اخبارکردستانگفتگوها

منتظر واقعی در خود زمینه های صلاح را آماده می کند

حجت الاسلام علی خورشیدی با بیان اینکه یکی از وظایف مهدی باوران، انتظار فرج و آمادگی برای سربازی امام زمان(عج) است؛ عنوان کرد: در حقیقت کسی که درانتظار آن مصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینه‌های صلاح را آماده ساخته و کاری کند که بتواند برای تحقّق صلاح بایستد.

حجت الاسلام علی خورشیدی امام جمعه بیجار در گفت‌و‌گو با روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کردستان اظهار داشت: در منابع اسلامی و اندیشه متفکران انقلاب اسلامی، در مورد حضرت مهدی(عج) در چهار بخش سخن گفته شده است؛ «معارف مهدوی» که مربط به بینش و شناخت در مورد امام زمان(عج) است. «محبت و تعهد معنوی» که مربوط به بُعد گرایشی در ارتباط با امام زمان(عج) است، «مناسک مهدوی» که مربوط به عبادات و اعمال عبادی است که در ارتباط با امام زمان(عج) مطرح است،«وظایف مهدوی» که مربوط به اموری است که مهدوی‌باوران و منتظران باید انجام دهند.

امام جمعه بیجار در مورد شناخت حضرت مهدی(عج) تصریح کرد: اعتقاد مسلمانان، به ویژه شیعیان در مورد قیام و انقلاب مهدی موعود(عج) به عنوان مصلح کل و منجی بشر و معرفی آن امام با نام و نشان و خصوصیات فردی از ریشه‌های عمیق و مستحکم در منابع دینی برخوردار است.

حجت الاسلام خورشیدی عنوان کرد: در آیات متعدّدی از قرآن کریم و بیش از هزار روایت که از پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(علیهم السلام) نقل شده به وجود آینده‌ای روشن و امید بخش برای جهان تصریح شده و خداوند از گذشته تا به امروز وعده فرموده است که زمین را بندگان صالح الهی به ارث خواهند برد «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ»(انبیاء، ۱۰۵) و در مجموعه‌های روایی شیعه و اهل سنّت، بیش از ۴۰۰ روایت در مورد مهدی موعود(عج) نقل و بر وجود آن حضرت تصریح شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس همین اعتقاد، شیعیان دوازده امامی، امام مهدی(عج) را به عنوان یگانه موعود زنده و موجود می‌شناسند و با وجود غیبت ظاهری آن حضرت، ایشان را شاهد و ناظر همه‌ی رویدادهای جهان و حامی و پشتیبان پیروان خود در شرایط دشوار عصر غیبت می‌دانند.

امام جمعه بیجار بیان داشت: شیعیان همچنین معتقدند سلسله حجّت‌های الهی از آفرینش حضرت آدم(ع) تا روز رستاخیز ادامه دارد و اگر یک روز زمین خالی ازحجّت بماند، اهل خود را فرو می‌برد و همه‌ی جهان و جهانیان نابود می‌شوند؛ لذا ضروری است آخرین حجّت حق زنده و پابرجا باشد تا همه‌ی عالم از برکات وجود او بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام خورشیدی افزود: ابراز محبت، توسل و پیوند روحی با امام زمان عج، احساس مسئولیت در قبال زمینه‌سازی در جامعه برای برپایی حکومت مهدوی و دغدغه‌مندی برای مهیاکردن خود و جامعه برای دوران ظهور، انزجار از جریان‌های معاند و معارض با اندیشه مهدویت و دشمنان منجی آخرالزمان(عج) در سطح جهان، خصوصاً صهیونیسم و یهود و در نهایت امیدآفرینی و آرمان‌بخشی با عنایت به حکومت عدل جهانی از جمله مواردی است که ابعاد محبت و تعهد مهدوی بُعد گرایشی باید رعایت شود.

وی با اشاره به مناسک مهدوی در بُعد رفتاری ابراز داشت: دعا برای سلامتی، فرج و نصرت امام زمان امام عصر ارواحنا فداه، مداومت در یاد ایشان، زیارت امام زمان(عج)، توسل واستغاثه به امام زمان(عج)، درخواست شفاعت از ایشان ،خواندن نماز امام زمان(عج)، خواندن دعای ندبه، خواندن دعای عهد از جمله مناسک مهدوی است.

امام جمعه بیجار با بیان اینکه انتظار فرج اولین وظایف مهدوی در بُعد رفتاری است؛ اظهار کرد: یکی از وظایف مهدی باوران، انتظار فرج است؛ البته انتظار هرگز به معنای سکون و رها کردن امور نیست؛ بلکه آمادگی برای سربازی امام زمان(عج) است؛ انتظار یعنی آمادگی همه جانبه برای تحقق هدف انقلاب بزرگ و تاریخی امام زمان(عج) و برقراری عدل و داد، ایجاد زندگی انسانی و الهی و تحقق کامل عبودیت الهی است.

حجت الاسلام خورشیدی انجام وظایف دینی، فردی و اصلاح درونی خود دومین وظایف مهدوی در بُعد رفتاری برشمرد و اضافه کرد: منتظران حقیقی وظیفه فعلی شرعی و الهی خود را ملاحظه کرده و به تکلیف الهی وآنچه که خداوند به عهده آن‌ها گذاشته، عمل می‌کنند و از لحاظ معنوی در اخلاق و عمل به اصلاح خود می‌پردازند و پیوندهای دینی، اعتقادی و عاطفی خود را با مؤمنان مستحکم می‌سازند؛ در حقیقت کسی که درانتظار آن مصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینه‌های صلاح را آماده ساخته و کاری کند که بتواند برای تحقّق صلاح بایستد.

وی در پایان تبعیت از نائبان امام زمان در زمان غیبت و ارتباط و پیوند با آن‌ها، تلاش برای عمل به وظایف در زمان غیبت و کسب آمادگی لازم جهت ظهور و در نهایت تلاش برای زنده نگه‌داشتن یاد و نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه و محبوب‌نمودن امام عصر علیه السلام در بین مردم جامعه از جمله موارد دیگر از مجموعه وظایف مهدوی در بُعد رفتاری برشمرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا