تمسک به آیات برای تبیین مهدویت باعث ترویج آیات و جاودانگی و دلنشینی معارف مهدویت می شود
تفسیر آیات مهدوی در مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی
به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، سلسله جلسات “تفسیر آیات مهدوی” توسط حجت الاسلام و المسلمین یاسر حسین زاده از اساتید بنیاد استان در روزهای چهارشنبه ها، بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می شود.
حسین زاده در ابتدا درباره ضرورت شناخت امام زمان(عج) گفت: ادله درون دینی و برون دینی محکم و متعددی وجود دارد که ضرورت شناخت امام زمان(عج) را اثبات می کند، چه نیکوست مباحث معرفتی امام مهدی عج را که مظهر آیات خداست را در کتاب خدا بجوییم و قبل از ورود به بررسی تفصیلی آیات مهدوی در قرآن کریم ،مباحث مقدماتی وجود دارد که اهمیت دارد به آن ها پرداخته شود.
وی در طی دو جلسه از تفسیر آیات مهدوی در مشهد به بیان پنج مقدمه پرداخت و گفت: ضرورت رویکرد قرآنی در معارف مهدویت مقدمه اول است و در این مقدمه در پی این مطلب هستیم که چرا مباحث امام زمان(عج) با رویکرد قرآنی مطرح شود؟ با چهار دلیل می توان به این مهم پاسخ داد: قرآن مهم ترین منبع معارف دین اسلام، اثبات مباحث مهدویت به وسیله قرآن کریم برای همه فرق اسلامی مفید هست، ضرورت پاسخ گویی به مخالفینی که ادعا دارند مباحث مهدویت ساخته و پرداخته شیعیان می باشد، تبیین آیات قرآن و اثرات اعجاز قرآن در تبیین معارف مهدویت
وی ضمن توضیح هر دلیل گفت: تمسک به آیات برای تبیین مهدویت باعث ترویج آیات و جاودانگی و دلنشینی معارف مهدویت می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه در بیان مقدمه دوم گفت: پیشینه مباحث امام مهدی در قرآن دومین مقدمه ورود به بحث است، پیشینه تفسیر آیات مهدویت به تاریخ نزول قرآن بر می گردد. از زمانی که قرآن کریم نازل شد وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) به تبیین آیات پرداخته اند. البته بیشترین روایت از امام صادق(ع) بعد امام باقر(ع) و در جایگاه سوم پیامبر اکرم(ص) و امیر المومنین(ع) می باشند، از باب نمونه از احادیثی که از حضرت علی(ع) به ما رسیده ۴۶ آیه قرآن توسط حضرت در مورد امام زمان(عج) تفسیر شده است.
وی سپس به معرفی نمونه های از تفاسیر شیعی که در میان تفسیر آیات قرآن، به آیات مهدوی اشاره دارند و در زمان معاصر علاوه بر کتابها، مقالات مستقل بسیاری در این باره نگارش یافته است پرداخت.
حسین زاده تعداد آیات قرآن را بعنوان مقدمه سوم ذکر کرذ و گفت: با توجه به گونه شناسی آیات مهدویت، شیوه پژوهش محققین ،تعداد آیات در تحقیق های موجود متفاوت است برای مثال تفسیر قمی ۷۶ آیه ، المحجه فیما نزل فی القا ئم الحجه ۱۲۰ آیه، قاطع البیان فی الآیات المؤوله بصاحب الزمان۲۰۲ آیه، جلد ۷ کتاب معجم الأحادیث الإمام المهدی ۲۶۶ آیه و الإمام المهدی فی القران و السنه ۳۰۰ آیه به عنوان آیات مهدوی بررسی کرده اند. در کتاب معجم مهدویت در تفاسیر شیعه و اهل سنت از میان ۱۴۰دوره تفسیر،مطالب و استنباطات مفسران مربوط به مهدویت گردآوری شده و پس از فحص و تتبع فراوان، حدود ۶۰۰آیه شناسنایی شده که به نحوی مفسران درباره یکی از موضوعات مهدویت، مطالبی ذیل آنها ذکر کرده اند.
وی در مقدمه چهارم به موضوع شیوه های معرفی افراد در قرآن پرداخت و تصریح ویژگی ها و بیان اسم، بیان ویژگی ها بدون نام، دو روش قرآن در معرفی افراد دانست و برای هر کدام مثالهایی دکر کرد و برای سوال چرا نام امام زمان عج در قرآن نیامده است، به بیان پنج حکمت پرداخت.
این استاد مهدویت در مقدمه پنجم از گونه شناسی آیات مهدوی سخن گفت و افزود: قرآن کتاب هدایت انسان ها به سر منزل سعادت است و برای این آنچه بشر در ابعاد مختلف به آن نیاز داشته است را با زبانی شیوا و رسا بیان کرده است ولی همۀ معارف را در یک قالب و با شیوه واحد نفرموده است بلکه از قالب های گوناگون بیانی بهره برده است و آنها که در جستجوی معارف قرآنی هستند باید با این تنوع بیانی قرآن آشنا باشند که بیان کننده مصداق منحصره و بیان کننده مصداق برتر از این نوع است.