آیات مهدوی – آیه ۳۷ سوره اسرا
وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً
موضوع: حضرت مهدی (عج) و انتقام از قاتلان امام حسین (ع)
«و کسى را که خداوند [قتل او را] حرام کرده است نکشید، مگر به حق. و هر کس مظلوم کشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلط [و اختیار دیه یا قصاص] قرار دادهایم، پس نباید در کشتن [و قصاص] زیادهروى کند؛ چراکه آن [ستمدیده به طور عادلانه] یارى و حمایت شده است.»
نکته ها:
- قتل نفس و آدمکشى از گناهان کبیره است. هر کس در غیر موضع حق، کسى را بکشد، گویا همه مردم را کشته است: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً و کیفر چنین کاری، ماندن در دوزخ برای همیشه است: مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِیها این کیفر، براى کسى که اسلحه بکشد و تهدید به قتل کند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود نیز ثابت است.
- در روایات، یکى از مصادیق «ولىّ» در آیه مورد نظر، حضرت مهدى بیان شده است؛ چراکه انتقام جدّ عزیزش، امام حسین را خواهد گرفت. امام محمد باقر در تفسیر آیه وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً… فرمود: «منظور این آیه، امام حسین میباشد؛ زیرا آن بزرگوار مظلومانه شهید شد و ما امامان خونخواه آن حضرت هستیم. هنگامى که قائم ما خاندان قیام کند، خون امام حسین را طلب خواهد کرد».
- وقتی امام زمان و یارانش قیام کنند، شعار انقلابشان این خواهد بود: «یا لثارات الحسین»، یعنى ما آمدهایم انتقام خونى که از امام حسین ریخته شد را بگیریم.
- امام زمان انتقام شهدا را مىگیرد. در دعاى ندبه مىگوییم: «این طالب بدم المقتول بکربلا» کجا هستى اى کسى که میآیى و انتقام خون امام حسین را میگیرى؟ حدیث داریم که خداوند مىفرماید: «وَ أَنْتَقِمُ بِهِ مِنْ أَعْدَائِى؛ من توسط حضرت مهدى از دشمنانم انتقام مىگیرم».
- حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حق قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدمکشى است و هم باعث جلوگیری از اسراف در قصاص میشود. جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً
- قرار دادن حق قصاص، براى حمایت از مظلوم است. جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً
- در قصاص باید خشم و غضب، مهار، و عدالت مراعات شود: فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ اسلام حتى براى انتقامگیری از متجاوزان به جان انسانها، عدالت را شرط دانسته است.
- خداوند در قرآن مجید خطاب به پیامبر میفرماید: وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعالَمین «ما تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم».
- خداوند پیامبر اسلام و دیگر پیامبران: را براى برخوردار ساختن انسانها از رحمت خود در دنیا و آخرت مبعوث کرد. اوصیا و جانشینان پیامبر نیز ادامه دهنده راه آن حضرت هستند.
امام دوازدهم، حضرت مهدى نیز جلوهاى از رحمت گسترده پروردگار براى همه انسانها، به ویژه براى شیعیان و معتقدانش است. در زیارت آلیاسین ـ که از زیارتهاى امام زمان میباشد ـ ایشان را «الرحمه الواسعه» میخوانیم و میگوییم: «سلام بر تو، اى رحمت گسترده پروردگار».
- در حدیثى از جابر، صحابى پیامبر۴، از امام زمان۴ با عنوان «رحمهٌ للعالمین» یاد شده است. آن امام، ذخیره خداوند براى آینده جهان و واسطه لطف و رحمت او در زمین است. خود ایشان در نامهاى خطاب به یکى از نمایندگان خاص خود در زمان غیبت صغرى فرمود: «من موجب امان و آرامش اهل زمین هستم» و در جای دیگری فرمود: «وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُم؛ ما لحظهاى شما را فراموش نمىکنیم».
آرى! امام زمان جلوه مهر و لطف خداوند بر اهل زمین است و اگر شمشیرکشیدن و جنگی نیز وجود خواهد داشت، در برابر ستمگران و مستکبرانى خواهد بود که مانع بارش رحمت الهى بر مردم هستند.
- شمشیر امام زمان برای کسانى کشیده خواهد شد که جز منطق زور، چیز دیگرى نمیفهمند؛ مثل اسرائیلىهاى امروز. آیا این صهیونیسم قابل نصیحت است؟! آیا سازمان ملل مىتواند مهارش کند؟! آیا آمریکا مىتواند کنترلش کند؟! اصلاً چه قدرتى مىتواند اسرائیل را سرجایش بنشاند؟ اسرائیل جز منطق زور چیزى نمیفهمد، وگرنه امام زمان سر تا پا مهر است.
- در روایت آمده است که امام زمان با شمشیر قیام میکند: «یَخْرُجُ بِالسَّیْف» شمشیر یا رمز و نماد خاصی است یا به معنی جنگ عادلانه است؛ چراکه جنگ با غیر شمشیر، عادلانه نیست. در جنگهای امروز با بمباران، یک شهر را زیر و رو مىکنند و آثار بمباران حتی برای نسلهای بعد هم میماند. مثلاً در ژاپن بعد از ۵۰ سال هنوز هم آثار بمباران شیمیایی در مردم هست. نسل چهارم و نسل پنجم چه گناهى کردهاند؟
جنگ حقیقى، جنگ با شمشیر است. این جنگهاى مدرن، همهاش وحشىگرى است. در این جنگها هیچ انسانیتی مطرح نیست. تعجبآور است که چرا اسم اینکارها را تمدن گذاشتهاند. حقیقتاً که وحشىگرى در هیچ زمانی، از زمان ما بیشتر نبوده است. صد رحمت به زمان جاهلیت! در زمان جاهلیت نسلکشى نبود. جنگ واقعى، جنگ تنبهتن است. مراد از اینکه امام زمان با شمشیر ظهور مىکند، این است که ایشان با عقل و شناخت و انصاف خواهند جنگید.