آیات مهدوی – آیه ۳۲ و ۳۳ سوره توبه
یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ
موضوع: اسلام دین واحد جهانی خواهد شد
امام کاظم علیه السلام میفرماید: «خداوند، هنگام قیام حضرت قائم دین حق را بر همه دین ها غالب میگرداند».
از امام حسین علیه السلام نیز در این باره نقل شده است:
از ما (اهل بیت) دوازده مهدی خواهد بود، اولین آنان امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه السلام و آخرین آنان نهمین فرزندم میباشد. او امامی است که حق را به پای میدارد، خداوند به واسطه او زمین را پس از مردنش زنده میگرداند و دین حق را به دست او بر همه دینها غالب میگرداند، گرچه مشرکان از آن ناخشنود باشند. برای او غیبتی است که برخی در این زمان از دین بر میگردند و برخی بر دین ثابت قدم میمانند، پس مورد آزار و اذیت قرار میگیرند و به آنها گفته میشود: اگر راست میگویید این وعده کی محقق میشود، بدانید کسی که در این دوران بر اذیتها و تکذیبها صبر کند، همانند رزمنده در راه خدا در رکاب رسول خداست.
نکتهها
- دشمنان حق، پیوسته در پی از بین بردن حق تلاش و کوشش میکنند:(یُریدُونَ…).
- از شیوه های مهم تلاش دشمن در جهت نابودی حق، شیوه جنگ نرم و تمسک به نیرنگ و فریب و دَجَل و دروغ است. او دو هدف عمده را دنبال میکند:
- باطل جلوه دادن حق: آنچنان که علمای دنیازده یهود در برابر بعثت خاتم الانبیاءs همین راه را پیمودند.
- باطل(خود) را حق جلوه دادن
- در برابر اراده دشمن، خدا اراده کرده است تا این نوری را که دشمنان در پی خاموش کردن آن هستند تا به آخر برساند«وَ یَأْبَی اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون». و اما بخش اول آیه ۳۳، به «بعثت» ختمی مرتبت(أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ) و بخش دوم به «ظهور» ناظر است: (لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه).
- بر اساس سنت الهی، مردم در بعثت و ارسال رسول نقشی ندارند، چه بخواهند و چه نخواهند؛اما درباره ظهور، سنت الهی متفاوت است، زیرا که در برنامه اقامه قسط، سنت «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» حاکم است و إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم.
- با این آیه میتوان درباره وجود این موعود و به عبارت دیگر بر «موعود موجود» نیز استدلال کرد.
از کسانی که به وجود ایشان باور ندارند، میپرسیم حضرت مهدی که به اعتقاد شما هر وقت خداوند بخواهد به دنیا میآید و در وقت مقرر، ظهور میکند این «دین حق» را از کجا به دست میآورد؟! زیرا برای تحقق عدالت جهانی قطعاً لازم است همان دین جامعی که بر رسول نازل شده است را باید عیناً بدون کاستی در دست داشته باشد.
اگر بخواهد آن را از خداوند بگیرد لازمه آن نقض ختم نبوت است و اگر بخواهد آن را از امت اسلام بگیرد، کدام قرائتِ از اسلام را از چه مذهبی بگیرد؟! چه کسی میتواند ادعا کند که تمام دین، ظاهر و باطن آن و احکام الله واقعی در همه موضوعات نزد اوست؟!
یگانه مذهبی که برای این سؤال، پاسخ قاطع و مناسب دارد، شیعه امامیه است که در پرتوی عقیده لزوم وجود «حجت حیّ» در هر زمان و به عبارت دیگر خالی نبودن زمین از حجت تا دامنه قیامت، پاسخ کامل به این سؤال داده است و معتقد است هر آنچه بر رسول خداsنازل شده است، به حکم الهی از وصیی به وصی دیگر به ارث رسیده و هم اکنون نزد آخرین وصی و جانشین ایشان خاتم اوصیاء بقیه الله الاعظم میباشد و یکی از آثار و برکات وجودی امام، حفظ این علوم و اسرار الهی است تا پس از ظهور در اختیار بشریت قرار گیرد.
امام باقر علیه السلام میفرماید:
(مردم) آبِ کم را میمکند و رود خروشان را رها کردهاند».پرسیدند: رود خروشان چیست؟ امام فرمود: «رسول خدا و علمی که خدای بزرگ به او عطا نمود، خداوند متعال همه سنتهای پیامبران را از حضرت آدم تا خود حضرت محمدs برای ایشان جمع کرد».پرسیدند: این سنتها چیست؟ امام فرمود: «همه علم پیامبران و رسول خدا همه این علوم را به حضرت علی منتقل نمود.