
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان هرمزگان، در آستانه برگزاری پنجمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، ششمین پیشنشست مهدویت و انقلاب اسلامی با محوریت گام دوم انقلاب اسلامی، روز سهشنبه، دوم دیماه با هدف ترویج آموزههای مهدوی در فضای دانشگاهی و تقویت گفتمان انتظار سازنده ویژه دانشجویان دانشگاههای استان در دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس برگزار شد.
در آغاز نشست، ابوالفضل ناظمیفر روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان ضمن خوشامدگویی به حضار، گفت: دانشگاه بهعنوان یکی از مهمترین بسترهای تربیت نسل آینده انقلاب اسلامی، نقش ویژهای در ترویج فرهنگ انتظار و آموزههای مهدوی دارد. کانونهای مهدویت استان هرمزگان با برگزاری نشستها، کارگاهها و دورههای آموزشی، تلاش دارند دانشجویان را با مفاهیم انتظار فعال، مسئولیت اجتماعی و سبک زندگی مهدوی آشنا کنند.
وی ادامه داد: نشستهای ما نهتنها به بررسی نظریهها و مفاهیم مهدوی محدود میشود، بلکه با رویکرد عملی و کارگاهی طراحی شده است تا دانشجویان بتوانند این آموزهها را در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی خود به کار گیرند. پرسش و پاسخهای مستقیم با اساتید، تحلیل مسائل روز جامعه و تمرین مهارتهای کاربردی از جمله بخشهای اصلی برنامه است.
ناظمیفر در مورد مشارکت دانشجویان تصریح کرد: ما به نقش فعال دانشجویان باور داریم. حضور آنها در نشستها و کارگاهها باعث میشود فهم آنها از مسئولیتهای فردی و اجتماعی در عصر غیبت ارتقا یابد. هر دانشجو میتواند به عنوان یک الگو و ناظر فرهنگی، تأثیر مثبتی در جامعه دانشگاهی خود داشته باشد.
وی با اشاره به برنامههای پیشرو افزود: کانونهای مهدویت در نظر دارند این نشستها را به صورت منظم و مستمر در دانشگاهها برگزار کنند و زمینه مشارکت گروههای مختلف دانشجویی و استادان حوزه و دانشگاه را فراهم کنند. هدف ما ایجاد شبکهای از جوانان مؤمن، فعال و منتظر است که در مسیر تحقق گام دوم انقلاب اسلامی قدم بردارند.
در ادامه، حجتالاسلام و المسلمین معراجی استاد و پژوهشگر حوزه مهدویت، با نگاهی علمی و تخصصی به تحلیل مفاهیم مهدویت و انتظار پرداخت و گفت: مفهوم انتظار صرفاً یک حس درونی یا دعا برای فرج نیست، بلکه یک کنش فعال و مسئولانه است که ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد. انتظار سازنده، جامعه را به سمت اصلاح و پیشرفت هدایت میکند و منتظر واقعی کسی است که در عمل، علم، اخلاق و مسئولیتپذیری رشد کرده باشد.
وی با اشاره به نقش خانواده در تربیت نسل منتظر گفت: خانواده، اولین سنگر تمدنسازی است. بدون خانواده سالم و تربیت صحیح فرزندان، هیچ جامعهای قادر به استمرار فرهنگ مهدوی نخواهد بود. خانواده مهدوی جایی است که عدالت، محبت، اخلاق، معنویت و تربیت نسل منتظر در یک منظومه واحد شکل میگیرد و فرزندان علاوه بر توان علمی، تعهد اجتماعی و اخلاقی نیز کسب میکنند.
حجت الاسلام معراجی ادامه داد:از منظر مهدویت، علم زمانی ارزشمند است که در خدمت عدالت و انسانسازی باشد، نه صرفاً رقابت و کسب قدرت. جوان دانشگاهی باید بداند که علم بدون اخلاق و معنویت نمیتواند زمینه ظهور را فراهم کند. آموزش و پژوهش او باید در خدمت جامعه و اصلاح آن قرار گیرد.
وی به تحلیل جامعه منتظر پرداخت و گفت: ویژگیهای جامعه منتظر شامل آگاهی، مسئولیتپذیری، عدالتخواهی و خودسازی است. چنین جامعهای نه منفعل است و نه دچار تحجر، بلکه با درک زمانه، شناخت حق و باطل و تلاش برای اصلاح، مسیر ظهور را هموار میکند. تربیت این جامعه، از درون خانواده و محیط دانشگاه آغاز میشود و ادامه آن در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی دانشجویان نمایان میشود.
حجتالاسلام معراجی به نقش عملی جوانان نیز اشاره کرد: نسل دانشگاهی امروز پرچمدار تمدن آینده است. اگر ارزشها و آموزههای مهدوی در ذهن و رفتار آنان نهادینه شود، میتوان جامعهای آماده برای ظهور ساخت. برگزاری نشستهای تخصصی، کارگاهها و دورههای پرسشمحور فرصتی است تا جوانان بتوانند با شبهات، چالشها و سوالات علمی مواجه شوند و پاسخهای معتبر دریافت کنند.
وی در پایان با تأکید بر همآفرینی علم و اخلاق گفت: آمادگی برای ظهور فقط دعا و انتظار نیست؛ بلکه نیازمند خودسازی، مشارکت اجتماعی، اصلاح جامعه و گسترش عدالت است. هر گام در مسیر رشد اخلاقی، علمی و معنوی دانشجویان، گامی در جهت تحقق تمدن مهدوی و ظهور امام عصر (عج) است. بنابراین، حضور فعال دانشجویان و استادان در این نشستها، سرمایهای بزرگ برای آینده فرهنگی و اجتماعی استان و کشور محسوب میشود.

