کرسی آزاد اندیشی مهدوی استان آذربایجان شرقی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنکی حضرت مهدی موعود(عج) استان آذربایجان شرقی، کرسی آزاد اندیشی مهدوی با هدف ترویج علم و معارف مهدوی به گونه ای جدید و سازنده، توسط ححت الاسلام سید رضا اسمعیلی از اساتید بومی بنیاد استان روز یک شنبه بیست سوم شهریور ماه برگزار شد.
ساختار و سلسله مراتب کرسی آزاد اندیشی مهدوی، به این صورت بود که تعدادی از محققین و مربیان مهدویت استان، مقاله ای به نگارش در بیاورند و پس از ارائه مقاله مدنظر، مورد نقد و بررسی و واکاوی قرار گرفته شود و طبق ضوابط کرسی آزاد اندیشی مهدوی، مقاله مزبور باید محتوای مهدوی داشته باشد و همچنین با معارف مهدوی مرتبط باشد تا مجوز ارایه در کرسی مهدویت را کسب نماید.
حجت الاسلام سید رضا اسمعیلی به عنوان دبیر این کرسی آزاد اندیشی، حجت الاسلام سید ابوالفضل موسوی از اساتید بومی بنیاد و حجت الاسلام اکبر هادی به عنوان ناقدین این کرسی و گروهی پنج نفره با عنوان گروه تحقیقاتی مهدوین حاج قاسم به عنوان محقق و ارائه دهنده مطالب در این کرسی حاضر بودند.
همچنین مقاله این گروه تحقیقاتی، با عنوان ” حمایت از مظلوم، یک گام جهش دار به سوی دولت کریمه” مشخص و نامگذاری گردیده بود.
طبق روال برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، ابتدا حجت الاسلام سید اسمعیلی نکاتی درباره ارزش کرسی های آزاد اندیشی و فواید و اهمیت وجود و لزوم مسائل علمی و جهادی در این زمان، بیان کرد.
در ادامه وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم مفاهیم و محتوای کرسی های آزاد اندیشی را با زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) مرتبط و همسو نماییم، بسیار ارزشمند خواهد بود.
اسمعیلی ضمن معرفی و توصیف گروه تحقیقاتی، به زحمات و مطالب جمع آوری شده توسط محققین گرامی، اشاره کرد.
در ادامه روند کرسی آزاد اندیشی، خانم عباسزاده از گروه تحقیقاتی مهدویون حاج قاسم مطالب و کلیات مقاله را بیان و سرفصل های موجود را تشریح نمود و بعد از ارایه مطالب استاد سید ابوالفضل موسوی، مطالب ارائه شده را مورد نقد قرار داده و دو نکته اصلی را بیان کرد.
اولین نقد مطرح شده توسط حجت الاسلام موسوی، مبنی بر این بود که آیا قبل از نگارش این مقاله، مقالهی دیگری نیز با این موضوع، به نگارش در آمده بود یا خیر؟
و در ادامه با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه از قبل داشت، گفت: مقاله مشابه با موضوع این مقاله وجود دارد اگرچه کاملا شبیه نیستند ولی موضوع مشابهی دارند.
در ادامه حجت الاسلام موسوی نقدی مطرح کرد و گفت: اهمیت داشتن تبیین و تشریح کلمه “ظهور” یا کلمه “دولت کریمه” در موضوع اصلی مقاله است و باید مشخص شود که آیا نوشتن کلمه به سوی ظهور در موضوع مقاله درست است یا نوشتن کلمه به سوی دولت کریمه؟… چون طبیعتا دولت کریمه، انشاءالله بعد از ظهور امام زمان(عج) و استقرار حکومت ایشان خواهد بود.
در ادامه حجت الاسلام هادی، ناقد دوم بابت ساختار و ریتم مقاله و همچنین ویرایش زیبای مقاله از محققین تشکر و قدردانی کرد.
در ادامه این جلسه کرسی آزاد اندیشی مابقی مطالب و محتوای مقاله، توسط خانم قائم آذر ارائه و بیان گردید.
قائم آذر ضمن ارائه مطالب، به احادیث و نکات مرتبط در این زمینه و ارتباط زمانی موضوع و همچنین اندیشه های لیبرال حمایتگر از ظالم نیز اشاره کرد.
در ادامه، ناقد اول حجت الاسلام موسوی، به نکات کلیدی مرتبط اشاره کرد و گفت: باید، معنای دقیق ظلم را به صورت واضح بیان نماییم به این صورت که آیا احساس ظلمی که در فرانسه برای برپایی انقلاب ایجاد میشود با احساس ظلمی که در شهر مظلوم غزه ایجاد شده است، برابر و یکسان است؟ آیا هر دو ایدوئولوژی مشابه و برابر دارند یا ایدوئولوژی هر دو باهم متفاوت است؟
وی تصریح کرد: معنی واژه “ظلم” به معنای واقع کلمه، باید تشریح و واضح شود که آیا معنای کلمه ظلم، عمومی و همه کس فهم و همگانی است یا نه؟ مقصود از تشریح واژه ظلم، این است که بدانیم آیا با خواندن این مقاله، عموم مردم جهان، معنای همگانی ظلم را درک خواهند کرد یا فقط معنای مختصر و جزئی ظلم که به معنای “هر چیز در جای خودش قرار نگیرد” به آنها القا خواهد شد؟
موسوی افزود: آیا می توانیم معنای عمومی ظلم را به مخاطب ارائه دهیم یا در بیان واژه ظلم به معنای مختصر آن اکتفا خواهیم نمود؟ به عبارتی باید بدانیم که کدام معنای ظلم برای عموم مردم قابل فهم است؟ و در این زمینه باید توجه زیادی کنیم.
سپس حجت الاسلام هادی گفت: تقسیم بندی مردم به دو گروه ظالم و مظلوم درست نخواهد بود فلذا باید افراد بی تفاوت در سطح جامعه را نیز در گروه بندی دخیل نماییم که آیا افراد بی تفاوت، به خودی خود گروه و قِسم سوم را تشکیل میدهند یا به یکی از دو گروه مظلوم یا ظالم ملحق میشوند.
در ادامه خانم عباسزاده محقق گروه مهدویون حاج قاسم در پاسخ به نقد حجت الاسلام هادی، این نکته را مطرح کرد و گفت: در طول مقاله، بارها به این نکته اشاره شده که جامعه، انسان ها و افراد بی تفاوت، بستر ساز ظلم ظالمین هستند.
خانم عباسزاده در پاسخ به نقد حجت الاسلام موسوی، مبنی بر استفاده از کلمه “ظهور” یا “دولت کریمه” در عنوان موضوع مقاله، خاطر نشان کرد: با توجه به محتوای مقاله، ما دولت کریمه را به صورت عام و عمومی در نظر گرفته ایم و منظورمان، حکومت امام زمان(عج) می باشد زیرا بستر سازی و تشکیل حکومت امام زمان، با حمایت از مظلوم انشاءالله اتفاق خواهد افتاد و حمایت از مظلوم همان زمینه سازی برای حکومت حضرت است.
در پایان، دبیر این جلسه حجت الاسلام اسمعیلی ضمن بیان ایرادات و جمع بندی کلی مطالب، از درگاه خداوند متعال برای محققین و سایر حاضرین گرامی آرزوی موفقیت کرد و همچنین بر این نکته تاکید کرد که کرسی های آزاد اندیشی می تواند نقطه عطف و شروع مثبتی برای حضور بانوان و همچنین حرکت های علمی و جهادی بانوان و مربیان استان باشد.