فاضل: آشنایی زدایی از ذهن مخاطب بهترین شیوه انتقال مفاهیم مهدوی به وی می باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، رقیه فاضل در گفتگو با روابط عمومی بنیاد بیان کرد آشنایی زدایی از ذهن مخاطب بهترین شیوه انتقال مفاهیم مهدوی به مخاطب میباشد.
رقیه فاضل در ابتدای سخن شعری از سلمان هراتی قرائت کرد با نام آفتاب صمیمی، وی هدف خود را از خوانش این شعر نو، آشنایی زدایی در ذهن مخاطب عنوان کرد.
وی افزود: آشنایی زدایی یک تکنیک است و باعث میشود چیزی را که داریم و نمیبینیم یا نمیخواهیم ببینیم بهتر لمس و درک کنیم.
فاضل با اشاره به شبهه ای که در ذهن بعضی از نوجوانان است که چرا امام زمان(عج) از ما فارغ است استفاده از این تکنیک را برای رفع این شبهه خیلی موثر دانست.
وی این شعر را یک بیانیه اعتراضی علیه کسانی که حضرت حجت(عج) را مدل دور از دسترس عنوان میکنند نامید.
فاضل گفت: متاسفانه معزلی در انتقال معارف مهدویت وجود دارد و آن چهارچوبی است که ما در ذهن داریم و میخواهیم با این چهار چوب منتقل کنیم و بعد میگوییم چرا نوجوان نمیفهمد.
در صورتی که نوجوان امروز روحیه اعتراضی و مردمی دارد و باید با همین شیوه او را اغنا کرد. مثل مدلی که شعرهای رپ دارند.
فاضل اضافه کرد: این برداشت اعتراضی نوجوان به دین و انقلاب یک دلیلش این است که ما خودمان واقعا آن را نشناخته ایم تا بتوانیم آن را خوب بشناسانیم. وقتی بیانیه گام دوم انقلاب را برای جوان باز میکنی متعجب میشود.
وی سخن رهبری که میفرمایند: انقلاب اسلامی زنده است را به این تعبیر کرد که اگر به نوجوان بگویی موجود زنده دو سناریو دارد یا رشد میکند و یا میمیرد و این به دست تو محقق خواهد شد، جوان را منقلب میکند.
وی با اشاره به هفت دستاوردی که در بیانیه گام دوم آمده یاد آور شد: رهبر انقلاب هفت مورد را هم به عنوان کم کاری در این بیانیه گوشزد فرمودهاند یعنی در جایگاه رهبر دارند نقد میکنند.
فاضل گفت: اشتباه مربیان در ارتباط با نوجوان این است که چون جوان لاکچری پسند و صورتی پسند است ما همانها را به او ارائه کردهایم اما اگر صادقانه با او صحبت کنیم دیگر معترض نیست بلکه، جوان سازنده است.
وی دو نکته را در تربیت متربی اصل و مهم دانست: علم و انصاف. اگر مربی علم داشته باشد دغدغه نوجوان را میفهمد و حل میکند.
و با رعایت انصاف در گفتارش اعتماد او را جلب میکند.
وی اضافه کرد: نوجوان وقتی ببیند ما هم راجع به بعضی کارها انتقاد داریم نکات تربیتی را میپذیرد.؛باید به نوجوان تفهیم کرد که بعضی علتها دست ساختار نیست بلکه دست افراد است و از طرف دیگر اگر جایی کار خوبی انجام شده باید گفته شود.