداً اطرافیان و آشنایان خود را به خواندن این نماز توصیه می کردند و می‌فرمودند: «آیه ‌الله سید مرتضی کشمیری، هر وقت که این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای ایشان می‌رسید».[۱]

نحوه خواندن نماز حاجت روز پنج شنبه

نماز حاجت روز پنج شنبه، چهار رکعت است که به صورت دو نماز دو رکعتی اقامه می شود، به این صورت که؛

  • در رکعت اول، بعد از خواندن سوره حمد، ۱۱ مرتبه سوره توحید
  • در رکعت دوم، بعد از قرائت سوره حمد، ۲۱ مرتبه سوره توحید
  • در رکعت سوم، بعد از خواندن سوره حمد، ۳۱ مرتبه سوره توحید
  • در رکعت چهارم، بعد از سوره حمد، ۴۱ مرتبه سوره توحید
  • بعد از پایانِ نماز دوم، ۵۱ مرتبه سوره توحید
  • سپس، ۵۱ مرتبه ذکر صلوات «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» خوانده می شود.
  • و در نهایت، به سجده رفته و ۱۰۰ مرتبه ذکر «یاالله، یاالله» گفته و هر حاجتی که می‌خواهد، از خدای تعالی درخواست کند.

زمان خواندن این نماز

در تمام روزهای پنج شنبه، از صبح تا غروب آفتاب، هر موقع که امکانِ خواندنِ این نماز را داشتید، میتوانید این نماز را بخوانید، لیکن، اگر صبح، خوانده شود بهتر است. در خاطرات آیه الله بهجت، چنین آمده که آیه الله کشمیری، صبح هر پنجشنبه، دخترانشان را صدا کرده و آن ها را به خواندن نماز روز پنج شنبه امر می کردند.

نحوه خواندن نماز حاجت روز پنج شنبه

آثار و برکات خواندن نماز حاجت پنج شنبه

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «کسی که این نماز را می خواند، اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود می‌شود؛ نزول باران را بخواهد به ‌یقین باران نازل می‌شود؛ همانا هیچ ‌چیز مانع میان او و خداوند نخواهد بود؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب می‌کند.» [۲] البته، یقیناً اهل نظر، به این نکته توجه دارند که استجابت دعاها و برآورده شدن حاجات، به شرایطی بستگی دارد، که خلوص نیت و اعتماد به خداوند، از مهم ترین آنهاست.

سید محمّد رضی رضوی، نوه مرحوم سید مرتضی کشمیری رحمه الله علیه، از قول پدرش سید محمّد چنین نقل می کند که: «این نماز برای قضای حوائج و ادای دیون و سایر امور مجرّب است و پدرم – سید مرتضی رحمه الله علیه- به خواندنِ آن بسیار سفارش می کرد.

ایشان صبح هر پنجشنبه، دخترانش را صدا می زد و آن ها را به خواندن این نماز امر می کرد. همسر آیت الله کشمیری رحمه الله علیه، می گفت: هر گاه رزق جدیدی به ما می رسید، سید می فرمود: این از برکات نماز پنجشنبه است.»[۳]

منبع و سندیت این نماز

این نماز و شیوه خواندن آن، در صفحه ۵۹ کتاب جمال ‌الاسبوع سید بن ‌طاووس رحمه الله علیه آمده است.

جهت مشاهده سایر مقالات و نوشته  میتوانید روی مقالات مهدوی و نمازی کلیک کنید.
پی نوشت ها
  1. برگرفته از کتاب بهجت الدعا، ص٣٨٠
  2. همان، ص ۳۸۱-۳۸۰
  3. ر.ک: آیات نور، زندگینامه آیت الله سید مرتضی کشمیری۲، مؤسسه فرهنگی دارالهدی، ص ۷۷.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا