آیات مهدوی

آیات مهدوی – آیه ۵۸ سوره نسا

إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمِیعاً بَصِیراً

موضوع: امام مهدی (عج) امانت الهی

«همانا خداوند فرمانتان مى‏دهد که امانت­ها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داورى کردید، به عدل حکم کنید. چه نیک است آن­چه که خداوند شما را بدان پند مى‏دهد. بى‏گمان خداوند شنواى بیناست.»

نکته‏ ها:

  1. در فرهنگ قرآن، «امانت» مفهوم وسیعى دارد و تمام شئون زندگى سیاسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مى‏شود.
  2. امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه‏هاى مهم ایمان است؛ چنان­که خیانت در امانت، از علائم نفاق محسوب می­شود. در حدیث است: «به رکوع و سجود طولانى افراد نگاه نکنید؛ بلکه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید».
  3. نافرمانى و ادا نکردن حقوق و وظایف خود در ارتباط با امانت، خیانت است؛ همان­گونه که پیشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئولیت‏هاى اجتماعى، خیانت به خدا، رسول و مسلمانان است.
  4. از امام رضا در مورد این آیه شریفه سؤال شد. ایشان فرمود: «هُمُ الائِمَّهُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ أَنْ یُودِّیَ الامَامُ الامَانَهَ إِلَی مَنْ بَعْدَهُ وَ لا یَخُصَّ بِهَا غَیْرَهُ وَ لا یَزْوِیَهَا عَنْهُ‏ ایشان، ائمه از آل­محمد: هستند. هر امامى باید امانت امامت را به امام بعد از خود بسپارد، به دیگرى ندهد و از امام هم دریغ نکند».
  5. امام باقر فرمود: «خداوند، چهارده نور از نور عظمت خود را چهارده هزار سال قبل از آفرینش آدم۷ آفرید که آن­ها ارواح ما هستند». عرض شد: «آن‏ چهارده نور چه کسانی هستند؟» فرمود: «محمد و علی و فاطمه، حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین: که نهمینِ آن­ها قائم ایشان است». سپس یکایک امامان را نام برد و آنگاه فرمود: «به خدا قسم، ما اوصیا و جانشینان بعد از پیامبریم. ما هستیم آن مقامى که خداوند به پیامبر عنایت کرد. ما درخت نبوت، زادگاه رحمت، معدن حکمت، چراغ‏هاى دانش، پایگاه رسالت، محل رفت و آمد ملائکه، صاحب اسرار خدا و امانت او در میان بندگانش هستیم».
  6. در روایات متعددی، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرفى شده است که اهل آن، اهل‏بیت: هستند. بازگرداندن رهبری امت به اهل­بیت: ، مصداق بارز عمل به این آیه است. آرى! کلید خوش­بختى جامعه، بر سر کار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى‏ هاى اجتماعى، ریاست نااهلان و قضاوت‏هاى ظالمانه. حضرت علی فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو یرى فیهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله و المؤمنین هر کس خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود، در حالى که بداند افراد لایق‏تر از او وجود دارند، قطعاً به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است».
  7. پیغمبر اکرم فرمودند: «من مى‏روم و دو امانت‏ در کنار شما مى‏گذارم: قرآن و اهل­بیتم». سپس فرمودند: «این­دو هیچ وقت از هم جدا نمى‏شوند».یعنی اهل­بیت: معصوم­اند؛ زیرا حتی با انجام یک خلاف، انسان از قرآن جدا می‌شود.
  8. در زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل­بیت: مى‏خوانیم: «انتم الامانه المحفوظه؛ شما آن امانت حفظ­شده هستید».
  9. تشکیل حکومت لازم است؛ زیرا لازمه‏ سپردن مسئولیت‏ها به اهلش و قضاوت عادلانه، برقرارى نظام و حکومت الهى است. تُؤَدُّوا الْأَماناتِ … تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا