والدین با عمل و رفتار خود میتوانند لذت انتظار را در وجود فرزندانشان نهادینه کنند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان چهارمحال و بختیاری، در راستای تبیین اهداف و اهمیت معارف مهدویت، روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان در آستانه برگزاری پنجمین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی، با زهرا سمیع مدیر مدرسه دوره دوم متوسطه دخترانه معارف اسلامی شهرکرد در روز چهارشنبه، بیست و یکم آبانماه گفتکو کرد.
مشروح گفتگو را در زیر بخوانید.
چه شباهتها و تفاوتهایی میان آرمان های انقلاب اسلامی و اهداف مهدویت وجود دارد؟
یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی تحقق عدالت اجتماعی است، از بین بردن فقر و فاصله طبقاتی و نابرابریهای ظالمانه که قطعاٌ این یکی از اهداف مهم از اصول جامعه مهدوی و حکومت جهانی حضرت حجت (عج) نیز می باشد.
آیامی توان انقلاب اسلامی را مقدمهای برای تمدن جهانی مهدوی دانست؟ چرا؟
بله، این انقلاب با رهبری ولی فقیه که بحق نایب حضرت حجت (عج) می باشد، محقق گردیده و بر محور دستورات دین برای تحقق شرایط یک حکومت اسلامی و الهی در برابر تمام ناملایمتها،دشواریها وسختیهایی همچون جنگهای ظالمانه ایستادگی نموده تا بتواند پرچم این استقامت رابدست ولی آن برساند، انشاالله
چه ظرفیتهایی در آموزه مهدویت برای تقویت امید، پویایی و عدالتخواهی در نسل جوان وجود دارد؟
انسان موجودی کمال گراست و اوج این کمال گرایی در نسل جوان دیده میشود که بدنبال تحقق آرمانها و ایدههای خود هستند، مهدویت همان معنای انتظار و امید است، ما مسلمانان و خصوصاٌ شیعیان انتظار فرج را به امید تحقق وعده های الهی و یقیین به تحقق آن سپری میکنیم و انشاالله بتوانیم در بستر سازی متناسب برای رفع موانع فرج موثر باشیم.
چگونه میتوان مفهوم «انتظار فعال» را در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه نهادینه کرد؟
انتظار فعال واژهی سنگینی است، ما درهمان انتظار هم مانده ایم…، بنظر میرسد یک همگرایی درتمام صحنههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باید اتفاق بیفتد و این تنها درمسیر تبعیت از رهبری ولی جامعه میسر است، تا وقتی سودجویی، منفعت طلبی و خود برتربینی ملاک عمل باشد، نمیتوان انتظار داشت یک مدینه فاضله شکل بگیرد، در یک جامعه دینی، مردم درسختی وتنگناهای اقتصادی، اجتماعی و… هوای هم را دارند، از خود گذشتگی میکنند و برای رفع از معضلات، بدنه جامعه خود را فدای دیگران میکنند نه دیگران رافدای منفعت و سود خود.
خانواده چه نقشی در پرورش نسل منتظر و تمدن ساز دارد؟
خانوادهای در تربیت نسل منتظر و تمدنساز میتواند نقش ایفا کند که بنای آن براساس باور و اعتقاد دینی و عمل به آن شکل گرفته باشد، وقتی پدر و مادر در رفتار، گفتار و کردار مطابق دین عمل کنند و الگو برای فرزندان باشند و حب به اهل بیت و لذت انتظار را در وجود فرزندانشان نهادینه میکنند.
نقش والدین و معلمان در تربیت مهدوی نوجوانان و جوانان چیست؟
والدین بعنوان اولین معلم و الگو برای فرزندان نه تنها در زمان تولد و رشد که درقبل از آن انتقال دهنده احساس و باورها به فرزند هستند، شکل گیری یک خانواده براساس تعالیم دینی و عمل به دستورات دین درطول زندگی و مودت، رحمت و حسن خلق درخانواده، ترک محرمات وانجام واجبات و تبعیت از ولی جامعه توسط والدین، قطعا فرزندانی دین باور را به جامعه باز خواهد گرداند و بدنبال آن معلمین بعنوان قشر اثرگذار اجتماعی و الگوی دوم از مدرسه تا دانشگاه و ورود به جامعه با فعل و قول و عمل خود میتوانند درتحکیم، تثبیت و تقویت باورهای دینی موثر باشند، مشروط به اینکه خود عامل به این اصول بوده و با رحمت و صمیمیت آن را به نسل جوان تحویل دهند.