اخبارخراسان رضویگفتگوها

مصاحبه با مسئول آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، در مصاحبه هایی با نخبگان و مسئولان در راستای چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، اکبری مسئول آموزش خواهران مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و استاد حوزه و دانشگاه، به چند سوال در زمینه دولت تراز انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی و نقش آفرینی مردم، پاسخ داده است.

اکبری که دکترای علوم قرآنی و متون اسلامی دارد و کارشناس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی نیز هست، در زمینه راهبردهای دولت تراز انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان مهدویت، بیان داشت: دولتی می تواند در جهت تحقق آرمان های امام راحل و منویات رهبری قدم بردارد، که مجری سیاست کلان گفتمان انقلاب اسلامی باشد. چنین دولتی از لحاظ سیاست داخلی و خارجی لازم است راهبردهای مشخصی داشته باشد.

وی اظهار کرد: راهبرد کلی چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی که لازم است دولت به آن توجه داشته باشد، حرکت در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و در واقع تمدن اسلامی است. این راهبرد کلی باید به عنوان هدف نهایی و خط مشی اساسی دنبال شود و دولت براساس آن، راهبردهای داخلی و خارجی را تدوین و اجرا نماید.

اکبری افزود: در زمینه سیاست داخلی، راهبرد کلان دولت باید تلاش جدی در جهت ساخت ایران قوی، ایران مستقل در همه ابعاد فرهنگی، علمی، اقتصادی، دینی و همه ی ابعادی که منجر به قوی شدن ایران می شود، باشد. در این راستا راهبرد، تلاش در جهت حفظ انسجام ملی و هدایت جامعه به دینداری آگاهانه است. دینداری آگاهانه یعنی دولت باید از همه ی ابزار، امکانات و اختیارات مادی و معنوی خودش در جهت حفظ و پیشرفت میراث انقلاب اسلامی؛ که همانا دینداری آگاهانه است؛ استفاده کند و مردم را به زیست مؤمنانه سوق دهد. این دو راهبرد در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی ضروری ست.

اکبری سیاست خارجی را اینگونه تبیین کرد: در زمینه سیاست خارجی یک راهبرد ایجابی لازم است و یک راهبرد سلبی.

راهبرد ایجابی، گسترش گفتمان انقلاب اسلامی و صدور آن به دنیاست. دولت با اتکاء به گفتمان مردم سالاری دینی و قطع امید از بیگانگان و استفاده از فرصت های بی بدیلی که برآمده از تهدیدات نظام سلطه در این ۴ دهه ی عمر انقلاب و حاصل سرمایه گذاری بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه های انسانی یعنی شهدا است.

وی اضافه کرد: می شود توان انقلابی و علمی ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشید. نه تنها از پیش پا افتاده ترین و مدرن ترین ابزار می توانیم نجات پیدا کنیم و رها شویم، بلکه براساس اصل قرآنی« لم یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» و در واقع با تکیه بر وعده الهی «ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم»؛ با اعتماد به اصول مسلم قرآنی برای مؤمنین؛ دولت موظف است انقلاب اسلامی را صادر کند و الگوی همه ی مستضعفین عالم باشد.

از جهت سلبی هم راهبرد اصلی دولت باید اجرای دیپلماسی قدرت و عدم صدور هرگونه پالس ضعف در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم باشد زیرا که صهیونیسم جهانی و آمریکای جنایت کار، اصلی ترین موانع دینداری مردم شناخته می شوند.

اکبری کارشناس بنیاد استان ادامه می دهد: همانطور که رهبر حکیم انقلاب به عنوان ولایت مطلقه فقیه، خط مشی سیاسی انقلاب را بارها ترسیم کرده اند، هرگونه کنش سلطه گری، مداخله گری و دست درازی کفار و مشرکین در منطقه و دنیا لازم است با جدی ترین پاسخ ها در جهت تنبیه آمریکا و اخراج از منطقه و انزوای استکبار در جهان، مواجه شود. در نهایت با این راهبردهای کلی، زمینه سازی در جهت پذیرش مردم برای حکومت عدل جهانی، فراهم خواهد شد.

وی همچنین به پرسش نقش مردم در دولت تراز انقلاب اسلامی و مهدویت، در راستای چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی پاسخ داده است.

مسئول آموزش حوزه علمیه خواهران استان بیان می کند: در رابطه با نقش مردم در دولت تراز انقلاب اسلامی لازم است به یک نکته اساسی توجه کنیم، اینکه خداوند متعال در قرآن به عنوان یکی از ارکان و عناصر اساسی تغییر تاریخ و جامعه، مردم را معرفی کرده است و می فرماید: «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» اراده خداوند متعال بر این است که تغییرات براساس تغییرات درونی و بیرونی خود مردم اتفاق بیافتد. بر همین اساس، امام راحل ره، مردم مومنی را که تغییر درونی در آن ها اتفاق افتاده بود، به سرایت دینداریشان به جامعه، برانگیختند و فرمودند: «قُلۡ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِوَٰحِدَهٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثۡنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ». مردم علاوه بر اینکه در دل دیندار هستند، دینداری خودشان را به جامعه تسری می دهند و این نقش بی بدیل مردم بود که به ندای رهبر و امامشان لبیک گفتند و انقلاب اسلامی ایران را رقم زدند.

وی افزود: گفتمان مردم سالاری دینی که از گفتمان های اساسی انقلاب اسلامی است، در مقابله ی آشکار با نظام های طاغوت دنیاست که دارای نظام سلطه گری و سلطه پذیری هستند. بنابراین اولین گام در تغییر تاریخ و حکومت مستضعفین، طرح گفتمان حکومت مردم سالاری دینی است و این بدین معناست که مردم می توانند اداره و کنترل جامعه را در حوزه سیاسی، با انتخاب خود و با نقش آفرینی در ارکان حکومت، ارکان سیاست گزاری حکومت، ارکان اجرایی حکومت، مطابق با مطالبه ی ارزش های دینی و مذهبی، حکومت را مجاب کنند به سیاست گزاری و اجرای سیاست ها بر اساس خط مشی انقلاب اسلامی و دین الهی.

اکبری ادامه داد: مردم تصمیم ساز هستند برای تصمیم گیران. لذا این نقشی است که مردم نسبت به دولت دارند و اگر مردم بخواهند دولت براساس خط مشی انقلاب و منویات امام راحل ره حرکت کند، مستلزم این است که اراده ی خود را براساس ارزش های الهی، به دولت بفهمانند و برسانند. به تعبیر رهبر انقلاب، در موقعیت حساسی قرار داریم و درواقع یک پیچ تاریخی است. این پیچ می تواند زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشد به شرط اینکه مردم از مطالبه حکومت عدل جهانی که امروز به پرچم داری رهبر انقلاب است و جمهوری اسلامی ایران در میدان مبارزه، در میدان مقاومت مقابل صهیونیسم جنایت کار و آمریکای خونخوار پرچم دار است، دست برندارد.

اکبری در این گفتگو، در موضوع اجلاس سراسری «انقلاب اسلامی و مهدویت» خاطرنشان می کند: براساس خط مشی دینی، مذهبی و ایمانی منطبق بر آموزه های قرآنی، براساس آیه «اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه»، با تکیه بر آیات سلطه ناپذیری مسلمین از کفار در سیاست های خارجی و داخلی و همینطور بر طبق فرامین الهی نسبت به حفظ حدود و ارزش های اسلامی، مردم می توانند برای دولت و مجلس تصمیم سازی کنند. رهبری فرمودند که حوادث کشور ما در کشورهای قیام کرده، به شدت دارای تاثیر هستند.

اگر مردم بخواهند دولت، مجلس و ارکان خرد دیگری که ذیل دولت و مجلس تعریف می شوند، براساس خط مشی انقلاب اسلامی حرکت می کنند و نهایتا آن چیزی که قرار است صادر شود به کشورهای دیگر و تاثیرگذار در حوادث کشورهای دیگر باشد، یک تاثیرگذاری مثبت و مبنای استحکام مستضعفین دیگر کشورها خواهد بود. بنابراین وظیفه مردم است که با همه ی توان در جهت پیشرفت عدالت، نشاط و امید در جامعه حرکت کنند و گفتمان ظلم ستیزی و استقلال انقلاب اسلامی و سلطه ناپذیری از کفار را که گفتمان قران کریم و سیره ی عملی اهل بیت علیه السلام است، از دولت مطالبه کنند و زمینه ساز تصمیم سازی ها که محور ایجاد این گفتمان است، باشند.

همچنین این استاد حوزه و دانشگاه، به شرح «نقش دولت تراز انقلاب اسلامی در تحقق تمدن نوین» پرداخته است.

اکبری گفت: در رابطه با نقش دولت تراز اسلامی در تحقق تمدن نوین، لازم است توجه داشته باشیم که دولت برخواسته از انقلاب اسلامی است. یعنی ریشه های انقلابی اسلامی در دولت وجود دارد. بنابراین نگاه توحیدی امام خمینی(ره) و ریل گذاری توحیدی و شجاعانه مقام معظم رهبری از یک طرف و از طرف دیگر، نگاه کلان و چشم انداز بلندی که حضرت آقا در رابطه با صدور انقلاب اسلامی به جهان دارند، باید در دولت اسلامی تبلور جدی داشته باشد. بنابراین دولت باید به شدت دقت کند که تمام کارگزاران؛ از کارگزاران کلان تا کارگزاران خرد؛ به نظام و به آرمان های انقلاب اسلامی و در واقع به اهداف و فلسفه انقلاب اسلامی، هم آگاه باشند و هم دغدغه آن را داشته باشند.

وی در ادامه افزود: چند شاخصه در رابطه با این نقش آفرینی برای اینکه تاثیر داشته باشد دولت در تمدن انقلاب اسلامی، باید وجود داشته باشد. یکی از این شاخصه ها که مهمترین شاخصه است در تحقق تمدن اسلامی، آشنایی با تمدن اسلامی و نگاه کلان و تمدنی است. با توجه به اینکه تمدن ها پیچیدگی خاص خودشان را دارند، در بازه زمانی طولانی محقق می شوند. زحمات فراوانی باید کشیده شود تا یک تمدنی شکل بگیرد. نگاه تمدنی یعنی نگاه بلندمدت که این نگاه بلند مدت باعث شود زیرساخت های لازم ایجاد شوند. بنابراین با این فکر که در دوره کوتاه مدت یک دولتی؛ دوره چهار ساله یا عمدتا هشت ساله؛ کار کوتاه مدتی انجام شود و عده ای به لذت زود گذری برسند و دولت را دولت موفقی بدانند، کافی نیست. اگرچه که در کوتاه مدت باید بسیاری از مسائل حل شود و قابل حل هم هست اما برای ساختن تمدن آن هم تمدن اسلامی، زیرساخت های اساسی باید تولید شود که این وظیفه دولت است. یعنی نگاه تک تک افراد دولت در حیطه مسئولیت و وزارت خود به افق های دوردست و به قله ای که از طرف رهبر انقلاب ترسیم شده، برنامه ریزی برای آن قله و رسیدن به آن قله باشد. برنامه ریزی که آینده ساز باشد و همسو با آینده ای که حضرت آقا ترسیم کرده اند یعنی صدور انقلاب و صدور اسلام به کل جهان. «لیظهره علی الدین کله». این تمدن است که می تواند تمدن جهانی شود و سزاوار است تمدن جهانی شود و می تواند زمینه ساز ظهور امام عصر باشد.

مسئول آموزش حوزه علمیه خواهران؛ در موضوع نقش دولت تراز انقلاب اسلامی در تحقق تمدن نوین به این نکته اشاره می کند که در مسئله ی نگاه کلان و تمدنی، بحث آینده پژوهی و آینده شناسی مطرح است. دولت و افراد دولت باید نسبت به آینده فرهنگ، آینده اقتصاد، نسبت به آینده تمام مسائلی که مسئولیت دارند، آگاهی کامل داشته باشند. در این راستا باید از متخصصین و نخبگان آینده پژوه استفاده کنند. حضرت امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: « اِستَدِلَّ على ما لَم یَکُن بما قَد کانَ» نسبت به آینده با استفاده از گذشته ها استدلال کن. این از ارکان آینده پژوهی هست یعنی برای اطلاع از روند حاکم بر آینده، نیازمند این هستیم که تاریخ گذشته را بدانیم نسبت به وظیفه ای که بر عهده داریم.

نکته بعدی برنامه ریزی بلند مدت است. یعنی علاوه بر اینکه لازم است برنامه ریزی کوتاه مدت برای رفاه مردم، برای آسایش مردم از جهت اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی شکل بگیرد، اما برای عملیات تمدنی لازم است یک نگاه و برنامه ریزی بلند مدت انجام شود که دقیقا با پرداختن به زیرساخت ها محقق می شود. بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما مشکل زیرساختی است. حتی مسائل فرهنگی، مسائلی که ما امروز دغدغه داریم نسبت به تولید نسل، نسبت به بحث مثلا حجاب و عفاف، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، این ها زیرساخت لازم دارند و این زیرساخت ها یک برنامه بلند مدت می طلبد. یعنی برای انجام یک بحث فرهنگی، یک مسئله آموزش و پرورش، برای پرداختن به مسئله فرهنگ، برای پرداختن به مسئله کاهش طلاق، برای پرداختن به مسئله افزایش یا رواج سنت ازدواج، زیرساخت های مهمی لازم هست و تمام وزارتخانه ها و ارکان دولت به منزله تکه های پازلی هستند که لازم است با کار تشکیلاتی به کمک ساخت آن فرهنگ تمدنی بیایند. به عنوان مثال در مسائل فرهنگی نمی شود انتظار داشت یک مسئله فرهنگی جا بیافتد در جامعه بدون کمک صدا و سیما، بدون کمک اقتصاد و دیدن مسائل اقتصادی که حول آن مسئله وجود دارد. بدون دیدن مسائل اجتماعی که ممکن است حول این مسئله پیش بیاید و زیرساخت های اجتماعی که لازم است ایجاد شود. بنابراین برنامه ریزی بلند مدت باید از شاخصه هایی باشه که دولت برای نقش آفرینی در تمدن اسلامی باید داشته باشد.

همچنین اکبری ادامه داد: نکته بعدی بحث کار تشکیلاتی است. اجزای دولت در واقع تکه هایی هستند که باید در کنار هم تکمیل کنند دولت اسلامی را و حکومت اسلامی را کمک کنند در اجرای دین خداوند متعال. یعنی وظیفه دولت اجرای قانون اساسی به ما هو قانون اساسی نیست، وظیفه دولت اجرای قانون اساسی به ما هو دین خداست و شرع است. یعنی وظیفه دولت اجرای فرامین الهی است در قالب قانون جمهوری اسلامی مصوب شده و به تصویب شورای نگهبان رسیده. بنابراین کار تشکیلاتی خیلی مهم است. یعنی وزارت اقتصاد، وزارت ورزش، وزارت جوانان، وزارت ارشاد، صدا و سیما، آموزش و پرورش، آموزش عالی و تمام وزارتخانه هایی که در دولت هستند، برای اینکه به آن نگاه تمدنی برسیم، باید با هم همسو باشند و برنامه واحدی داشته باشند که هر کدام از وزارت ها یک تکه از این برنامه را انجام دهد. دقیقا مانند ساختمانی که هر کدام از این وزارت خانه ها به منزله آجرهای این ساختمان هستند. بدون کار تشکیلاتی در دولت، امکان ایجاد تمدن اسلامی نخواهد بود بلکه مثل ساختمانی است که بعضی آجرهایش به هم ریخته است. مثل نقاشی است که به شکل کاریکاتور درآمده. یک وزارتخانه بیش از اندازه کاری را انجام دهد، یک وزارتخانه کم کاری کند و نیز به دلیل اینکه مردم به واقعیت خودشان دیده نمی شوند، جامعه به واقعیت خودش دیده نمی شود، جامعه کاریکاتوری تحویل ما میدهد.

وی افزود: نکته بعدی که بسیار در بیانات حضرت آقا شنیده شده، نگاه روشن به آینده است. جلوگیری از یاس و ناامیدی نسبت به آینده، تاریک نشان ندادن حال و آینده است. نگاه حضرت آقا یک نگاه و اشراف کاملی است به مسائل و با آن اشراف کاملی که دارند، همیشه امیدوارانه نسبت به جامعه ایران و اوضاع جهان اظهار نظر می کنند. اینکه ما بخواهیم با طرح مسائل و مباحثی مردم را به یاس و ناامیدی بکشانیم و با استفاده از آن بخواهیم از مردم امتیازی بگیریم، این خلاف نگاه تمدنی است و اگر نگاه خود ما به آینده روشن نباشد و با یاس، ناامیدی و کسلی بخواهیم حرکت کنیم، تاثیر جدی دارد در رسیدن به قله تمدنی.

اکبری گفت: نکته بعدی احساس مسئولیت و غیرت نسبت به وظیفه و تکلیفی است که داریم. انسان تکلیف مدار در واقع کاری که انجام میدهد به عنوان صرف وظیفه نیست بلکه نگاهش به شغلش، به زیر مجموعه ای که دارد، به مسئولیتی که دارد و نگاهش به مسائل، نگاه تکلیف محور است یعنی به عنوان یک تکلیف الهی به وظیفه نگاه می کند. نکته بعدی که باز هم در بیانات حضرت آقا بسیار اشاره شده و مخصوصا در بیانات ایشان نسبت به دولت مردان و کسانی که مناصب کلان دارند، مطرح شده و باید مورد توجه قرار بگیرد، شجاعت است. انسان های بزدل و ترسو هیچ وقت نمی توانند مناصبی را به عهده بگیرند و بر اساس مناصب در واقع رعیتی داشته باشند و بخواهند مردم را به قله پیروزی برسانند. انسان ترسو و بزدل هیچ وقت نمی تواند امتیاز بگیرد از دشمن. بنابراین لازم است با شجاعت و غیرت نسبت به مسئولیت خود و نگاه کلان جهانی که دارند، آن را به جامعه هم تزریق کنند.  دولت مردان لازم است به عنوان کسانی که متکفل تربیت جامعه به سمت قله تمدنی هستند، در درجه اول خودشان اهل تهذیب و خودسازی باشند. همچنین از تخصص های لازم و علم مفید بهره مند باشند.

در موضوع بعدی این استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مهدویت «آسیب ها و چالش های دولت تراز انقلاب اسلامی که تحقق آرمان های مهدوی را کُند می کند» تبیین کرده است.

اکبری در رابطه با آسیب ها و چالش های دولت تراز انقلاب اسلامی که تحقق آرمان های مهدوی را کند می کند، بیان می دارد:  در روایات متعدد آمده است که مشخصه و مولفه اصلی حکومت حضرت مهدی(عج) بحث عدالت محوری هست. «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» به بیانات مختلف و ادبیات مختلف این مسئله بیان شده است.

همچنین در قرآن کریم هدف از ارسال رسل و میزان و کتاب را بحث عدالت در جامعه مطرح می کند. خداوند متعال می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» که این آیه نشان دهنده عدالت در جامعه است. بنابراین شاید بتوان گفت اولین نکته ای که بسیار مهم است در جامعه و باعث تحقق امید در جامعه یا ناامیدی در یک جامعه می شود، بحث عدالت است. عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت فرهنگی به معنای قرار دادن فرصت های برابر است برای اقشار مختلف جامعه، بر اساس ظرفیت هایی که دارند. اگر عدالت در جامعه به معنای واقعی خودش محقق شود، باعث می شود به جامعه مهدوی نزدیک شویم. کما اینکه اگر مردم احساس کنند در جامعه بی عدالتی است، فرصت های برابر نیست و بلکه شکاف طبقاتی در جهات مختلف وجود دارد، این خود حاکمیت در دولت تراز انقلاب را به ناترازی می کشاند و فاصله با دولت مهدوی را هم زیاد می کند.

وی اضافه می کند: نکته بعدی بحث مبارزه با فساد است که شاید بتوان ذیل بحث عدالت بیان کرد. از مولفه های اصلی حکومت امام زمان (عج) این است که صالحان وارثان زمین می شوند: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ». بنابراین مبارزه با فساد در واقع نقطه اصلی حرکت به سمت جامعه مهدوی است و اگر دولت نتواند با فساد مبارزه جدی کند و نتواند نسبت به فساد شفافیت و پاسخ گویی داشته باشد به اقشار مختلف جامعه، با تحقق آرمان های مهدوی فاصله می گیرد.

نکته کلان دیگری که جزء آسیب هاست، بحث شکاف ملی است یا به عبارت دیگر از چالش هایی که در راه دولت قرار دارد، تقویت وحدت ملی است. « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا». دولت باید تلاش کند تا مسئله اختلافات قومی قبیله ای، مذهبی و سیاسی را تا حد امکان کاهش دهد و تا می تواند وحدت و همبستگی ملی را تقویت کند. دامن زدن به اختلافات قومی، دامن زدن به مسائل شیعه و سنی، دامن زدن به کرد و لر و بلوچ و فارس، از آسیب های جدی است. در واقع از ویژگی های جاهلیتی است که حضرت رسول اکر(ص) آمدند و برطرف کردند و ممکن است در قرون و اعصار و تواریخ مختلف، هر کسی که بخواهد ملتی را دچار شکاف کند با دست گذاشتن بر این مسائل، این شکاف ایجاد شود. بنابراین بحث تقویت ملی از مهم ترین چالش هاست که باید حل شود.

اکبری به نکته بعدی که مسئله توسعه علمی و فناوری است، اشاره می کند: رهبر انقلاب بارها این روایت شریف از حضرت امیرالمومنین(ع) را فرموده اند که «العلم سلطان». دولت باید بتواند بستر رشد علمی در جامعه را فراهم کند. هر اندازه رشد علمی و فناوری تقویت شود، سلطه و ظهور حق در جامعه و منطقه و جهان پر رنگ تر می شود و در نتیجه فاصله با جامعه مهدوی کمتر می شود. بالعکس هر اندازه نسبت به این مسئله بی توجهی شود، اگر از مسائل کلان علمی جهانی عقب بنشینیم، اگر برای تقویت علم برنامه نداشته باشیم، اگر تقویت نکنیم نخبگان و خواص علمی را، به همان جهت احساس وابستگی و وابستگی قطعی ایجاد می شود و با جامعه مهدوی که جامعه علم و برکت و عدالت و مبارزه با فساد هست، فاصله خواهیم گرفت.

به امید روزی که بتوانیم با تحقق این ارکان یعنی عدالت، مبارزه با فساد، وحدت و توسعه علمی به آرمانشهر مهدوی نزدیک شویم.

این ستاد حوزه و دانشگاه، «دولت تراز انقلاب اسلامی، مهدویت و محور مقاومت» را شرح داده و در پاسخ به سوال، «آیا محور مقاومت می تواند به عنوان یک مدل برای دولت سازی مهدوی در منطقه و جهان نقش آفرینی کند؟» گفت: با توجه به شاخصه های کلی که عرض شد، به نظر می تواند به طور جدی یک مدل زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) را فراهم کند.

از جمله مهم ترین مواردی که در این مدل مطرح است، مقابله با ظلم و استکبار هست که از اهداف اصلی محور مقاومت است. این مقابله در واقع عدالت اجتماعی را گسترش میدهد. این مقابله نابرابری ها را کاهش میدهد. این مقابله عمل به آیات شریفه قرآن درباره جنگ با فتنه، مقابله با فتنه گر هست، در رابطه با کمک به مضلوم هست. به عنوان مثال آیه هفتاد و پنج سوره نسا که می فرماید: «وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ». چطور هست که شما در راه خدا و برای نجات مستضعفین حرکت نمی کنید، مقاتله نمی کنید. خب محور مقاومت با مقابله با ظلم و استکبار، به تحقق آرمان مهدوی کمک می کند، بلکه یکی از شاخصه های دولت مهدوی را اجرا می کند.

نکته دوم، مبحث حمایت از مستضعفین است که به طرق مختلف و در چندین بیان ازجمله روایت شریف «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» بیان شده است. اینکه محور مقاومت در حمایت از مستضعفان عالم هر جا  که باشند، هر کسی، از مردم غزه، از هرکه به او ظلم شده، وارد شده است. در واقع به رهبری رهبر فرزانه انقلاب، چه در زمانی که داعش در عراق بود، چه در زمانی که در سوریه بود و چه در زمانی که در غزه و لبنان بود، در هر منطقه ای محور مقاومت وارد شده است و در واقع آرمان کلیدی او، مبارزه برای خدا در مقابل دشمنان دین می باشد.

اکبری در توصیف ارتباط محور مقاومت و دولت تراز انقلاب اسلامی بیان می کند که از شاخصه های مدل عملکرد محور مقاومت، تقویت وحدت و همبستگی است. اکنون شاهد این هستیم که در جای جای دنیا هرجا آزاده ای هست، در مقابل آدم کشی، ضعیف کشی و کودک کشی صهیونیسم و یهود ایستاده است ولو اینکه ممکن است مسلمان نباشد اما به خاطر آزادگی، به دلیل فطرتی که دارد، همبستگی و احساس همبستگی با محور مقاومت می کند. بنابراین محور مقاومت سبب تقویت وحدت و همبستگی بین کشورهای اسلامی و گروه های مقاومت در همه کشورهاست، بین همه ملت های آزاده.

کارشناس مهدویت اذعان داشت که: محور مقاومت در واقع مدل کوچکی از حکومت امام زمان(عج) است که مردم حول محور مبارزه با ظلم به وحدت و همبستگی می رسند. موارد دیگری هم قابل احصاء هست، به عنوان مثال تقویت فرهنگ مقاومت و ایثار که به روشنی نمایان است و در جای جای دنیا به نمایش درآمده است. آن ندای امام حسین (ع) را که «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید» را همه آزادگان عالم نشان داده اند و در واقع حاضرند با سعادت بمیرند ولی به تعبیر امام حسین (ع)، زندگی ننگین با ظالم نداشته باشند. بنابراین محور مقاومت به طور کلی در یک جمع بندی، با تقویت وحدت و همبستگی، مقابله ی با استکبار، حمایت از مظلوم و ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار و برپایی عدالت و قسط، مدلی از حکومت مهدوی در مقیاس خیلی کوچیک تر را می تواند ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا