آیات مهدوی

آیات مهدوی – آیه ۱۰ سوره فتح

إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً

موضوع: بیعت با امام زمان (عج)

«همانا کسانى که با تو بیعت مى‏کنند، در واقع با خدا بیعت مى‏کنند. دست خداوند، بالاى دست آن­هاست. پس هرکس پیمان­شکنى کند، به زیان خود پیمان مى‏شکند و هرکس به آن­چه با خداوند عهد بسته، وفا کند، خداوند به زودى پاداش بزرگى به او خواهد داد.»

نکته ‏ها:

  1. «بیعت» به معناى پیمان و تعهد است. کسى که با دیگرى بیعت مى‏کند، گویا مال و جان خود را براى اهداف او در معرض بیع و فروش قرار مى‏دهد. چنان­که جابر بن عبدالله انصارى مى‏گوید: «ما در روز بیعت رضوان، زیر درخت، با پیامبر اکرم برای جان­بازى و عدم فرار در جنگ­ها بیعت بستیم».
  2. براى بیان لطف خدا نسبت به وفاداران، در این آیه دو تعبیر آمده است: یکى یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ و دیگرى أَجْراً عَظِیماً؛ ولى براى بیان قهر خدا نسبت به پیمان­شکنان، یک تعبیر آمده است: یَنْکُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ
  3. بیعت گرفتن از مردم، منافاتى با توحید و توکل ندارد. یُبایِعُونَکَ
  4. عمل و تصمیم پیامبر، همان اراده و خواست خداوند است. پیامبر به چیزی جز اراده الهى اقدام نمى‏کند. الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ
  5. بیعت با پیامبر، بیعت با خداست. یُبایِعُونَکَ … یُبایِعُونَ اللَّهَ‏
  6. رهبر مسلمانان باید در شرایط بحرانى بر وفادارى مردم اطمینان حاصل کند و از آنان مجدداً پیمان بگیرد.
  7. حمایت رهبرى الهى، حمایت خداوند را در پى دارد. یُبایِعُونَکَ… یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ‏
  8. خداوند به حمایت کسى نیازى ندارد؛ پس باید از پیمان­شکنى پرهیز کرد. زیرا با خدایى طرف هستیم که فوق قدرت‏هاست. یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ
  9. پیمان شکنى، خودشکنى است. فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ
  10. عاقبت خوبان و بدان را براى مردم بیان کنید تا با مقایسه سرنوشت آنها راه خود را انتخاب کنند. فَمَنْ نَکَثَ… وَ مَنْ أَوْفى‏…
  11. گرچه پاى­بندى به هر تعهد و قول و قرارى که خلاف شرع و قانون نباشد، لازم است و در روایات شیعه و سنى، عمل به تعهدات نشانه دین­دارى عرفی شده (لا دین لمن لا عهد له)، اما وفاى به چند عهد، از اهمیت بیش­تری برخوردار است:

ـ عهدى که خداوند از طریق فطرت یا انبیا با انسان بسته است: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی‏ آدَم‏

ـ عهدى که انسان با خدا مى‏بندد: مَنْ عاهَدَ اللَّه‏

ـ عهدى که انسان با دیگران مى‏بندد: وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا

ـ عهد رهبر الهى با امت و بالعکس: الَّذینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُم‏

  1. حضرت رسول در روز غدیر علاوه بر حضرت علی برای یازده امام بعدی: از جمله حضرت مهدی۴ نیز از مردم بیعت گرفت و فرمود: «فَأُمِرْتُ أَنْ‏ آخُذَ الْبَیْعَهَ مِنْکُمْ وَ الصَّفْقَهَ لَکُمْ بِقَبُولِ مَا جِئْتُ بِهِ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ مِنْ بَعْدِهِ الَّذِینَ هُمْ مِنِّی وَ مِنْهُ أَئِمَّهٌ قَائِمَهٌ مِنْهُمُ الْمَهْدِیُّ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ الَّذِی یَقْضِی بِالْحَق‏؛ از طرف خداوند مأمور شده‏ام که از شما براى على بن ابى­طالب و امامان پس از او: که از نسل من و علی هستند، از شما بیعت بگیرم. آنان تا روز قیامت، امام و پیشوا خواهند بود و مهدى امت من که به حق داورى مى‏کند، از آنان است».
  2. بیعت با امام، نصب امام به امامت نیست؛ تأکید بر وفاداری با امام است.
  3. یکی از دعاهایی که در آن بر مسأله بیعت با امام زمان تأکید شده، دعاى عهد است. آن­جا که می­خوانیم: «اللهم انی اجدد له فی صبیحه یومی هذا عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَهً؛ خدایا من در صبح این روز با امامم تجدید عهد و عقد و بیعت می‌کنم». گاهى وقت‏ها ما دعاى عهد را مى‏خوانیم، در حالی­که به مضامین آن توجه نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم عهد و عقد و بیعت به یک معناست؛ در حالی­که این گونه نیست.

«تجدید عهد» یعنى من با حضرت مهدى دوباره تعهد می­بندم. «تجدید عقد» یعنى من دوباره با امام زمان گره می­خورم و تعهدم را محکم می­کنم، چون عقد یعنى گره. «تجدید بیعت» یعنى من با حضرت مهدى دوباره بیعت می­کنم و به او سر می­سپارم.

بنابراین، اول باید با امام زمان تعهد ببندیم؛ بعد تعهدمان را محکم کنیم و بعد با او بیعت نماییم. مثل این­که ابتدا باید دیوارهای ساختمانی را با آجر ساخت، سپس دیوارهایش را گچ و خاک ‌کشید و در آخر سفیدکارى کرد.

  1. رسول خدا فرمود: «خداى عزّوجلّ در روز قیامت با سه کس سخن نخواهد گفت و نگاهشان نخواهد کرد و لیاقتشان نخواهد بخشید و آنان را به شکنجه‏اى دردناک گرفتار خواهد کرد. اول، مردى که به خاطر دنیا با امامى بیعت کند، پس هرگاه خواسته‏اش را از دنیا به او بدهد، به بیعتش وفادار بماند، وگرنه دست از بیعت بر­دارد و…».
  2. ما باید به حضرت مهدى وفادار باشیم. یکی از نشانه­ های وفاداری، عمل به فرمایشات ایشان است. ایشان فرموده است: «در زمان غیبت من، در حوادثی که برای شما پیش می‌آید، به مجتهدان و علمای دین مراجعه کنید». بنابراین باید چنین کسى را که عادل و بى‏هوس است، شناسایی کنیم و دستمان را در دستش بگذاریم و مطیع او باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا