آیات مهدوی

آیات مهدوی – آیه ۶۹ سوره نسا

وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاًا

موضوع: امام زمان (عج)، رفیق مهربان

«و هر کس که از خدا و پیامبر اطاعت کند، پس آنان [در قیامت] با کسانى همدم خواهند بود که خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان، و اینان چه همدم‏هاى خوبى هستند.»

نکته ­ها:

  1. در سوره‏ حمد، گروه أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ مصداق ره­پویان صراط مستقیم ذکر شده و این، بار دوم است که در کنار آیه‏ صراط مستقیم، گروه أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مطرح شده است. گویا غیر از انبیا، شهدا، صدیقان و صالحان، دیگران به بیراهه مى‏روند و راه مسقیم، منحصراً راه این چهار گروه است.
  2. رفیق خوب، انبیا، شهدا، صدیقان و صالحان­اند. رفقاى دنیایى را هم باید با همین خصلت­ها گزینش کرد. حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً
  3. رسول اکرم در تفسیر این آیه فرمود: «مِنَ النَّبِیِّینَ‏ یعنی مُحَمَّد و مِنَ‏ الصِّدِّیقِینَ‏ یعنی عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِب و مِنَ‏ الشُّهَداءِ یعنی حَمْزَه وَ مِنَ‏ الصَّالِحِینَ‏ یعنی الْحَسَن وَ الْحُسَیْنُ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً یعنی الْقَائِمُ‏ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ»
  4. امام رضا۷ در حدیثی مفصل در بیان ویژگی­های امام فرمود: «الْإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیق‏؛ امام، همدم و رفیق واقعی است».
  5. حضرت مهدى‏۴ ما را دوست‏ دارند و فرمودند: «همانا ما از رعایت حال شما کوتاهى نمى‏کنیم و شما را از یاد نمى‏بریم؛ چراکه در غیر این صورت، سختی­ها و گرفتاری­ها بر شما فرو مى‏آید و دشمنان، شما را ریشه‏کن کرده و از بین مى‏برند» حالا که امام زمان۴ ما را فراموش نمى‏کنند، ما هم نباید ایشان را فراموش کنیم.
  6. پرسش: چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

پاسخ: یکی از کارهایی که باعث تقویت اراده می­شود، آن است که با افرادی که اراده قوی دارند، رفیق شویم‏ و بهترین رفیق، امام زمان است.

  1. پرسش: با چه کسی رفیق شویم؟

پاسخ: با کسى رفیق شوید که به شما انرژى و آینده‌نگرى بدهد. در حدیث است که رسول خدا۶ فرمود: «حواریون به عیسى۷ گفتند: یا روح­الله! با که بنشینیم؟ فرمود: با کسى که‏ دیدارش شما را به یاد خدا اندازد و سخنش دانشتان را زیاد کند و کردارش شما را به آخرت تشویق کند».

  1. مرحوم حضرت آیت­الله گلپایگانی تعریف می‏فرمودند: «وقتی که حضرت آیت­الله حائری برای تأسیس حوزه به قم آمده بودند، وضع طلبه‏ ها خوب نبود. طلبه سیدی که مشکل مالی داشت، برای گرفتن مبلغی پول به یکی از اعضای دفتر ایشان مراجعه کرد. آن شخص می­گوید: شب در مدرسه فیضیه با آقای حاج میرزا مهدی بروجردی در حجره بودیم که به خواب رفتم. خواب دیدم که شخصی محترم به حجره آمد و گفت: «حضرت رسول۴ می‏فرمایند: به شیخ عبدالکریم حائری بگویید مضطرب نباش که بر اثر گریه ‏های امام زمان وجوهات شرعیه متوجه قم شد».

از خواب بیدار شدم و برای سفارش آن طلبه سید به خدمت آیت­الله حائری رفتم. ایشان گفتند: «به مقسّم بگویید شهریه را بپردازد. خواب شما صادقانه بود و وجوهی برای ما رسیده است». آن شخص می­گفت: ایشان از خواب من مطلع بود، در حالی­که من آن را برای کسی تعریف نکرده بودم»

  1. پدر شیخ صدوق بچه‏دار نمی‏شد. نامه‏ای به محضر مبارک امام زمان نوشت تا حضرت در حقش دعا کند و نامه را به وسیله حسین بن­روح به آن حضرت رساند. امام در حقش دعا کرد و در جواب نامه‏اش نوشت: «قد دعونا الله لک بذلک، و سترزق ولدین ذکرین خیرین». پس از آن، به برکت دعای آن حضرت صاحب دو فرزند عالم و فقیه شد. یکی از آن­ها شیخ صدوق معروف به ابن­بابویه است که قبرش نزدیک حرم حضرت عبدالعظیم ‏می‏باشد.
  2. یکی از علمای نجف می‏گوید: «شبی در تاریکی شخصی را دیدم که داشت به طرف حرم امیر المؤمنین می‏رفت. به دنبالش رفتم. دیدم درهای حرم به رویش باز شد و او وارد شد و در مقابل ضریح ایستاد. سؤالاتی کرد و جواب شنید و بعد به طرف مسجد کوفه روانه شد و در مقابل محراب باز سؤالاتی کرد و جواب شنید و از مسجد بیرون آمد.

جلو رفتم و دیدم مقدس اردبیلی است. سلام کردم و قضیه را جویا شدم. از من تعهد گرفت که تا زنده است آن ماجرا را فاش نکنم. بعد فرمود: وقتی بعضی از مسائل بر من مشتبه می‏شود، به نزد قبر حضرت امیر می­آیم و از ایشان جواب می‏گیرم. امشب آقا مرا به فرزندش امام زمان حواله فرمود که در محراب مسجد کوفه بود، رفتم و جوابم را گرفتم»

  1. در مورد امام زمان آمده است که ایشان عامل تألیف دل‏هاست. «أین مؤلف شمل الصلاح و الرضا»
  2. اطاعت از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است؛ پس با توحید منافاتى ندارد. مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا