اگر در دولت ما معرفت امام جایی نداشته باشد جهالت پروری میکنیم
حیدری کاشانی در دومین پیش نشست چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی در مشهد گفت: آنجا که محور حضرت بقیة الله باشد، عرصه ضریب خوردن است
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، دومین پیش نشست چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی در مشهد توسط پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام با همکاری دبیرخانه اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، با موضوع پیوندهای دولت تراز انقلاب اسلامی با مهدویت از منظر آیات، روایات و اندیشه های امامین انقلاب صبح امروز یکم بهمن ماه در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، طبقه اول، اتاق جلسات از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۱:۳۰ برگزار شد.
این پیش نشست، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی مدیر موسسه طلیعه ظهور و دبیر علمی نشست و حجتالاسلام و المسلمین عصارزاده استاد و پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.
حیدری کاشانی بیانات خود را با آیه مبارکه “بقیت الله خیر لکم ان کنتم مومنین” شروع کرد و بیان داشت: شاید پر خیرترین آیه همین باشد، آنچه رنگ و بوی بقیه اللهی دارد، شخصیت سازی بقیه اللهی، خانوادهسازی بقیه اللهی، جامعه سازی بقیه اللهی، تمدنسازی بقیه اللهی برای شما پر خیرترین و پربرکتترین است؛ رهبران بقیه اللهی، حکومت بقیه اللهی اگر شما مومن حقیقی باشید برای شما پرخیرترینند.
وی مهندسی معکوس آیه را هرچه از بقیه اللهی فاصله بگیریم به سمت محور شر حرکت میکنیم دانست.
این استاد مهدویت چند معادله اساسی را در دولت بقیه اللهی که همان دولت تراز انقلاب اسلامی است دارای اهمیت خواند.
وی گفت: شیعه با نگاه به قلههای بلند تربیت میشود لذا خیانت است که او را قانع به فتح تپهها کنیم، در بحث تربیت هم قناعت و حداقل تربیت، ما را از کادرسازی برای ظهور باز میدارد؛ شیعه با بلندترین آرمان خود که آرمان بقیه اللهی است تربیت میشود.
حیدری کاشانی اشاره به ضریب معارف مهدوی داشت و گفت: آنجا که محور حضرت بقیه الله باشد، عرصه ضریب خوردن است حداقل ۲ میلیون برابر خیر و برکت کار مضاعف میشود، اگر میخواهید تلاش شما ضریب بخورد باید محور همه تصمیم گیریها بقیه الله باشد. فرمود یک درهم که به امام برسد و صله شود یا در راه امام خرج شود بیشتر و با فضیلتتر از دو میلیون درهم در تمام امور خیر دیگر است؛ این روایت باید سرلوحه برنامه بودجه ما قرار گیرد.
وی ادامه داد: در راه معرفت الامام، معیت الامام، طاعت الامام؛ روشها و منشهای بقیه اللهی را جاری کنیم. یک جلوه آن سرمایهگذاریهای بقیه اللهی است، برنامهریزیهای بقیه اللهی است. عرصه مهدویت چون ضریب میدهد میتواند تمام گذشته و عقب ماندگیهای ما را جبران کند و راه جبران همراه شدن با حضرت بقیه الله است.
این مولف مهدویت ارکان دولت بقیه اللهی را نگاه آرمانی و تمدنی به آینده جهان دانست و افزود: ۸۰ آیه قرآن کریم میگوید ای انسان تو برای ابدیت هستی. حقیقت معرفت نفس، معرفت امام است. وقتی می فرماید معرفت النفس انفع المعارف، جوهره حقیقت انسانی ما با معرفت امام شناخته میشود و معرفت الامام سرآمد حکمتهاست.
وی رکن دیگر دولت بقیه اللهی را اینگونه بیان کرد: به مراتبی از معرفت امام رسیده باشد و ترویج کننده معرفت امام باشد نگاه آرمانی و تمدنی، دستور کار دولتمردان قرار گیرد آنچه که امتیاز امامین انقلاب بود.
حیدری کاشانی در این باره مثالی زد: حرکت زعمای شیعه در عصر غیبت مثل دو امدادی است یعنی نهایت تلاش با نهایت سرعت برای چینش قطعات پازل ظهور وقتی به نفسهای آخر میافتادند علم را به زعیم بعدی خود میدادند، از جناب کلینی که در کتاب الحجه کتاب شریف کافی قلم میزند تا مقام معظم رهبری شاهد ۶۴ حلقه نیابت و زعامت هستیم و آخرین حلقه تکاملی در اندیشه رهبر معظم انقلاب است که اندیشه امام راحل را بالاتر قویتر و جامعتر از خواست امام راحل پیش بردند لذا نظریات امامین انقلاب برای ما محوریت پیدا میکند.
وی رکن سوم دولت بقیه اللهی را شرح داد: این است که بیانات امام و رهبری برای دولتمردان محوریت دارد، نیابت جزء لاینفک امامت و مهدویت است کما اینکه نیابت در مقام نبوت هم همین بوده. در مقام معرفت الامام، معرفت نائب الامام را لازم داریم منبع اصلی ما در این نگاه تمدنی، بیان امامین انقلاب است.
چنانکه امام راحل فرمود امام زمان صاحب اصلی کشور است… ما باید کوشش کنیم قدرت اسلام حاکم شود… مسئولان اگر به فکر زمینه سازی حکومت نباشند خائن و خطرسازند هرچند به مردم خدمت کنند… مگر نمیدانید هر آنچه میگوییم و انجام میدهیم برای امام زمان است هر آنچه در انقلاب داریم برای امام زمان است.
حیدری کاشانی خاطره ای زیبا و مرتبط بیان کرد: توصیه حضرت امام به ابراهیم زکزاکی همرا دادن قرآن جیبی این بود که برو انسان قرآنی باش یعنی برو انسان بقیه اللهی باش و این سنگ بنای تحول ابراهیم ۱۹ سالهای شد که تبدیل به رهبر شیعیان نیجریه میشود. شخصیت سازی بقیه اللهی مهم است.
وی در بیانات رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب را بهترین منابع و سندها برای مهندسی دولت بقیه اللهی دانست که در آن اشاره شده خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی. آرمان بزرگ ما آمادگی برای ظهور و زمینه سازی است بدون خیانت به آرمانش و این انقلاب مفتخر است که یک لحظه از اصلیترین آرمان خود توقف نکرده است.
دبیر علمی پیش نشست چهارمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی در مشهد، ویژگی بعدی دولت بقیه اللهی را نگاه جهانی داشتن برشمرد که عصاره نگاه بقیه اللهی همین نگاه جهانیست برای تمام مردم جهان نه فقط حزب و دسته خودمان.
از مهم ترین منابع احیا و تامید و مطالبه “سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار“ که یک سند قانونی و بالادستی است و دو سال شورای عالی فرهنگی با جلسات متعدد این سند را تنظیم و تصویب کرد که اولین ابلاغ آن به ریاست جمهوری صورت گرفت و به زیبایی و جامعیت نظرات امامین همامین انقلاب آورده شده و همه ارکان جامعه نسبت به آن وظیفه داریم و با تقارن دهه مهدویت و دهه فجر انقلاب، بهترین زمان برای مطالبه این سند از مسئولان ارشد جامعه است.
جای این سند در دولت ما و ارگان های مسئول خالی است با اینکه یک سند بالادستی است که ابلاغ شده است.
کتاب “مهدویت راهبر” آموزش معارف مهدوی با تاکید بر اندیشههای مهدوی امامین انقلاب اسلامی و کتاب “ما منتظریم” از انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در این زمینه مفید است.
حیدری کاشانی رکن مهم دولت بقیه اللهی را معرفت الامام نام برد و گفت: دولت اسلامی اگر نتواند معرفت الامام را بالا ببرد مقصر است در افزایش مرگ جاهلیت، مسئولی که میگوید من انقلابیم یعنی راضی به وضع موجود نیستم و مدام در حال تلاش برای وضعیت مطلوبم.
وی گفت: هرجا بحث دین را با معرفت الامام که همان معرفت النفس است بیان کردیم نه تنها افراد مسلمان شدند و شیعه شدند بلکه یک شیعه انقلابی شدند شخصیت انقلابی و جهانی شدند، دولتمردان ما لازم است و انتظار یعنی همین و کتاب “انقلاب اسلامی و آینده جهان” در این زمینه بسیار مفید است. وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی، فرهنگ و ارشاد رسالت اصلیشان باید گسترش معرفت الامام باشد.
حیدری کاشانی در اهمیت معرفت النفس گفت: امیرالمومنین علیه السلام فرمود “لا تجهل نفسک فان الجاهل بمعرفه نفسه جاهل بکل شی ء” کسی که به معرفت النفس که همان معرفت الامام است نمیرسد جاهل مطلق است اگر در دولت ما معرفت امام جایی نداشته باشد جهالت پروری میکنیم لازم است توانایی تحلیل تحولات منطقه و جهان را با رویکرد صحیح بقیه اللهی داشته باشیم.
وی در اهمیت خانواده سازی بیان کرد: شخصیت سازی، جامعه سازی، تمدن سازی بقیه اللهی از ارکان دولت بقیه اللهی است که محور همه آنها خانواده سازی بقیه اللهی است. رهنمودهای جامع رهبری را در مورد خانواده با نگاه مهدوی بنگریم؛ کتاب “خانواده و تربیت مهدوی” و کتاب “مهندسی خانواده تمدن ساز مهدوی” از بنیاد جهانی طلیعه ظهور مفید است.
حیدری کاشانی پس از اشاره به ارکان دولت بقیه اللهی به ویژگیهای قرآنی و روایی کارگزاران میپردازد و کتاب سلوک مهدوی را در این زمینه معرفی میکند.
وی ادامه داد تعابیر روایات عجیب است حضرت بسیار سختگیر بر دولتمردان است همانطور که در نهایت رحمت به مردم است ساده زیستی و تجمل گریزی اصل است که اگر نباشد رابطه و نسبتی با شخصیت بقیه اللهی نداریم و نمیتوان حق مجاهدت را ادا کرد. روایت دیگر میفرماید شخصیت عدالت محور لازم است انس شبانه روزی با قرآن لازم است سحر را درک کردن لازم است هرکه سحر ندارد از خود خبر ندارد
وی در بخش پایانی صحبت خود به آیه ۵۴ سوره مائده اشاره میکند و میگوید انگشت اشاره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به سمت ما ایرانیان است:
“فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ”
قومی که پنج ویژگی اساسی دارد:
۱. سلوک عاشقانه: یُحِبُّهُمْ اول خدا عاشق آنهاست. از اعجاز اعداد در آیات این است که ۱۶ مورد الله یحب و ۱۶ مورد الله لایحب داریم تمام تلاش این است که محبوب خدا شویم
۲. سلوک خاشعانه أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ
۳. سلوک عزتمندانه أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ این شخصیتی که میگوید ترامپ قمار باز تو عددی به حساب نمیآیی نهایت خاکساری را در برابر خانواده شهدا دارد در یک نمایش حقیقی و خالصانه که برگرفته از شخصیت بقیه اللهی اوست
۴. سلوک مجاهدانه یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ چهار نوع جهاد داریم: جهاد اکبر که همان خودسازی و جهاد با نفس است. جهاد کبیر که همان جهاد فرهنگی و تبلیغی و تربیتی ست .جهاد صغیر که جهاد اقتصادی است. جهاد اصغر که جهاد رزمی و نظامی است.
۵. سلوک شجاعانه وَ لَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ
قابل ذکر است نشست به صورت آنلاین قابل استفاده بود و برای حاضرین گواهی حضور صادر می شود.