به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خوزستان، نوشتاری تحلیلی پیرامون بقیه الله الاعظم(عج) در مصاحبه با حجتالاسلام والمسلمین امین بهرامی پژوهشگر و فعال مهدویت در روز سه شنبه بیست و دوم اسفند ماه منتشر گردید.
به راستی ما از کدام امامی سخن می گوئیم؟ آیا حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف یک فرد خیالی است شیعیان او را درمقابل جبهه استکبار قرار می دهند تا بگویند انتقام گیرنده ای خواهد آمد؟ یا یک شخصیت امید آفرین است که جامعه ایمانی امید خویش را نسبت به آینده از دست ندهد؟ یا یک پیشوای دینی است که در آینده خواهد آمد و در حال حاضر این رهبر صرفا غائب است و هیچ کاربردی ندارد؟
درجواب باید گفت: پس از چهارده قرن از ما هنوز تعریف جامعی از امام عصر(روحی له الفداء) به جامعه اسلامی و دیگر ادیان ارائه نداده ایم. این ادعا به آن معنا نیست که در قرآن و روایات تعریف جامعی از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود ندارد، بلکه به این معناست که ما نتوانستیم تعریف جامعی را از دل کتاب الله و اسناد روایی برای حضرت حجت(صلوات الله علیه) استخراج کنیم. آنچه که می توان بعنوان یک تعریف جامع پیرامون امام زمان(علیه السلام) برمبنای آیات و روایات ارائه داد این تعریف است که حضرت بقیه الله الأعظم(روحى له الفدا)، امامِ حیِّ معصومِ غائبِ قائم است. اگر جامعه دینی امام مهدی(علیه السلام) به زنده بودن و عصمت امامی که غائب است ولی در عین غیبت قائم و ایستاده در میدان هدایت نفوس مستعده است، عموم مردم امام را ناظر بر اعمال خود می بینند و هر کاری را انجام نمی دهند. در آثار مربوط به مهدویت و در کلام برخی مبلّغین از لفظ قائم در کنار غیبت غفلت صورت گرفته است. هنوز برای برخی از افراد جامعه این مسأله تبیین نشده است که غیبت به معناى عدم وجود حضرت نیست، بلکه به معنای عدم ظهور است، نه عدم حضور ایشان. امام زمان(سلام الله علیه) در عالَم حضور دارند ولی هنوز ظهور نکرده اند. این امام حیّ، درست است که غائب است ولی گوشه گیر و ناکارآمد نیست. در سیره اجداد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هم مطالعه می کنیم، به وضوح می بینیم که از وجود مبارک رسول خدا(صلی الله علیه وآله) تا امام حسن عسکری(علیه السلام) همه در میدان جهاد با مستکبران ایستاده بودند و گاهی همچون امیرمؤمنان حضرت علی بن ابی طالب(صلوات الله علیه) و همچون سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین(سلام الله علیه) با شمشیر به پیکار با جبّاران عالم پرداختند و گاهی نیز همچون دیگر ائمه اطهار(علیهم السلام) بوسیله تبیین حقیقت به مردم فرقان دادند تا بتوانند تشخیص بدهند حق کیست و باطل کدام است. اما در سیره هیچ امامی از امامان معصوم شیعه نمی خوانید که گوشه گیر و ناکارآمد بوده اند، بلکه همگی قائم و ایستاده در میدان جهاد با استکبار و رهبر بر دلهای مردم بوده اند، اما لفظ قائم در رابطه با امام زمان(علیه السلام) ظهور بیشتری دارد زیرا آن حضرت پس از قرنها که اذن ظهور یافت، فرقه های ضاله را ریشه کن کرده و به تصحیح عقاید دینداران خواهد پرداخت و گردن کشان مستکبر دنیا را از بین خواهد برد و عدل و قسط را در دنیا برقرار خواهد کرد همچنانی که پر از ظلم و جور شده است. حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در حال حاضر که در پس پرده غیبت به سر می برند با عنایات و رهبرهای معنوی و علمی خویش در حال دفاع از کیان اسلام می باشند و نفوس مستعده را هدایت می نمایند و شاهد این ادعا توقیعات مبارکی است که از آن حضرت برای عموم مردم بلاخص شیعیان وجود دارد و صدها تشرّفی است که علمای با عظمت شیعه و دیگر اولیاء الهى در بیداری به محضر مقدس قطب عالم امکان حضرت ولی عصر(ارواحناله الفدا) داشته اند خود شاهدی بر این مدعاست که امام زمان(علیه السلام)غائب قائم است و امامی گوشه گیر و ناکارآمد نیست که بخواهیم بگوئیم کار هدایت و مجاهدت آن حضرت تازه پس ظهور مبارکشان آغاز می شود. در نیمه شعبان باید بتوانیم با نگاهی نو به بحث مهدویت بپردازیم. نسل جوان، نمی تواند یک امام نامرئی را بخوبی درک کند، باید شناخت جامعه اسلامی نسبت به امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تصحیح شود و مسلمانان بدانند، امامشان منزوی و گوشه نشین نیست و هم اکنون نیز در قائم بوده و به هدایت مردم موحّد و صالح العمل می پردازد. در مقابل این دستگیری منتظران و عاشقان امام زمان(علیه السلام) وظایفی دارند که خود حضرت این وظایف را به خوبی بیان فرموده اند و در نیمه شعبان باید متعهد بشویم که این وظایفی را که حضرت ولی عصر(سلام الله علیه) برای مشخص و مرقوم فرموده اند را به خوبی انجام بدهیم.
امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: فَلیعمَل کلُّ امرِئ مِنکم بِما یقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا، وَلیتَجَنَّب ما یدنیهِ مِن کراهَتِنا وسَخَطِنا، فَإِنَّ أمرَنا بَغتَهٌ فُجأَهٌ حینَ لا تَنفَعُهُ تَوبَهٌ ولا ینجیهِ مِن عِقابِنا نَدَمٌ عَلی حَوبَهٍ .
امام مهدی علیه اسلام: هر یک از شما باید کاری کند که به محبّت ما نزدیک شود و از کاری که او را به نفرت و خشم ما نزدیک می سازد، دوری کند؛ زیرا که قضیه [ظهور] ما ناگهانی و بی خبر اتفاق می افتد به طوری که دیگر نه توبه ای به حالش سودمند می افتد و نه پشیمانی از گناه از کیفر ما می رهاندش. این کلام مبارک حضرت بقیه الله الأعظم(علیه السلام) به این معناست که حسنات و کارهای شایسته باعث زمینه سازی و تعجیل در فرج می شود و سیئات و اعمال خلاف شرع باعث تأخیر در ظهور می شود، لذا هر انسانی که قلب او به شوق امام زمان(علیه السلام) می تپد باید برای تعجیل در فرج حرکتی شایسته انجام بدهد. اگر روحانی است برای مردم از جایگاه مقدس، مهر و فضائل امام عصر(روحی له الفدا) سخن بگوید. اگر بازاری است در روز نیمه شعبان به مشتریان خود تخفیف دهد. اگر استاد است به عشق امام زمان(سلام الله علیه) با طلاب و یا دانشجویان خود مدارا کند، اگر پدر خانه است در روز نیمه شعبان برای همسر و فرزندانش هدیه تهیه کند و در یک کلام هر کسی هر چه می تواند برای امام غائب قائم و ترویج مهر و مجاهدت ایشان قدم بردارد، قطعا نه تنها در روز قیامت بلکه در دنیای مادّی و نباتی نیز ثمره این خدمت خویش را به آن امام همام مشاهده خواهد کرد. خداوند متعال نام ما را در طومار زمینه سازان حضرت مهدی آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ثبت و ضبط بفرماید.
امین بهرامی(شریعت شوشتری)