اخبارفارس

۱۲ نصیحت امام صادق(ع) به شیعیان

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس، حجت الاسلام استاد علیرضا حدائق مدیر بنیاد استان فارس در مراسم شهادت رئیس مکتب جعفری امام صادق(ع) که در مهدیه بزرگ شیراز برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم شیخ صدوق و بزرگان شیعه روایتی نقل کردند که شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و وقتی از حضرت درخواست نصیحت و موعظه کرد، امام ۱۲ نصیحت به او کردند.

استاد حدائق افزود: امام فرمودند: که اگر خداوند متعال متعهد رزق شده است پس تلاش‌های بیش از حد در کار چیست؟ و اندوه دارید؟ کار نباید در حد نماز نخواندن و ترک صله رحم و… باشد بنابراین باید به حد آن باشد.

وی با بیان اینکه دنیا سرای امتحان و عمل است، گفت: در آخرت و قیامت حسابرسی به اعمال شروع می‌شود و رزق تنها شامل مسائل دنیوی نیست همچنین شاید برخی از افراد ثروتمند دنیوی باشند، اما در آخرت خود چیزی ندارد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس با اشاره به اینکه امام صادق(ع) فرمودند که رزق از قبل تقسیم شده و نباید برای آن حرص زد، بیان کرد: بیش از ظرفیت خود نمی‌توانیم چیزی دریافت کنیم و رزق نیز به اندازه ظرفیت انسان‌ها است.

این استاد اخلاق تصریح کرد: در روایت داریم چیز‌هایی که انفاق می‌کنیم رزق ما است و یکی از مشکلات امروز جامعه، حرص بیش از حد مردم برای کار بوده و ۶۰ درصد تلاش مردم برای امروز خودشان نیست بلکه برای آینده نیامده است.

بنابه گفته استاد حدائق، روز قیامت از همه اعمال ما سوال می‌کنند و لقمان به فرزندش می‌گوید که ۴ سوال در ورود به محشر خواهند پرسید که چگونگی گذراندن عمر، سپری کردن جوانی، به دست آوردن اموال و مصرف کردن پول و اموال از جمله آن سوال‌ها است.

وی در ادامه فرمایشات امام ششم شیعیان، گفت: امام صادق(ع) فرمودند که اگر حسابرسی حق است، جمع کردن انبوه برای چیست؟ بنابراین به اندازه‌ای جمع کنیم که بتوانیم در روز قیامت جوابگو باشیم همچنین اگر ثواب از ناحیه خدا حق است، پس چرا کسالت می‌ورزیم؟ کسانی که در کار‌های واجب خود سستی می‌ورزند برای این است که ثواب بخشیدن از سوی خداوند را فراموش کردند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس با اشاره به اینکه اگر خدا پاداش می‌دهد پس چرا بخل می‌ورزیم؟ اگر ضامن پاداش کار نیک خدا است نباید نگاه ما به دیگران باشد، خاطرنشان کرد: امام فرمودند که اگر عاقبت کار را خداوند جهنم قرار داده پس چرا نافرمانی می‌کنیم؟ نباید فراموش کنیم که در برابر مجازات الهی ضعیف هستیم بنابراین نباید نافرمانی از دستورات الهی کرد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر پل صراط حق است، چرا عجب پیدا می‌کنیم؟ از دارایی‌ها و چهره زیبا و دیگر امکانات مغرور نشویم چراکه باید از پل صراط رد شویم و اگر نظام خلقت را قدرت الهی اداره می‌کند، چرا ناراحت می‌شویم؟ رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که در امر به معروف و نهی از منکر بگوییم و بگذریم بنابراین وظیفه را باید انجام دهیم و دنبال نتیجه نباشیم.

استاد حدائق با بیان اینکه امام صادق(ع) فرمود اگر شیطان دشمن است پس چرا از او غافل می‌شویم؟، گفت: تا شیطان وجود دارد نباید از مکر او غافل باشیم چراکه او برای هر کسی به روش خودش راه انحراف را هموار می‌کند بنابراین نباید وجود او را فراموش کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر این دنیا گذرا است چرا در این سرای موقت آرامش داریم؟، تصریح کرد: دنیا استراحتگاهی چند ساله برای انسان است و نباید به او دل خوش کرد از این رو باید آن گذر کنیم.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس با تاکید بر اینکه مشکل امروز ما فراموشی نکات امام صادق(ع) است، تاکید کرد: در روایت از امیرالمومنین امام علی(ع) و امام جواد(ع) نیز نقل شده که یکی از خصوصیات مومن، نصیحت پذیری است بنابراین انسان در هر جایگاه و مقامی باشد نیاز به نصیحت دارد و نباید غرور ما را فرا نگیرد چراکه خداوند متعال در قرآن کریم مورچه‌ای را مامور به نصیحت حضرت سلیمان(ع) کرد.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) فرمودند که مومن اگر بخواهد مومن بماند باید یک نصیحت گر درونی در خود ایجاد کند تا پیوسته به خود تذکر دهد و نصیحت پذیر باشد. بعضی از موعظه‌ها عناد و واقعیت ندارد، اما وقتی مطرح شد باید ناراحت نشد و صبر پیشه کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش آموزش در ترویج مفاهیم دینی اشاره کرد و گفت: باید در عرصه آموزش کشور تجدید نظر جدی شود چرا که علم بدون معرفت هیچ سودی ندارد بنابراین اساتید لایق و عالم باید نقش آفرینی کنند و خروجی مدارسی که دقت کافی ندارند دانش آموزان گمراه خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا