آیات مهدوی – آیه ۵۵ سوره نور
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ
موضوع: غدیر و مهدویت
«خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد؛ همانگونه که کسانى پیش از ایشان را جانشین کرد، و قطعاً دینى را که خداوند براى آنان پسندیده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترسشان امنیت را جایگزین کند، تا [تنها] مرا بپرستند و چیزى را براى من شریک نگیرند، و هر کس بعد از این کفر ورزد، پس آنان همان فاسقاناند.»
نکته ها:
- در روایات بسیارى از امام سجاد و امام باقر و امام صادق: مىخوانیم که مصداق کامل این آیه، حکومت جهانى حضرت مهدى است و خداوند وعده داده است که در آن روز، اهل ایمان بر جهان حکومت کنند.
- در قرآن، بارها به حکومت نهایى صالحان تصریح شده است؛ از جمله آنکه سه مرتبه فرمود: لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ «اسلام بر همه ادیان پیروز خواهد شد» و نیز در جاى دیگرى فرمود: أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ «بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد» و در جاى دیگر مىخوانیم: وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ
- اسلام، دین آینده جهان است. آینده تاریخ به سود مؤمنان و با شکست سلطه کافران رقم خواهد خورد. وَعَدَ اللَّهُ … لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ
- به مؤمنان امید دهید تا فشار و سختىها، آنها را مأیوس نکند. وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا
- کلید و رمز لیاقت یافتن برای به دست گرفتن حکومت گسترده حق، ایمان و عمل صالح است. الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
- دین از سیاست جدا نیست؛ بلکه سیاست و حکومت براى حفظ دین است. لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ … یَعْبُدُونَنِی
- براى باور کردن مردم، بیان نمونههایى از تحقق وعدههای الهی در تاریخ گذشته مفید است. کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ
- پیروزى نهایى اهل حق، یک سنت الهى است. کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ
- هدف از حکومت اهل ایمان، استقرار دین الهى در زمین و رسیدن به توحید و امنیت کامل است. لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ… لَیُبَدِّلَنَّهُم… لا یُشْرِکُونَ
- دست خدا را در تحولات تاریخ ببینیم. وَعَدَ اللَّهُ … لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ… لَیُبَدِّلَنَّهُمْ
- دین اسلام، تنها دین مورد رضایت الهى است. دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ
- امنیت واقعى در سایه حکومت دین است. وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً
- امنیت در جامعه اسلامى، شرایط مناسبى را براى عبادت فراهم مىسازد. أَمْناً یَعْبُدُونَنِی
- هدف نهایى وعدههاى الهى، عبادت خالصانه خداوند است. یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً
- عبادت خدا، زمانى کامل است که هیچگونه شرکى در کنار آن نباشد. یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ
- در زمان حکومت صالحان نیز گروهى انحراف خواهند داشت. وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِک
- پیامبر اکرم۶ در مسیر برگشت از آخرین سفر حج خود، در منطقه غدیرخم به فرمان خداوند حضرت على را به جانشینی خود اعلام کرد. در آن روز (هجدهم ذىالحجه) این آیه نازل شد: رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً «امروز من اسلام را به عنوان دین کامل براى شما پسندیدم». در این آیه نیز خداوند پیروزی آن دینى را که پسندیده، وعده داده است: دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ بنابراین اسلامى که جهان را خواهد گرفت، اسلام غدیرخم است.
- امت بیامام، کشتی بیناخداست؛ شب بیچراغ است. اگر رهبری الهی نباشد، استعدادها شکوفا نمیشود. در کنار پیشرفت امروز دنیا، فساد و جنایات نیز پیشرفت کرده است؛ یعنی بال علم و تکنولوژی حرکت میکند، ولی بال معنویت شکسته است و این است سیمای انسان بدون رهبری الهی در جهان.
خیلی تعجب است از کسانی که میگویند پیامبر اکرم۶ از دنیا رفت و کسی را تعیین نکرد! مگر در تاریخ نمیخوانیم که هرگاه قبیلهای مسلمان میشد، پیامبر فوراً برای آنان حاکم تعیین میفرمود؟ یا هرگاه لشگری اعزام میکرد، برای آنان فرمانده تعیین میکرد؟ یا همین که به مدینه هجرت نمود، در مکه برای خود جانشینی گمارد؟
- پیامبر اکرم در خطبه غدیر به نام حضرت مهدی نیز تصریح کرده و فرمودند: «معاشر الناس! أنا نبی و علی وصیی، ألا إن خاتمه الأئمه منا القائم المهدی ای مردم! من پیامبرم و علی وصی من است. آگاه باشید که خاتم امامان، قائم و مهدی از خاندان ماست».
غدیر، تداوم خط رسالت تا روز ظهور حضرت مهدی و تحقق وعدههای مکرر خداوند برای جهانی شدن اسلام است. غدیر یعنی بیعت با امامی که حکومت او، وسیلهای برای برقراری عدالت اجتماعی است.
غدیر یک روز نیست؛ یک تاریخ است، یک نوع عقیده و فکر است و ضامن اجرای احکام خداست. غدیر، افشاندن بذر ولایت در دل امت و نشان دادن خورشید است. غدیر، گذاشتن دست انسان در دست ولیّ خدا و امام معصوم و بیمه شدن در برابر
طاغوتهاست.
غدیر تداوم رسالت است. همانگونه که انسان نیاز به پیامبر دارد و پیامبر را خدا تعیین میکند، بعد از پیامبر نیز انسان به امام نیاز دارد و امام را نیز خدا تعیین میکند. زیرا انسان همان انسان است و نیاز به رهبری الهی در همه زمانها و مکانها وجود دارد.
- خداوند در غدیرخم فرمود: وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً «امروز راضى هستم که اسلام، دین شما باشد». در غدیرخم، نعمت، تمام و على به رهبرى منصوب شد. در این آیه هم درباره حکومت امام زمان مىفرماید: وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِى ارْتَضى لَهُمْ یکبار در غدیر فرمود: رَضیتُ و اینجا مىفرماید: ارْتَضى ریشه لغوى این دو کلمه، یکى است و این معنا را میرساند که دین غدیر و دین زمان حکومت حضرت مهدى مورد رضایت خداوند است.