اخبارپنجمن اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامیگفتگوهامرکزی

مصاحبه با استاد دانشگاه آزاد اراک درباره «اندیشه مهدویت، انتظار و پیوند آن با انقلاب اسلامی»

در گفت‌وگویی تفصیلی با روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان مرکزی، سیدی استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، به تبیین پیوند اندیشه انتظار و مهدویت با انقلاب اسلامی، ظرفیت‌های مهدویت در جامعه امروز، نقش خانواده در تربیت مهدوی و اهمیت فرهنگ‌سازی در برابر تهاجم فرهنگی پرداخت. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است.

سؤال: پیوند میان مهدویت و انقلاب اسلامی را چگونه تبیین می‌کنید؟

سیدی: انقلاب اسلامی با هدف تحقق عدالت و رفع ظلم در سطح ملی و جهانی شکل گرفت؛ این همان هدف بنیادین اندیشه مهدویت است. بنابراین می‌توان گفت شکل‌گیری انقلاب اسلامی هم‌سو با مسیر مهدویت است. هر اندازه این نظام در مسیر عدالت اجتماعی موفق‌تر باشد، قداست، قدرت و مشروعیت آن نیز تصاعدی افزایش می‌یابد.

سؤال: به نظر شما چه شاخصه‌هایی انقلاب اسلامی را با تمدن جهانی مهدوی هم‌سو می‌کند؟

سیدی: تمدن مهدوی بر پایه معنویت، علم‌گرایی، جهاد و مقاومت، مبارزه با فساد، حمایت از حقوق بشر، کرامت انسان و مردمی بودن است. هر میزان که انقلاب اسلامی به این شاخصه‌ها نزدیک‌تر باشد، می‌توان آن را مقدمه‌ای برای تمدن جهانی مهدوی دانست.

سؤال: شباهت‌ها و تفاوت‌های میان انقلاب اسلامی و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) چیست؟

سیدی:
شباهت‌ها شامل اسلام‌خواهی، خداجویی، شهادت‌طلبی، مبارزه با ظلم، اتکا به رهبری الهی، نقش‌آفرینی مردم و محوریت آگاهی‌بخشی فرهنگی است.
اما تفاوت‌ها در زعامت معصوم، امدادهای ویژه الهی، انتخاب کارگزاران صالح بر اساس علم غیب و سرعت تحقق اهداف است.

سؤال: ظرفیت‌های اندیشه مهدویت در جامعه امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیدی: یادآوری آینده روشن و ظهور منجی، بر اساس آیه «تَواصَوا بِالْحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبْر»، موجب تقویت امید، انگیزه و روحیه جهادی می‌شود. کسانی که برای آرمان‌های حضرت مهدی(عج) تلاش می‌کنند، در مسیر جهاد فی سبیل‌الله هستند و از تأییدات حضرت بهره‌مند خواهند شد.

سؤال: مقصود شما از «انتظار فعال» چیست؟

سیدی: انتظار زمانی ارزشمند است که با تلاش، اصلاح‌گری و رفع موانع همراه باشد. انتظار فعال یعنی فراهم‌سازی زمینه‌ها در ابعاد فردی، اجتماعی، مادی و معنوی برای تحقق جامعه‌ای پویا، عادل و آماده برای ظهور. انتظار غیر‌فعال، نه سودی برای جامعه دارد و نه ارزش دینی ویژه‌ای خواهد داشت.

سؤال: نقش خانواده در تربیت مهدوی را چگونه تبیین می‌کنید؟

سیدی: خانواده در نگاه اسلامی مرکز جوشش معنویت و تربیت صالحان است. اگر بنیاد خانواده تضعیف شود، تمدن‌سازی نیز آسیب می‌بیند. خانواده هسته جامعه و پایگاه تربیت سربازان حضرت مهدی(عج) است.
محیط سرشار از محبت، احترام، الگوهای رفتاری سالم، فعالیت‌های مشترک نظیر سفرهای زیارتی، کمک به محرومان، بازی و نمایش و آموزش غیرمستقیم، همگی نقش مهمی در نهادینه‌سازی فرهنگ مهدوی دارند.

سؤال: درباره نقش فرهنگ و هنر در ترویج مهدویت چه دیدگاهی دارید؟

سیدی: فرهنگ انتظار، چون بر عدالت‌خواهی، تلاش و امید به آینده روشن استوار است، ظرفیت مقابله با فرهنگ ابتذال و مصرف‌گرایی را دارد.
هنر می‌تواند با جذابیت‌های بصری و بیانی، بهترین حامل مفاهیم مهدوی باشد و از تزریق محصولات فرهنگی مخرب از سوی جبهه کفر جلوگیری کند. معرفی قهرمانان مؤمن تاریخ با زبان هنر، تغذیه فرهنگی سالم جامعه را تضمین می‌کند.

وی افزود: رسانه‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی باید «پیوست مهدوی» داشته باشند. حتی نامگذاری معابر، طراحی المان‌های شهری و برگزاری جشن‌ها و آیین‌های مهدوی باید تقویت شود.

سؤال: تمدن نوین اسلامی چه نسبتی با تمدن مهدوی دارد؟

سیدی: تمدن نوین اسلامی بدون آن‌که مقدمه‌ای برای تمدن مهدوی باشد، شانسی برای موفقیت ندارد. مهدویت باید اصل اساسی تمدن‌سازی باشد. هر گونه غفلت یا انحراف در مسیر تمدن‌سازی اسلامی می‌تواند آغاز تمدن مهدوی را با آسیب مواجه کرده و دوران غیبت را طولانی‌تر کند.

سؤال: نقش جوانان و نخبگان در زمینه‌سازی ظهور را چگونه می‌بینید؟

سیدی: جوانان به‌سبب نشاط، امید، روحیه معنوی و تعلقات دنیوی کمتر، بهترین ظرفیت برای زمینه‌سازی ظهور هستند. خلاقیت و نوآوری آنان، اگر در مسیر صحیح قرار گیرد، موتور محرک جامعه خواهد بود.
نخبگان نیز می‌توانند آموزه‌های مهدوی را در قالب طرح‌های عملی و علمی برای حل مشکلات کشور و تحقق عدالت فراگیر صورت‌بندی کنند.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها و حوزه‌ها باید پیش‌قراول تبیین راهکارهای رسیدن به تمدن مهدوی باشند و نقش آگاهی‌بخش خود را جدی‌تر ایفا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا