به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین یوسف جمالی مدیر بنیاد استان بوشهر و امام جمعه موقت بوشهر در خطبه ای نماز جمعه بیستم مهر ماه با اشاره به میلاد امام حسن عسکری علیه الصلاه و السلام و روایت:« قَد وَضَعَ بَنو اُمَیَّهَ وبَنُو العَبّاسِ سُیوفَهُم عَلَینا لِعِلَّتَینِ، إحداهُما: أنَّهُم کانوا یَعلَمونَ أنَّهُ لَیسَ لَهُم فِی الخِلافَهِ حَقٌّ ، فَیَخافونَ مِنِ ادِّعائِنا إیّاها وتَستَقِرُّ فی مَرکَزِها . وثانیهِما : أنَّهُم قَد وَقَفوا مِنَ الأَخبارِ المُتَواتِرَهِ عَلی أنَّ زَوالَ مُلکِ الجَبابِرَهِ وَالظَّلَمَهِ عَلی یَدِ القائِمِ مِنّا ، وکانوا لا یَشُکّونَ أنَّهُم مِنَ الجَبابِرَهِ وَالظَّلَمَهِ، فَسَعَوا فی قَتلِ أهلِ بَیتِ رَسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله وإبادَهِ نَسلِهِ ، طَمَعًا مِنهُم فِی الوُصولِ إلی مَنعِ تَوَلُّدِ القائِمِ عَجَّلَ اللّه ُ فَرَجَهُ ، أو قَتلِهِ ، فَأَبَی اللّه ُ أن یَکشِفَ أمرَهُ لِواحِدٍ مِنهُم ، إلاّ أن یُتِمَّ نورَهُ ولَو کَرِهَ الکافِرونَ»از آن حضرت، بیان داشت علت دشمنی بنی امیه و بنی عباس دو عامل نگرانی از تشکیل حکومت دینی با امامت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و دیگری اعتقاد به وجود منجی و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بود.
حجت الاسلام والمسلمین جمالی در ادامه افزود: این دو عامل در طول تاریخ وجود داشته و الان هم دلیل مخالفت و دشمنی صهیونیسم و مخالفان نظام مقدس جمهوری اسلامی همین دو عامل است. لذا باید تمام توان خود را برای آشنایی جوانان و مردم با وجود امام زمان(عج) بگذاریم. حضرت امام عسکری(ع) در نامه ای که به علی بن بابویه نوشتند تاکید کردند که شیعیان را به صبر و انتظار فعال راهنمایی کنید. آنچه در روایت پیامبر اسلام(ص) آمده است این است که بهترین انتظار، انتظار فعال است لذا فرمودند: افضل اعمال امتی انتظار الفرج. در نتیجه انتظار، اقدام و عمل است.
وی خطبه های نماز جمعه این هفته را با تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع) آغاز کرد:
«بسم الله الرحمن الرحیم» خطبه اول میلاد سراسر نور امام حسن عسکری(ع) را خدمت همه شما بزرگواران تبریک عرض می کنم. یکی از اقدامات این امام عزیز زمینه سازی برای دوران غیبت بود. روایتی است از حضرت به نقل فضل بن شاذان که در این روایت امام حسن عسکری(ع) علت دشمنی دشمنان را در دو چیز معرفی می کند، تأبیر حضرت بنی امیه و بن العباس است و حضرت می فرماید دلیل دشمنی بنی امیه و بن العباس در این دو چیز است اما وقتی نگاه می کنیم در طول تاریخ دلیل مخالفت و دشمنی دشمنان همین دو مورد است.
حضرت می فرماید: «قد وضع بنو امیه و بنی العباس سیوفهم علینا لعلتین احدا هما انهم کانوا یعلمون انه لیس لهم فی الخلافه حق فیخافون من ادعائنا ایاها و تستقر فی مرکزها و ثانیتها انهم قد وقفوا من الأخبار المتواتره علی ان زوال ملک الجبابره و الظلمه علی ید القائم» بنی امیه و بن العباس شمشیرشان را بر گردن ما گذاشتند به دو علت: اول این که آنان می دانستند در خلافت و حکومت حقی ندارند و می ترسیدند که ما ادعای حکومت کنیم و این ها نگران تشکیل یک حکومت دینی و یک حکومت ظلم ستیز بودند، دلیل دومی که حضرت ذکر می کند این است که آنان می دانند روزی امام زمان(عج) ظهور خواهد کرد و آن روز، روز پایان ظلم است و به خوبی می دانند که خودشان ظالم هستند و ظهور امام زمان(عج) پایان آن ها است. این دو علیت، یکی تشکیل یک حکومت دینی ظلم ستیز و دوم فرهنگ متعالی انتظار و مهدویت.
امروز هم وقتی نگاه می کنیم به دلیل دشمنی دشمنان می بینیم از این دو خارج نیست. چرا امروز با ما مشکل دارند و نمی توانند تحمل کنند. چرا از اول انقلاب تا امروز می بینیم هر ترفندی که بلد بودند، هر خیانتی که می توانستند و هر فتنه ای که به راه انداختند، چرا؟، اول آنکه ما حکومتی را تشکیل دادیم بر مبنای قرآن، روایات و فرهنگ متعالی شیعه و آن ها نمی توانند این را قبول کنند و دوم مفهوم انتظار که در جامعه ما می باشد.
اینکه مقام معظم رهبری مسیر حرمت ما را تشکیل تمدن نوین اسلامی اعلام می کنند. آن ها می دانند این جمله حضرت چقدر برای آن ها خطرناک است. تشکیل تمدن نوین اسلامی که همه ما زمینه ساز تحقق آن هستیم در واقع علت دشمنی آن ها است. در نامه ای که امام حسن عسکری(ع) به علی بن بابویه می نویسند، پدر شیخ صدوق(ره) در آنجا توصیه ای دارند که یکی از آن ها این است، تعابیر خیلی جالب است خطاب ایشان: «فاصبر یا شیخی یا ابالحسن علی و أَمر جمیع شیعتی بالصّبر» صبر کنید، این دوران خواهد گذشت و در دوران غیبت با صبر و البته انتظار فعال، و حضرت در همان نامه اشاره می کنند به روایت پیغمبر اسلام(ص) که فرمودند:« :أفضلُ أعمالِ اُمّتی انتظارُ فَرَجِ»، پس انتظار تنها یک فکر و اندیشه نیست، انتظار را باید در رفتار دید، انتظار یک عمل و یک اقدام است، انتظار فعال. و نکته دیگر آنکه امروز باید ما بتوانیم زمینه آگاهی جوانانمان را، نوجوانان و کودکانمان را با امام زمان فراهم کنیم. در آن روایتی که از امیرالمؤمنین می باشد، دوران غیبت را وقتی که به تصویر می کشند می فرمایند:« أما إنّ له غیبه یحار فیها الجاهلون » سرگردانند در این دوران، عده ای به خاطر جهلشان سرگردان و حیران هستند، چه کسی باید این ها را از سرگردانی بیرون بیاورد؟، وظیفه ما است، وظیفه ما است که هم امام زمان(عج) را معرفی کنیم، حساسیت امروز را و حساسیت منتظرین را که باید چه بکنند، این ها را باید به آن بپردازیم. و نکته آخر وحدت و یک دلی و هم دلی بین همه شیعیان و همه منتظران هست.