اخبارکردستان

نشست تخصصی “تفکر مهدویت و مولفه‌های آن” در دانشگاه فرهنگیان کردستان برگزار شد

در نشستی تخصصی با حضور حجت‌الاسلام سید محمد سادات، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان با عمق و گستره تفکر مهدویت و مولفه‌های اساسی آن آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کردستان، این نشست علمی که با استقبال چشمگیر دانشجویان در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، به تبیین مبانی فکری، فرهنگی و اجتماعی اندیشه مهدویت و نقش آن در تعالی جامعه اسلامی پرداخت.

مهدویت؛ قلب تپنده اسلام ناب محمدی(ص)

حجت‌الاسلام سید محمد سادات، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کردستان، در آغاز این نشست با اشاره به جایگاه محوری اعتقاد به منجی در ادیان الهی، اظهار داشت: تفکر مهدویت، تنها یک عقیده فردی و انتزاعی نیست؛ بلکه یک سیستم فکری-عملی پویا، زنده و تحول‌آفرین است که قلب تپنده اسلام ناب محمدی(ص) را تشکیل می‌دهد. این اندیشه، چون خونی در رگ‌های جامعه جاری است و به آن حیات، امید و جهت می‌بخشد.

وی با تأکید بر اینکه معارف مهدوی یک بسته کامل تربیتی و اجتماعی است، افزود: آشنایی با این معارف، به ویژه برای شما دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که آینده‌سازان تعلیم و تربیت این مرز و بوم هستید، یک ضرورت حتمی و انکارناپذیر است. شما معلمان فردا، نه تنها انتقال‌دهنده دانش، که مهندسان فکر، فرهنگ و شخصیت نسل آینده خواهید بود.

مولفه‌های کلیدی تفکر مهدوی

حجت الاسلام سادات در بخش اصلی سخنان خود، به تشریح مهم‌ترین مولفه‌های تفکر مهدویت پرداخت و اظهار داشت: نخستین و اساس‌ترین رکن، امید به آینده‌ای روشن است. اعتقاد به ظهور مصلح جهانی، بزرگ‌ترین سرمایه امید در برابر یأس و ناامیدی است که گریبان‌گیر بشریت شده است. این امید، فعال و مسئولیت‌آور است، نه یک انتظار منفعلانه.

وی عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم را دومین مولفه برشمرد و تصریح کرد: اندیشه مهدوی، پرچمدار عدالت گستری در تمامی عرصه‌هاست. انتظار فرج، به معنای آماده‌سازی زمینه‌های عدالت در حد توان و گسترش فرهنگ ظلم‌ستیزی است. معلمی که منتظر است، باید در کلاس درس و جامعه، منادی و مجری عدالت باشد.

مدیر بنیاد استان کردستان، خردورزی و عقلانیت را دیگر رکن این تفکر دانست و بیان داشت: امام عصر(عج) محور عقلانیت و خرد کامل هستند. بنابراین، تفکر مهدوی با جمود، تحجر و تعصب ضدعقلانی مرزبندی مشخص دارد. منتظر واقعی، اهل مطالعه، پرسش، تحقیق و تعقل در مسائل فردی و اجتماعی است.

معنویت و اخلاق چهارمین مولفه‌ای بود که سادات بر آن تأکید کرد: انتظار، یک سلوک عملی است. تقویت رابطه با خدا، تهذیب نفس، پایبندی به اخلاق اسلامی و دوری از رذایل اخلاقی، از شروط اصلی زمینه‌سازی برای ظهور است. جامعه منتظر، جامعه‌ای اخلاقمدار و معنوی است.

وی در ادامه به مولفه مسئولیت‌پذیری اجتماعی اشاره کرد و گفت: انتظار، یعنی احساس مسئولیت در قبال مشکلات جامعه و اقدام برای بهبود آن. شما به عنوان فرهنگیان آینده، مسئولیت خطیر آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی و تربیت نسلی مسئولیت‌پذیر و اصلاح‌گر را بر عهده دارید. این، عین انتظار فعال است.

وحدت و انسجام اسلامی نیز از جمله مولفه‌های دیگری بود که سخنران نشست به آن پرداخت: دشمن اصلی امام زمان(عج)، تفرقه و اختلاف است. منتظران واقعی، وحدت‌آفرین، اخوت‌محور و دشمن‌شناس هستند. در استان کردستان که نماد همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و مذاهب است، تقویت این مولفه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

نقش معلمان در ترویج فرهنگ انتظار

حجت‌الاسلام سادات در بخش پایانی سخنان خود، خطاب به دانشجو معلمان گفت: شما آیینه‌داران فرهنگ ناب مهدوی در مدارس و جامعه خواهید بود. با بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه آموزشی و تربیتی، می‌توانید مفاهیم عمیق مهدویت را به زبان نسل جوان انتقال دهید. تقویت روحیه پرسشگری، امیدآفرینی، عدالت‌طلبی و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان، بزرگ‌ترین خدمت به فرهنگ انتظار است.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کردستان، آمادگی کامل دارد تا در قالب ارائه منابع آموزشی، برگزاری کارگاه‌ها و همکاری‌های علمی، دانشگاه فرهنگیان را در این مسیر مهم یاری رساند.

پرسش و پاسخ و جمع‌بندی

در پایان این نشست که با اداره ریاست دانشگاه و جمعی از اساتید همراه بود، دانشجویان به طرح پرسش‌های خود در زمینه‌های مختلف مهدوی از جمله شبهات رایج، نقش زن در عصر انتظار و راهکارهای کاربردی کردن این مفاهیم در محیط آموزشی پرداختند که حجت‌الاسلام سادات به تفصیل به آنها پاسخ گفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا