
حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر هوشیاری، مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان، در گفتوگو با روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) این استان، در پاسخ به نخستین پرسش دربارهٔ آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) و جایگاه آن در تمدن اسلامی و منظومه فکری شیعه، بیان داشت: امامت حضرت ولیعصر(عج) چه در دوران قبل از غیبت و چه پس از آن، از جایگاه والا و ویژهای برخوردار است. این امامت، که در حقیقت استمرار خط ولایت است، از پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا سال ۲۵۵ هجری قمری تداوم یافته است.
وی با اشاره به کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» مقام معظم رهبری، افزود: استمرار امامت در طول این ۲۵۰ سال، بهخوبی در این اثر تبیین شده است. تعبیر «انسان ۲۵۰ ساله» تعبیر دقیق و جالبی است که نشان میدهد ائمه(ع) اشخاص مختلفی بودند، اما همگی حقیقت و شخصیت واحدی داشتند؛ بنابراین امامت حضرت ولیعصر(عج) ادامهدهنده همان مسیر و همان امامت ائمه هدی(ع) پیش از ایشان است.
هوشیاری در ادامه نقش این تفکر را در تمدن اسلامی کلیدی دانست و گفت: آنچه میتواند تمدن اسلامی را رونق بخشد، ترویج و تقویت کند، همین سیر تفکر امامت است. اگر این مسیر به درستی دنبال شود ـ طبق آیه شریفه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم» ـ که اطاعت از خدا، پیامبر و اولیالامر را واجب میداند، همان منظومه فکری تشیع تقویت شده و تمدن اسلامی به صعود مجدد دست خواهد یافت.
مسئول دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد کردستان در پایان با تقسیمبندی تاریخ تمدن اسلامی به سه دوره پنجقرنی، توضیح داد: تمدن اسلامی سه مرحله اصلی را پشت سر گذاشته است: پنج قرن اول که دوره اوج و شکوفایی، معروف به عصر طلایی یا رنسانس اسلامی بود؛ پنج قرن دوم، دوره رکود؛ و پنج قرن سوم، دوره بیداری اسلامی. بدون شک، تفکر امامت و تداوم خط سیر ولایت میتواند نقشی بسیار قوی و مؤثر در احیای مجدد تمدن اسلامی ایفا کند. انشاءالله.